مجله فرهنگ

روایتی از مرگ فرخ‌لقا هوشمند و ارتباط آن با پروین سلیمانی

او 13 سال پیش در چنین روزی درگذشت. قلبش ناگهان از حرکت ایستاد و دنیای بازیگری برای همیشه از حضورش با این لهجه شیرین گیلانی محروم شد. او نیز مانند بسیاری از پیشکسوتان هنر در سال های آخر عمر، از اینکه اطلاعاتی درباره او دریافت نکردند، ناامید بود. او گفت ممکن است سوگند یا مناسبتی مانند یلدا و رمضان باشد که از او یاد کنیم و از او سپاسگزاری کنیم.

به گزارش کندوج، فرخ لقاء هوشمند بازیگر فقید تئاتر، سینما و تلویزیون در سال ۱۳۳۶ فعالیت خود را با تئاتر آغاز کرد و سپس با بازی در نقش کوتاهی در فیلم «نردبان ترقی» وارد سینما شد. آغاز سال ها و در اواخر دهه 40 برای اولین بار در سریالی به نام سرکار استوار در تلویزیون به ایفای نقش پرداخت.

حضور تأثیرگذار اسمارت در سینما و تلویزیون پس از انقلاب تقریباً همزمان صورت گرفت. اما سال های آخر عمرش – 80 تا 82 – را با ایفای نقش در طنزهایی چون «بانک ها»، «کوچه اقاقیا»، «کارآگاه شمسی و دستیارش» بیشتر در تلویزیون گذراند. در واقع یک فیلم سینمایی در دهه 1980 برای او به پایان رسید.

فرخ لقاء هوشمند در بیش از 80 سریال و فیلم بازی کرد اما یکی از خاطره انگیزترین نقش های او حضور در کنار کلاه قرمزی در فیلم «کلاه قرمزی و عمو» است.

«جنگل کوچک»، «لبخند زندگی»، «عیاران»، «قصه یک شهر»، «خانه از خانه»، «مدرسه مادربزرگ»، «سختلان»، «تهران 11»، «دردسر بزرگ»، «سایه ها» «»، «سراق» «جادو»، «قصه های شهرک»، «دختران» و «مامان آفاق» نیز از جمله سریال ها و برنامه های تلویزیونی بودند که با حضور فرخ لقاء هوشمند روی آنتن رفتند.

هوشمند مانند اکثر پیشکسوتان از اینکه کسی از او خبر ندارد گلایه داشت و دو سال قبل از فوتش در سال 1385 در گفت وگو با کندوج گفت: در جوانی برای کارهای هنری زحمت می کشیدیم اما حالا که پیر شده ایم. , هیچ کس او نمی پرسد چه احساسی دارید!
این بازیگر بعد از سکته ای که برایش پیش آمد دیگر نتوانست به بازی ادامه دهد. وی گفت: بدیهی است که احساس خوبی دارم اما این سکته باعث از دست دادن هوش و حواس من شد و بینایی، دست و پاهایم را تحت تاثیر قرار داد و نمی توانم برای مدت طولانی بایستم.

هوشمند در سال های تلویزیون مقابل دوربین کارگردانانی چون مرضیه برومند، رضا عطاران، همایون اسعدیان، اصغر طوسلی، کیانوش عیاری، مهدی مظلومی و قاسم جعفری قرار گرفت. آخرین سریال او بیشتر در زمینه طنز بود و آخرین سریالی که در کارنامه هنری اش ثبت شد سریال بانکی ها از تولید شبکه دو سیما بود که در سال 82 پخش شد.

این بازیگر فقید با لبخندی همیشگی در 31 تیر 1387 در تهران درگذشت و در قطعه هنرمند به خاک سپرده شد.

گفته می شود فرخ لقاء هوشمند علاقه خاصی به پروین سلیمانی، دیگر بازیگر فقید کشورمان داشته است. وقتی سلیمانی می میرد، هوشمند به دخترش می گوید مرگ من نزدیک است. وی در همان روز به کما رفت و 41 روز پس از درگذشت پروین سلیمانی، مرگ فرخ لقاء هوشمند نیز در تاریخ هنر ایران ثبت شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا