مجله علمی و سلامت

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – کندوج

نوشیدنی ها بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به مایعات برای متابولیسم هستند. همان طور که انتخاب یک نوشیدنی مفید و مقوی بر سلامتی افراد تأثیر مفیدی دارد، بی دقتی در انتخاب آن نیز می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

به گزارش کندوج،نوع نوشیدنی باید با توجه به آب و هوا انتخاب شود. زیرا مصرف این مواد در تغییر دمای پوست نیز تاثیر دارد به گونه ای که نوشیدنی های گرم باعث افزایش جریان خون در زیر پوست و در نتیجه گرم شدن فرد می شود. عکس این عمل با نوشیدن نوشیدنی های سرد اتفاق می افتد. مصرف آب میوه ها و سبزی های تازه و خنک روح را انرژی می بخشد و بدن را تقویت می کند.

لازم به ذکر است که در کودک کل آب بدن تا ۷۵ درصد وزن بدن می رسد اما تا سنین بالا این مقدار کاهش می یابد. با چاقی، درصد آب بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

طبق اعلام دفتر غذای وزارت بهداشت، توصیه های کلی برای مصرف مایعات بر اساس موقعیت مکانی، جنسیت و وضعیت سلامت افراد به شرح زیر است:

– نوشیدن روزانه هشت لیوان مایع ترجیحا آب برای بزرگسالان توصیه می شود.

– نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران شیرده برای تامین آب مورد نیاز بدن و تولید شیر به حدود 1 تا 0.75 لیتر مایعات بیشتر از سایر زنان نیاز دارند.

– بر مصرف مایعات کافی برای افراد بالای 55 سال تاکید می شود. این گروه سنی به دلایل مختلف از جمله کاهش تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، ورزش کمتر و مصرف مواد مخدر بیشتر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن هستند.

– برای زنان باردار بر قطع یا محدود کردن مصرف برخی از نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های کافئین دار تاکید می شود و آب به عنوان بهترین نوشیدنی معرفی می شود. همچنین استفاده از مایعات بین وعده های غذایی و عدم همراه با غذا در هنگام تهوع صبحگاهی توصیه می شود.

– در مورد یبوست که در اثر کاهش حرکات در دستگاه گوارش ایجاد می شود، مصرف مقدار زیادی مایع مانند آب یا آب میوه طبیعی همراه با مواد غذایی سرشار از فیبر مانند نان هسته دار، حبوبات و غلات توصیه می شود. کمک به کنترل حرکات روده

– نوشابه های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که امروزه در بازارهای سراسر جهان وجود دارند و مورد استقبال عموم مردم به ویژه افراد چاق قرار می گیرند. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و می توانند برای مادران باردار، افراد مبتلا به فنیل کتونوری و افرادی که عادت به مصرف مکرر این نوشیدنی ها دارند، خطرناک باشد. به گونه ای که خطر زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش می دهد. از طرفی مصرف نوشابه های گازدار به دلیل تحریک اشتها علاوه بر کاهش وزن باعث افزایش وزن نیز می شود. افراد اغلب به اشتباه برای رعایت رژیم غذایی نوشابه های رژیمی مصرف می کنند، یعنی برای کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی به جای نوشابه های معمولی نوشابه های رژیمی می نوشند، در حالی که علت اصلی چاقی نوع نوشابه نیست، بلکه میزان و نوع آن است. رژیم غذایی مردم .

به عبارت دیگر شما نمی توانید هر نوع و مقدار غذایی مصرف کنید و ادعا کنید که چون نوشابه رژیمی مصرف می شود منجر به چاقی نمی شود. بنابراین باید توجه داشت که روی آوردن به نوشابه رژیمی گزینه مناسبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که زیاد ورزش می کنند و یا در معرض هوای گرم هستند باید مایعات بیشتری بنوشند.

– همچنین بر مصرف مایعات به ویژه برای افراد بالای 55 سال تاکید شده است. برای افراد مسن، مصرف روزانه حداقل شش لیوان مایعات برای هیدراته نگه داشتن بدن ضروری است. زیرا با وجود نیاز واقعی به مایعات، این افراد کمتر احساس تشنگی می کنند و در نتیجه بیشتر مستعد کم آبی بدن و یبوست هستند.

– به طور کلی آب بهترین نوشیدنی است و باید اکثریت مایعات ما باشد. نوشابه ها، شربت ها و آب میوه های صنعتی حاوی مقدار زیادی قند و ویتامین ها و مواد معدنی بسیار کمی هستند. به عبارت دیگر انرژی زیادی دارند و در عین حال به ندرت حاوی مواد مغذی هستند. چای و قهوه نیز می توانند مقداری مایعات بدن را تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآور دارد و می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین استفاده از آب به عنوان بهترین نوشیدنی در موارد کم آبی و نیاز به نوشیدن مایعات توصیه می شود.

– یکی از راه های اطمینان از مصرف مایعات کافی در روز، توجه به ویژگی های ادرار دفع شده در هر روز است. ادرار باید زیاد، شفاف و بدون بو باشد.

– میزان کالری نوشیدنی ها بسیار متفاوت است. مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار و کالری بدست آمده از این نوشیدنی ها زیاد است. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، دوغ یا آب میوه تازه (طبیعی)، حاوی ریزمغذی های ضروری همراه با کالری هستند. آب و سایر نوشیدنی های شیرین نشده مانند چای و قهوه می توانند برخی از مایعات مورد نیاز بدن را بدون افزودن کالری اضافی تامین کنند. همچنین برای محدود کردن میزان کالری و داشتن وزن متعادل و مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها بدون کالری یا با کالری کم توصیه می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا