مجله فرهنگ

شهاب حسینی درباره چه چیزی صحبت کرد؟

ادعای اخیر شهاب حسینی و برخی سوالات وی درباره وضعیت فیلمسازی دغدغه جدی بسیاری از فعالان این عرصه است که نگران ادامه شرایط فعلی و آینده فیلم هستند.

به گزارش کندوج، «سینما» از ابتدای تابستان رونق بلیت فروشی را تجربه کرد و پس از گذراندن دوره رکود شدید پس از شیوع ویروس کرونا، پیش بینی می شد در ماه های پاییز وضعیت بهتر شود، اما ناآرامی هایی که از اواخر شهریور در کشور ایجاد شد، ورق زد و اکنون دغدغه بسیاری از فعالان عرصه فیلمسازی، آینده سینما و فیلمسازی و معیشت سینماگران و فیلمسازی شده است. بینندگان دیروز مانند گذشته نمی بینند.

قرار بود پاییز امسال فیلم‌های جدیدی اکران شود و حتی قرار شد که اکران برخی فیلم‌ها به موازات جام جهانی ادامه پیدا کند تا از استقبال تماشاگران سینما کاسته نشود، بلکه از فروش فیلم‌ها در اکران کاسته شود. به قدری سقوط کرده است که به گفته برخی کارشناسان با کاهش حدود 50 درصدی مواجه شده است. همین موضوع باعث شده تا سازندگان فیلم هایی که قرار بود پاییز امسال اکران شوند فعلا کنار بکشند. چرا که با توجه به هزینه بالایی که برای تولید صرف می شود، گزینه ای جز شکست در گیشه نمی بینند. در این بین برخی از سینماداران مانند دوران کرونا بر حمایت ویژه از سینما تمرکز می کنند.

بیشتر بخوانید:

تاکید مدیران سینمایی بر لزوم حمایت دولت برای جلوگیری از تعطیلی سینماها

همایون اسعدیان: برای حفظ فیلم باید کاری کرد

علاوه بر این موضوع، دغدغه برخی از سینماگران این است که در فضای کنونی جامعه، آیا شرایط برای اکران مهیا است؟ در این بین عده ای تصمیم گرفتند فیلم خود را برای بهبود وضعیت مردم اکران کنند اما برخی شرایط را مبهم می دانند. در همین راستا سینماداران تاکید می کنند که حمایت مالی خوبی از سوی انجمن سینمایی برای تشویق صاحبان فیلم ها به اکران صورت خواهد گرفت اما تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی از سوی انجمن سینمایی و همچنین سینما اعلام نشده است. که به عنوان یک سازمان تجاری باید الزاماتی را ایجاد کند. منتشر نشده است. تنها تصمیم اخیر شورای نمایش این است که هر دو هفته از اکران فیلم‌هایی که همزمان با جام جهانی روی پرده می‌روند، یک هفته محسوب می‌شود و در صورتی که مخاطبان می پذیرند که تا پایان سال بدون محدودیت قانونی ادامه دهند. همچنین اعلام شده است که فیلم‌های جدید از سوی انجمن فیلم سوئد حمایت مالی می‌شوند، اما این موضوع به‌طور کلی مطرح می‌شود و حتی سینماگران و تهیه‌کنندگانی که کندوج را دنبال می‌کنند می‌گویند اطلاعات دقیقی در این باره ندارند. تاریخ برای اکران فیلم هایشان تصمیم بگیرند. سوال آنها این است که این حمایت مالی چقدر است و به چه صورت خواهد بود؟ آیا پشتیبانی رایگان است یا به صورت وام پرداخت می شود؟

بیشتر بخوانید:

اظهارات مهدی هاشمی بازیگر نقش اول کارگردان درباره اکران

وضعیت کلی سینما و فعالان این عرصه باعث نگرانی شده است که در سکوت مسئولان صنفی، شهاب حسینی اخیراً در یادداشتی خطاب به سینما خانه نوشت: «در هفته های متورم گذشته، مدت ها منتظر بودیم تا نظر و تحلیل اتحادیه محترم ما را در مورد وضعیت موجود بدانیم. شاید بیش از هر انجمن دیگری، انجمن سینما باید این دغدغه را داشته باشد که در شرایط فعلی می توانند به حضور عمومی و استقبال دوباره از آثار سینمایی امیدوار باشند؟ آیا روح جمعی جامعه این فرصت و تمایل را خواهد داشت که به دستاوردهای ما توجه کند؟ آیا به این دلیل نیست که حضور ما به گوش و چشم و روح و قلب مردم جان می بخشد؟ آیا به این دلیل نیست که زندگی ما با زندگی آنها گره خورده است؟ آیا آنها سرمایه واقعی ما نیستند؟ مگر ما همان مردم نیستیم؟ با روحیه آزرده جامعه و دل خسته مردم چه کنیم؟ آیا ابر عشق و محبت آنها بر دشت اندیشه ما خواهد بارید؟ به عنوان یکی از اعضای کوچک خانه سینما نظر رسمی جامعه شریف را در مورد وضعیت کنونی جامعه به اطلاع میرسانم. خانواده فیلم باید نظرات خود را از طریق بیانیه ای به جامعه ای که همیشه از ما حمایت کرده است، منتقل کند. لذا از شما تقاضا دارم در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات لازم را برای اجماع سینماگران و گزارش آن به انجمن انجام دهید.»

آنچه شهاب حسینی، بازیگر، کارگر و تهیه‌کننده سینما گفت، در گفت‌وگو با بسیاری از محققان سینما که نگران و سردرگم مواجهه مردم با فیلم هستند شنیده می‌شود. برخی معتقدند در عصر تحولات فناوری و سکوهای نمایشگاهی باید تغییراتی در مدیریت سینماها و قوانین فیلمسازی ایجاد شود تا فیلم ها پاسخگوی خواسته های مردم باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا