سینما و ادبیات
جابر قاسمعلی – فیلمنامه نویس برنامه فیلم و ادبیات شهر فرنگ گفت: تعداد فیلم های ساخته شده بر اساس داستان بزرگ به شدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه این تهیه کننده پیوند ادبیات و فیلم است ، گفت: اگر ادبیات و فیلم در ایران به خوبی ترکیب نشده و این انسجام اتفاق نمی افتد ، به این دلیل است که سینمای ایران صنعتی نیست.
رشته فیلم و ادبیات جدا است
وی افزود: قبل از اینکه ما یک هنرمند و یک تکنسین داشته باشیم باید مرزهای بین هنر و فناوری از هم جدا شوند.
جابر قاسمعلی گفت که فیلمنامه نویس راوی نیست و گفت: داستان متعلق به شخص خصوصی است و فیلمنامه آن جلو است و شخصی نیست.
این فیلمنامه نویس افزود: داستان های کاپیتان خورشید و مجید از تاریخ صنعتی ساخته شده و به همین دلیل دارای پاتوق فرهنگی است.
جابر قاسمعلی گفت: بسیاری از فیلمسازان به دلایل مالی وارد حوزه فرهنگی نمی شوند.
وی افزود: تولیدکننده روغن در چارچوب دانش دقیق کارگردانی و نویسندگی حرکت نمی کند.
جابر قاسمعلی گفت: محمود دولت آبادی و سیمین دانشور نویسندگانی هستند که داستان می گویند و تبدیل این فیلم به فیلم آسان است.
فیلم ها بیشتر از سینماهای لوکس / سینمایی در یک چشمه مشترک تجاری هستند
شاهین شجری کهن – زندگینامه نویس در برنامه کندوج شهر فرنگ گفت: ساختار مناسب بین نویسنده و ساختار فیلم مسلط نیست.
وی افزود: توسعه تولید به سمتی هدایت شده است که ادبیات جدی زیادی وجود نداشته باشد.
شاهین شجری کهن گفت: رمان شاخص هزینه زیادی ندارد اما فیلم ها سرگرم کننده شده اند و بیشتر از تجملات تجاری هستند.
این منتقد سینما افزود: کاپیتان خورشید ساختار داستانی فوق العاده ای دارد و فعلاً شاهد چنین آثاری نیستیم.
شجری کهن گفت: “این مانعی است که بالاتر از تولید کننده است.”