کسب و کار ایرانیمجله عمومی

سریال آمستردام کی پخش میشود

یک هفته‌ای است که نام یک پلتفرم جدید به لیست بسترهای پخش سریال‌های شبکه نمایش خانگی اضافه شده. تماشاخونه، پلتفرمی که از مدتی قبل با پشتیبانی آسیاتک راه اندازی شده و پس از پخش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و ایرانی، حالا به تازگی توانسته محصولات اختصاصی خودش را روانه بازار کند. سریال «آمستردام» اولین سریالی است که تماشاخونه پخش آن را برعهده گرفته. مجموعه‌ای که مدتها بلاتکلیف بود و حالا بالاخره به پخش رسیده است. قرار است در روزهای آینده محصول اختصاصی دیگری هم در این پلتفرم رونمایی شود. در ادامه بیشتر به این پلتفرم، شیوه کار و محصولاتش خواهیم پرداخت.

بدون حق اشتراک با تبلیغ زیاد

کمتر از یک دهه پیش، زمانی که هنوز پلتفرم‌های اینترنتی به جایگاه امروزشان نرسیده بودند، محصولات شبکه نمایش خانگی بر روی دی وی دی منتشر می‌شد. احتمالا همه به یاد می‌آورند که نحوه تبلیغات محصولات پیش و در میان پخش سریال‌های نمایش خانگی که روی دی وی دی بود، به چه شکل انجام می‌شد. در این میان تبلیغاتی که به شکل زیرنویس هم از روی تصویر رد می‌شد شیوه‌ای دیگر برای استفاده از زمان پخش سریال برای سوددهی پروژه بود. اما از حدودا سه سال پیش که پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا کار پخش اختصاصی سریال‌های خود را شروع کردند، این شیوه تبلیغاتی منسوخ شد. معمولا پلتفرم‌ها با قراردادن حق اشتراک و نهایتا پخش یک تیزر کوتاه پیش از سریال، بسنده می‌کردند. دیگر سریال مانند تلویزیون و ماهواره قطع نمی‌شد که یک تبلیغ طولانی در میان آن پخش شود.برای دانلود سریال ایرانی کلیک کنید.

اما از هفته گذشته که پخش سریال «آمستردام» در پلتفرم جدید تماشاخونه آغاز شده، شیوه عجیب این پلتفرم برای پخش تبلیغات، روش منسوخ شده تبلیغات میان سریالی دی وی دی‌ها را در ذهن مخاطبان یادآوری می‌کند. تماشاخونه حق اشتراک ندارد و با پیام پخش رایگان سریال شروع به کار کرده. اما سریال در طول پخش سه بار قطع می‌شود تا اسپانسرها تبلیغاتشان را پخش کنند. همچنین در زمان پخش هم به صورت زیر نویس و در گوشه بالا سمت چپ تصویر،  تبلیغات انجام می‌شود. فعلا نمی‌شود درباره درست و غلط بودن این روش نوشت، چون در هر صورت باید پلتفرم هزینه‌های خود را تامین کند، اما واقعیت این است که انگار مخاطب دیگر این نوع تبلیغات را نمی‌پذیرد. چون در نظراتی که در خود سایت تماشاخانه و صفحات مجازی درباره این پلتفرم نوشته شده، بسیاری از کاربران از این نوع تبلیغات شکایت دارند و انگار برایشان بازگشت به گذشته قابل پذیرش نیست. اما از سوی دیگر رایگان بودن سریال، برخی دیگر از کاربران را مجاب کرده که از این شیوه تبلیغات طرفداری کنند.

پلتفرم فیلم‌نت هم زمانی که آغاز به کار کرد، پخش برنامه «شب‌آهنگی» را به صورت رایگان در اختیار مخاطبانش قرار داد. این روش در جهت جذب مخاطب بود و پس از مدتی و با پخش سریال‌های اختصاصی از فیلم‌نت، حالا برای آن هم کاربران باید حق اشتراک بخرند. اما طبق شنیده‌ها تماشاخونه فعلا قرار است محصولاتش را رایگان و با پخش تبلیغات عرضه کند.برای دانلود سریال کره ای کلیک کنید.

آمستردام یا پدرخوانده

اولین محصول اختصاصی تماشاخونه مجموعه «آمستردام» است. سریالی که ساخت آن از سال ۹۹ و در میان موج سریال‌سازی پلتفرم‌های نمایش خانگی شروع شد. اما مسیر ساخت این مجموعه چندان هموار نبود و مدتی به دلیل محدودیت‌های کرونا، بعد از آن تغییر تهیه‌کننده و جا به جایی بازیگران ساخت آن با توقف روبرو می‌شد. در تابستان ۱۴۰۰ خبر‌هایی درباره پایان فیلمبرداری و پخش آن در رسانه‌های سینمایی منتشر شد، اما از همان روزها هم مدام این موضوع مطرح بود که این سریال پلتفرمی را به عنوان بستر پخش خود انتخاب نکرده. تا اینکه بالاخره از اواسط فروردین ۱۴۰۲ و پس از گذشت سه سال از ساخت این سریال، تبلیغات آن منتشر شد و تماشاخونه به عنوان پلتفرم پخش این مجموعه اعلام شد.

کارگردان سریال «آمستردام» مسعود قراگزلو است. او سابقه ساخت تنها دو فیلم بلند را در کارنامه خود دارد و چندان نام شناخته شده‌ای در زمینه سینما و سریال سازی نیست. اما «آمستردام» براساس فرمول همیشگی مجموعه‌های نمایش خانگی به گروه بازیگرانش تکیه کرده است. گروهی که نام‌ها و چهره‌هایی در آن قراردارد که مخاطب را وسوسه می‌کند. هنگامه قاضیانی، شهرام حقیقت‌دوست، مهدی پاکدل، مهدی سلطانی، مینا ساداتی و… همه بازیگرانی هستند که مخاطب عام می‌توان به اعتبار حضورشان جذب یک سریال شود. از طرفی نام مرتضی شایسته به عنوان یکی از تهیه‌کننده‌های نام آشنای سینما هم در کنار این پروژه قرار گرفته.

هنوز تنها یک قسمت از سریال «آمستردام» پخش شده و برای نقد آن زود است، اما در همین یک قسمت تکلیف مخاطب با برخی از مسایل مربوط به این مجموعه روشن شده. ما در این سریال با یک درام جنایی روبرو هستیم. در همان قسمت اول مشخص می‌شود که مردی در جوانی عشقش را از دست داده و پس از بیست سال تبدیل به سردسته یک مافیای قاچاق مواد مخدر شده است. این مرد در قالب پدرخوانده به راحتی دستور مرگ هرکس که بر سر راهش باشد را صادر می‌کند. این خلاصه داستان «آمستردام» است، اما درباره ساختار آن نمی‌شود به این راحتی نوشت. چون از همان دقایق ابتدایی ضعف در طراحی صحنه، لباس و حتی مشخص نبود زمان به شدت توی ذوق مخاطب می‌زند. در سکانس‌های ابتدایی ما نمی‌دانیم در چه برهه تاریخی هستیم که از رادیو ترانزیستوری قدیمی مربوط به دهه ۴۰ شمسی، موسیقی گل یخ کوروش یغمایی پخش می‌شود. اما روی میز تحریر لاک غلط‌گیر مارک روترینگز تولید دهه ۹۰ میلادی به بعد قرار دارد. مهدی پاکدل به سبک دهه ۸۰ شمسی لباس پوشیده و بازیگر دیگری با یقه‌ای پهن از دهه ۵۰. از سوی دیگر گریم‌ها هم گذشت زمان و برهه تاریخی را به ما نشان نمی‌دهد. در داستان بیست سال سپری می‌شود اما تنها گرد خاکستری روی موهای شصخیت‌های اصلی داستان نشسته و هیچ تغییری در صورتشان به وجود نمی‌آید.برای دانلود فیلم ماجراجویی کلیک کنید.

تلاش برای هیجان‌انگیز کردن داستان به سبک فیلم‌های جنایی آمریکایی با ترکیب موسیقی و نریشن هم در میانه سریال، از آن جلوه‌های گل‌درشتی است که چندان جذاب نیست. اما بازی برخی بازیگران مثل شهرام حقیقت‌دوست کمی مخاطب را به پیگیری داستان امیدوار می‌کند. البته شاید در قسمت‌های آینده روند داستان آنقدر جذاب پیش برود که بتوان از مشکلات فنی و ساختاری سریال چشم پوشی کرد.

حاشیه محصولات جدید

یکی از حاشیه‌هایی که این روزها دامن‌گیر بسیاری از سریال‌های آماده پخش شده، ممنوع‌التصویری برخی از بازیگران به دلیل حوادث اخیر است. پلتفرم تماشاخونه هم از این موضوع مستثنی نیست. مثلا سریال «آمستردام» یکی از بازیگران اصلیش را از تبلیغات شهری حذف کرد تا توانست بیلبوردها را از شهرداری اجاره کند. طبق شنیده‌ها دومین محصول اختصاصی این پلتفرم هم درگیر همین حاشیه شده. «پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت‌الله، به تازگی آماده پخش شده و سازندگان آن با تماشاخونه به عنوان بستر به توافق رسیده‌اند. اما با وجود تبلیغات گسترده در فضای مجازی و پخش بنرهای اینترنتی این سریال در خود پلتفرم و سایر سایت‌ها، اما هنوز تاریخ دقیق پخش آن مشخص نیست.

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سابق «پدر گواردیولا» هم در مصاحبه‌ای اعلام کرده که مشکل اصلی پخش این سریال، به تعداد زیاد بازیگران این سریال بر می‌گردد که در طی حوادث اخیر در کشور ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر شده‌اند. نوروزبیگی در صحبت‌هایش از حمید فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی، مریم بوبانی و امیر مهدی ژوله و… نام اگر تصویر یا بخش هایی از فیلم آمستردام را دیده باشید احتمالا می پرسید سریال آمستردام از کدام پلتفرم پخش میشود؟ پاسخ این سوال، موضوع سریال آمستردام و جزییات دیگر را در ادامه بخوانید.

موضوع سریال آمستردام

سریال «آمستردام» ملودرامی اجتماعی است که ماجرای درگیری‌های عاشقانه چند دوست را روایت می‌کند. مهدی پاکدل، شخصیت اصلی این سریال است؛ هنگامه قاضیانی، مهدی سلطانی، شهرام حقیقت‌دوست، مینا ساداتی، مجتبی پیرزاد، نسیم ادبی و روشنک گرامی نیز در این ملودرام با او هم‌بازی هستند. آمستردام به نویسندگی و کارگردانی مسعود قراگوزلو و تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته ساخته شده است.

تماشاخونه. پخش فصل اول این سریال، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ به‌صورت اختصاصی و رایگان از شبکه «تماشاخونه» آغاز شد.

زمان پخش آمستردام

این سریال به صورت هفتگی چهارشنبه‌ها از پلتفرم تماشاخونه پخش خواهد شد.

سریال آمستردام چند قسمت است؟

سریال آمستردام در ۱۵ قسمت ساخته شده است.

تماشاخون پلتفرم جدید با ۴ فیلم رایگان

در حالی که این روزها پلتفرم‌های نمایش خانگی روز به روز محتوا‌های بیشتری رابرای ارائه به خود تدارک میبیند «تماشاخانه» به عنوان یکی از پلتفرم‌های تازه تاسیس پخش همزمان چهارسریال را بطور رایگان برای مخاطبان خود در نظرگرفته است.
«آمستردام» به کارگردانی مسعود قراگزلو، «هفت» به کارگردانی کیارش اسدی زاده، «پدرگواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت الله زاده و «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی چهار سریالیست که قرار است تا پایان اردیبهشت به طور رایگان در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

پلتفرم تماشاخونه چگونه شکل گرفت؟

تماشاخونه که پیش‌تر به عنوان پلتفرم VOD آسیاتک به حساب می‌آمد حالا با مشارکت شرکت مبین وان کیش و همکاری آن‌ها با آسیاتک مسیر جدیدی را آغاز کرده است. مبین وان کیش با گرفتن سهمی سی درصدی از پلتفرم تماشا خونه با آورده نقدی ۱۰ میلیارد تومانی، قصد دارد با قدرت بیشتری به کار تماشاخونه در بازار VOD‌ها ادامه دهد.
بازار پلتفرم‌های VOD در روز‌های کرونایی بیشتر از همیشه رشد کرد و تمامی آمار‌های رسمی و غیررسمی حکایت از این دارد که این پلتفرم‌ها جزو معدود پلتفرم‌های برنده در بین بازیگران استارتاپی کشور در شرایط کرونایی بودند.
سال ۹۹ را می‌توان سال پا گرفتن این کسب و کار‌ها دانست به طوری که فیلیمو در گزارش خود اعلام کرده بود کاربران این پلتفرم ماهانه ۳۶ میلیون گیگابایت مصرف می‌کنند. نماوا نیز رقمی تقریبا مشابه همین عدد دست یافته و با احتساب بازیگران دیگری همچون فیلمنت و لنزور و فیلم‌گردی و… می‌توان به طور تقریبی گفت ماهانه ۱۰۰ میلیون گیگابایت ترافیک از سمت کاربران VOD‌ها مصرف می‌شود. این بازار هیجان انگیز به طوری داغ بوده که شرکت‌های بزرگی، چون بازار و مایکت هم اخیرا به آن ورود کردند و شرکت‌های قدیمی مانند فیلمنت نیز بعد از مدت‌ها دوباره خودشان را در این بازار احیا کردند تا سهمی از این رشد ناگهانی داشته باشند.

«محمدعلی یوسفی زاده» مدیرعامل آسیاتک می‌گوید که تماشاخونه از مدت‌ها پیش در دسترس کاربران بوده، اما اخیرا فعالیت‌های خود را بسیار محدود کرده بود. او می‌گوید این همکاری جدید باعث می‌شود که اتفاقات تازه‌ای برای تماشا خونه و مخاطبین آن راه بیفتد: «تماشاخونه حالا با شریک تجاری جدیدی که دارد به عنوان یک بازیگر قدرتمند در عرصه VOD‌ها گام برمی‌دارد. تولید محتوای جدید و به روز و توسعه زیرساخت‌های فنی تماشاخونه نقشه راهی است که با این همکاری به وجود آمده است.»

آینده تماشاخونه

یوسفی زاده تولیدات اختصاصی این VOD را دور از انتظار نمی‌بیند و در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است تماشاخونه در واقع ری‌برند شود و یا خیر می‌گوید: «تماشاخونه قرار است به صورت مستقل‌تری به فعالیت خود ادامه دهد. تیمی مستقل برای آن شکل بگیرد و مدیرعاملی برایش تعیین شود و این تیم به صورت جداگانه و با رویکردی جدی‌تر در این عرصه قدم بردارند.»

دسترسی به تماشاخونه

تماشاخونه در سالیان گذشته اقدام به دوبله برخی آثار معروف سینمایی و تلویزیونی جهان می‌کرد، اما طی ماه‌های اخیر عملا رشد و توسعه‌ای در آن دیده نمی‌شد. این پلتفرم هم به صورت اپلیکیشن در گوشی‌های اندرویدی و تلویزیون‌های هوشمند در دسترس است و آنطور که یوسفی زاده می‌گوید ترافیک مصرفی آن کماکان برای کاربران آسیاتک رایگان محاسبه خواهد شد.
با توجه به اینکه دیگر بازیگر بزرگ حوزه FCP‌ها یعنی شاتل پیش از این پلتفرم نماوا را بالا آورده بود و توانسته بود با آن به بازیگر دوم حوزه VOD‌ها تبدیل شود، حضور دیگر بازیگر جدی FCP کشور به صورت دقیق‌تر در این بازار با پلتفرم تماشاخونه نویدبخش رقابتی تازه در بازار این پلتفرم‌ها می‌دهد؛ رقابتی که تولید محتوای خوب در آن حرف اول و آخر را می‌زند و این مساله می‌تواند در نهایت به به نفع تماشاگران باشد.
تماشا خونه از مهرماه سال ۹۹ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده بود و مجوز‌های لازم را از ساترا برای فعالیت در این عرصه گرفته بود.

نگاهی به سهامداران

شرکت مبین وان کیش که دیگر سهامدار این پلتفرم به حساب می‌آید با نام اوان نیز در بازار فرابورس حضور دارد و یکی از مجموعه‌های ارائه دهنده خدمات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است که در زیرمجموعه هلدینگ تدبیر ایران قرار دارد. حوزه فعالیت این شرکت ارزش‌افزوده، فروش شارژ، بازی‌های رایانه‌ای و ای. پی. آی پلتفرم بود که حالا با این همکاری رسما به حوزه VOD‌ها نیز وارد شده است. آسیاتک از دیرباز همکار تجاری این شرکت به حساب می‌آمد و حالا این همکاری ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است.

با توجه به حضور شرکت‌هایی، چون شرکت رایمون مدیا در کنار مبین وان کیش می‌توان به این مساله امیدوار بود که این VOD در زمینه تولید انیمیشن نیز اقدامات بزرگی بردارد. یادآور می‌شود رایمون مدیا بزرگترین مرکز یکپارچه ارائه دهنده خدمات و همچنین تولید انیمیشن، بازی و جلوه‌های ویژه دیجیتال در ایران است.

شبکه نمایش خانگی باید مراقب باشد مسیر شکست تلویزیون را طی نکند

حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده سینما و مدیر پخش فیلم، بحث ارتقای استاندارد و کیفیت برنامه‌ها را از ضروریات پیشرفت شبکه نمایش خانگی می‌گوید: «هر مدیومی برای موفقیت، پیشرفت و جلب رضایت مخاطب نباید از توجه به کیفیت غافل باشد.»
اسماعیلی گفت: «مسیری که تلویزیون طی کرد و به دورانی رسید که واقعا سریال‌هایش دیدن ندارد، زنگ خطری برای مدیوم‌ها و رسانه‌های دیگر است.» وی با بیان اینکه «شبکه نمایش خانگی می‌تواند با آسیب‌شناسی مسیر تلویزیون، عملکرد موفقی داشته باشد»، افزود: «پلتفرم‌ها در ابتدای فعالیت حساسیت‌های خوبی در زمینه تولید آثار جذاب و باکیفیت داشتند، اما به نظر می‌رسد در این چند وقت اخیر میزان حساسیت خود را کاهش داده‌اند.»

نقاط مثبت نمایش خانگی

اسماعیلی همچنین با بیان اینکه آثار خوبی که در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، مردم را تا حد زیادی از ماهواره دور کرد، افزود: «پلتفرم‌ها در کنار فیلم‌های سینمایی موفق به جذب مخاطبان زیادی شده‌اند. اگر فیلم‌های خوبی اکران نشود یا کیفیت برنامه‌های شبکه نمایش خانگی پایین باشد، مردم پای ماهواره می‌نشینند. من حتی دراین زمینه تبلیغ فیلم و سریال‌های ایرانی در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای را بدون اشکال می‌بینم، چون منظور این است که برنامه‌های ما را نبینید بلکه به سینما‌های ایران بروید و فیلم‌های سینمایی را روی پرده ببینید یا بیننده سریال‌های شبکه نمایش خانگی باشید. همینکه مردم پیگیر فلان سریال شبکه نمایش خانگی هستند، نشان از موفقیت در این زمینه دارد.»
مدیر شرکت رسانه فیلمسازان بحث کارآفرینی برای سینماگران را یکی از مهمترین دستاورد‌های شبکه نمایش خانگی دانست و گفت: «اثرات مثبت شبکه نمایش خانگی در سینما در دوران کرونا خود را نشان داد و بعد هم این روند موثر ادامه پیدا کرد. پلتفرم‌ها چه آن زمان و چه بعد از آن، در بحث کارآفرینی بسیار به سینما کمک کردند.»

نمایش خانگی رقیب سینما نیست

وی در همین زمینه افزود: «برخی آن موقع، شبکه نمایش خانگی را رقیب سینما می‌دانستند، اما من نظرم این بود و همچنان است که این دو رسانه اصلا رقیب هم نیستند و هرکدام کار خود را انجام می‌دهند و می‌توانند تعامل خوبی با هم داشته باشند و مخاطبان هم باید آن‌ها را کنار هم ببینند. ضمن اینکه همه جمعیت ۸۰ میلیونی کشور که به سینما نمی‌روند و بخشی از آن‌ها مخاطبان شبکه نمایش خانگی هستند. اما سینماگران را نمی‌توان در این زمینه تفکیک و تقسیم‌بندی کرد و آن‌ها می‌توانند در هر دو رسانه فعالیت کنند و با تولید آثار باکیفیت، مخاطبانی داشته باشند.»

مراقب شبکه نمایش خانگی باشیم

این تهیه‌کننده سینما درباره مداخله دولت در امور شبکه نمایش خانگی هم گفت: «بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی گذشته است و هم مردم و هم هنرمندان با خط قرمز‌ها و باید‌ها و نباید‌ها آشنا هستند؛ بنابراین دولت اجازه دهد بخش خصوصی کار خودش را انجام دهد. هرجایی که دولت در عرصه سینما پا گذاشته، کار به نحو مطلوبی پیش نرفته است. همین جشنواره سال گذشته فیلم فجر مثال خوبی در این زمینه است، باوجود اینکه نهاد‌های دولتی مشارکت پررنگی در تولید فیلم‌های جشنواره داشتند و باعث کارآفرینی عوامل سینما شدند، اما استقبال پایین از برخی فیلم‌ها نشان می‌دهد که ورود دولت به سینما و هزینه‌کرد چندین میلیارد تومانی با موفقیت همراه نبود.»
وی تاکید کرد: «فرهنگ و هنر زورکی و سفارشی و دستوری، نتیجه مثبتی به همراه ندارد و باید اجازه دهند بخش خصوصی فعالیت خود را داشته باشد. البته من با نظارت و کنترل مخالفتی ندارم، اما رصدی که با تعامل و حمایت همراه باشد.»

هشدار درباره کاهش کیفیت آثار نمایش خانگی

این تهیه‌کننده سینما با هشدار نسبت به کاهش کیفیت تولیدات به خاطر سرعت اتمام پروژه و یا تامین مالی از طریق اسپانسر، تصریح کرد: «مسیر تولید و عرضه و رضایت مخاطب، با خطرات زیادی همراه است و پلتفرم‌ها باید مراقب باشند گرفتار آفت‌های موجود نشوند و مخاطبان خود را از دست خواهند داد.»
این بازیگر تلویزیون و سینما بحث تنوع ژانری آثار را از مهمترین امتیازات شبکه نمایش خانگی دانست و افزود: «پلتفرم‌ها اگرچه هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارند، اما نسبتا تنوع ژانری و موضوعی در قصه‌های آثار تولیدشده آن‌ها دیده می‌شود. این نکته در کنار توجه به سوژه‌ها و مسائل روز جامعه، تبدیل به نقطه قوت این مدیوم شده است. منتهی تاکید می‌کنم که حفظ استاندارد مضمونی و ساختاری باید اولویت اصلی باشد و همه این تنوع ژانری ذیل تولید باکیفیت تعریف شود.»
اسماعیلی همچنین ابراز امیدواری کرد دستمزد بازیگران و عوامل در پلتفرم‌ها مدیریت شود و و شرایطی به وجود نیاید که با فضایی مهارنشدنی روبه‌رو باشیم. چنین اتفاقی نه تنها دامن خود شبکه نمایش خانگی را خواهد گرفت بلکه تبعاتی منفی هم در سینما خواهد داشت.»

منبع: مهر / برنا / دیجیاتو / همشهری آنلاین

برده. بسیاری از کاربران سایت تماشاخونه هم در نظرات خود واکنش‌های بسیار تندی درباره  عدم اعلام خبر قطعی پخش این سریال نشان داده‌اند، اما هنوز تکلیف «پدر گواردیولا» مشخص نیست.

 

دکمه بازگشت به بالا