مجله فرهنگ

سازه‌های ناهمگون بافت تاریخی مورد انتقاد حوزه علمیه نیز هست

کندوج / یزد رئیس حوزه علمیه حوزه علمیه یزد رد این موضوع را انکار کرد که ساختارهای مختلف متفاوتی در زمینه تاریخی به روحانیون و ناظران مذهبی ارجاع شده است و گفت: چنین اقداماتی به صورت غیر مستقیم با سالهای گذشته و به دلیل جهل بنیانگذاران و برگزارکنندگان اینگونه اقدامات صورت گرفته است. پاسخگویی به نیاز ساکنان در این بافت تاریخی و حتی گردشگران یکی از دلایل استقرار ساختارهای مختلف و سایر موارد نقض عمومی قوانین میراث فرهنگی است.

“سید جمال الدین نجم الهودا” در گفت و گو با کندوج اظهار داشت: حفظ و احیای بخش های مهم میراث فرهنگی در بافت تاریخی یزد نتیجه اقدامات بسیاری از علما و روحانیون استان است مانند آیت الله شهید صدوقی و حجت محمدولز. منابع خوب و هزینه های قابل ملاحظه باعث شده است فرهنگ ، میراث و معماری غنی کنونی برای ساکنان یزد باقی بماند.

وی با اشاره به لزوم حفظ این میراث ارزشمند برای نسل های آینده ، اظهار داشت: متأسفانه اماکن تاریخی به ویژه اماکن مذهبی ، گاهی شاهد سازه های مختلفی هستیم که گاهی اوقات قلب انسان را آزار می دهد ، که این سمینار نیز مورد انتقاد قرار می گیرد.

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال کندوج در مورد عملکرد برخی از ساختارهایی که متناسب با بافت تاریخی یزد مانند ساختار مسجد جامع یزد برای روحانیت و امور مذهبی نباشد ، تأکید کرد: هرچند گاهی اوقات چنین مواردی وجود دارد ، اما بیشتر آنها یکسان است. اعتقادات مذهبی خصوصاً رایج است و از آنجایی که دیدگاه اهدا کنندگان ، بنیانگذاران و برگزارکنندگان اینگونه اقدامات غالبا اهمیت بیشتری داشته اند ، عدم آگاهی کافی در بعضی مواقع منجر به چنین تصمیماتی از سالهای گذشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه روحانیون ایزدی عمیقاً نگران حفظ این میراث گرانبها هستند ، اظهار داشت: کاهنان به همراه سایر مناطق ملت موظفند این میراث تاریخی و فرهنگی را حفظ کنند و به عنوان دانشمندان فرهنگی و دینی با معنای دقیق تر فرهنگی و فرهنگی خود را حفظ کنند. در این امر نقش ایفا می کند و خوشبختانه چنین اقداماتی در کشیش رو به افزایش است.

نجم‌الهادی همچنین با تأکید بر لزوم اطمینان از رفاه جمعیت در یک بافت تاریخی برای جلوگیری از ایجاد چندین ساختار مختلف در این سطح تاریخی تصریح کرد: ایجاد ساختارهای مختلف و موارد نقض قوانین میراث فرهنگی به دلیل عدم توجه کافی ، در این زمینه حتی ساکنان و گردشگران نیز از این نظر باید برای اطمینان از رفاه جمعیت مطابق با استانداردهای حفاظت از این بافتها گام بردارند تا بتوانیم به داشتن یک شبکه جهانی پر جنب و جوش و پویا ادامه دهیم.

در همین راستا ، رئیس بودجه تخصیصی ناحیه با اشاره به عدم موفقیت برخی از پروژه های شورای شهر یزد از جمله طرح تبدیل خیابان قیام به مقصد عابر پیاده و گردشگری ، اظهار داشت: پاسخگویی به نیازهای تاجران و ساکنان این منطقه خصوصاً پارکینگ های اتومبیل یکی از کاستی ها بود. “” در اجرای این برنامه دولت باید در کنار بسیاری از اقدامات دیگر از جمله استفاده از وسایل نقلیه برقی و موارد دیگر به آن توجه زیادی داشته باشد که منجر به خاتمه برنامه خواهد شد ، اما عدم رفع این نیازها درنهایت منجر به عدم موفقیت این طرح شده است.

روحانی جوان یزدی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به وجود سمینارها ، مساجد و حسینیه ها در بافت تاریخی یزد اظهار داشت: منشی نه تنها در قلب این بستر تاریخی حضور ندارند بلکه پیوند دیرینه ای نیز با این میراث گرانبها فرهنگی دارند. حسینیه 700 ساله در قلب این منطقه تاریخی شهری با نام حسینیه ایرانی همین حرف را می زند ، اما ما از پروژه هایی استقبال خواهیم کرد که بیشتر از پتانسیل های این منطقه تاریخی بهره برداری کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا