مجله فرهنگ

ضرغامی: نگاه سنتی شهرداری‌ها محدودیت و معضلاتی ایجاد کرده است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نگرش های سنتی شهرداری ها محدودیت ها و مشکلاتی را برای گردشگری و بافت تاریخی ایجاد کرده است. بافت تاریخی باید شهردار خودش را داشته باشد.

به گزارش کندوج، عزت الله ضرغامی که در نشست نمایندگان شورای عالی استان با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت وگو کرد، افزود: شورای عالی استان باید با رویکرد مسئله محور مشکلات را شناسایی و برای رفع آن گام بردارد. آنها حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در حوزه بافت تاریخی و صنایع دستی با شوراها به عنوان نمونه بارز اقتصاد مقاومتی مرتبط است.

وی افزود: دولت ها و شهرداری ها و شهرداری ها در خط مقدم تحقق اهداف کشور پیشتاز هستند بنابراین باید به برنامه های مدیریتی به درستی نگاه کنند. با توجه به ارتباط مستقیم شوراها با مردم نقطه عطفی است که می تواند در این راستا گام های موثری بردارد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه میراث فرهنگی بسیار گسترده است، اما یکی از مشکلات کشور سیستم ناکارآمد و پوسیده ای است که مانند طاعون بر کشور سایه افکنده است. همین امر در مورد شهرداری ها نیز صدق می کند. در واقع یک چشم انداز تحول آفرین در راس سازمان وجود دارد، اما هیچ اتفاقی در بدنه نمی افتد و ما شکست می خوریم. بنابراین در گام اول باید دیدگاه های ما همسو شود زیرا اگر تفاهم مشترکی پیدا نکردیم. قدرت ما بی فایده است.

ضرغامی ادامه داد: شهرداری ها قدرتمندترین قوه مجریه کشور هستند و همه دستگاه های دولتی و موسسات غیرانتفاعی متاثر از عملکرد شهرداری ها و شهرداری ها هستند. اگر از این قدرت استفاده نشود و این قدرت برای منافع شخصی جمع شود، باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم.

وی در بخش دوم سخنان خود به حوزه درآمدی شهرداری ها اشاره کرد و افزود: شهرداری برای انجام امور مختلف در شهر باید درآمد داشته باشد و از این رو پیشنهادات در این حوزه به دو دسته تقسیم می شود. در ابتدای امر باید اعتبارات لازم پرداخت شود و وقتی منابع غنی شد همه منتفع می شوند، اما به دلیل نگاه نادرست گاهی اوقات به منافع توجه نمی شود و این یکی از ضررهایی است که مردم محلی را متضرر می کند. مسئولین. یعنی پر کردن بودجه شهرداری راحت‌تر است، اما باید بدانیم که سرمایه‌گذاری برای آینده بسیار مهم است.

وی با اشاره به یکی از سفرهای خود به استان گفت: در شهرستان «هیر» استان اردبیل پل معلقی وجود دارد که پس از سفر به این شهر با توجه به امنیت اولین چرخ هوایی را افتتاح کردیم. این در حالی است که شهر هیر 2500 تن سکنه دارد و تا 15000 بلیت برای این پل معلق فروخته شده است. بنابراین چهره شهر تغییر کرده و علاوه بر آن اگر این طرح ها به درستی انجام شود باعث تقویت محیط زیست نیز می شود.

وی ادامه داد: این روزها مردم گرفتار شده اند و اگر شاد نباشند نمی توانیم استرس های مختلف را برای آنها کاهش دهیم. اگرچه می توانید شادی را در بین افراد کم برخوردار ایجاد کنید. بی شک گردشگری نیاز اجتماعی، فرهنگی و معنوی مردم است.

وی تاکید کرد: قطر 200 میلیارد دلار فقط برای جام جهانی برای معرفی کشورش کنار گذاشته است. برای میزبانی این رویداد، کشورهای رقیب داریم که هیچ مزیت رقابتی نسبت به ما ندارند. کشور ما در 20 حوزه گردشگری با کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست اما در گذشته نگاه درستی به گردشگری نداشتیم. گردشگری بعد از نفت به ویژه در کشورهای همسایه رتبه اول را دارد اما کشور ما از نظر تاریخی در این زمینه عقب است.

ضرغامی ادامه داد: درخواست من این است که شهرداران و دولت های محلی به صورت ویژه با مسائل گردشگری برخورد کنند. در گردشگری داخلی متاسفانه استان های کمی جذب گردشگر می شوند. این زمانی بود که ما پلتفرم «بیا بیرون برویم» را با تمام اطلاعات مورد نیاز یک گردشگر معرفی کردیم.

وی بر کمک به افرادی که قرار است در این زمینه سرمایه گذاری کنند تاکید کرد و افزود: گردشگری مانند بیماری است که اگر از بستر خارج شود سایر بیماران را نیز بیدار می کند. در واقع در زمینه های دیگر نیز موثر است. نگرش سنتی شهرداری ها و وجود محدودیت های مختلف مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است. دولت های شهر و روستا باید در این زمینه کمک کنند.

ضرغامی بر لزوم توجه به زیباسازی شهرها تاکید کرد و افزود: باید سیمای شهرها و روستاها را در نظر بگیریم و آلودگی های بصری را رفع کنیم. 90 درصد این آلودگی فقط با رنگ حل می شود. ضمن اینکه وضعیت ما در معماری هم مناسب نیست. بعد از پیروزی انقلاب در حوزه معماری آسیب های زیادی دیدیم و آن را تخریب کردیم و بناها و المان های درستی نساختیم. چهارراه ولیعصر از یک طرف رو به تئاتر شهر و از طرف دیگر به مجموعه ای که چهره ناخوشایندی دارد. شهرداری ها باید معماری را مطابق با فرهنگ بومی در نظر بگیرند. اگر نمی توانید سازه ها و عناصر درست بسازید، از جوانان مستعد امروزی کمک بگیرید. متاسفانه امروزه ورودی شهرهای ما بسیار ناشناس شده است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی یکی از مزیت ها و توانمندی های کشور است افزود: حفاظت از میراث فرهنگی باید رعایت شود تا آثار تاریخی به نمایش گذاشته شود. محیط های تاریخی بهترین مکان برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است. مثلاً در کاخ سعد آباد کنسرت‌های اجرائی برگزار می‌شد که تا 4000 نفر در این مکان شرکت می‌کردند. یک موقعیت برد-برد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دوم سخنان خود به درخواست کمک از شورای عالی استان و صندوق احیا و توسعه برای تغییر کاربری اشاره کرد و افزود: ظرفیت برای همه نوع کار وجود دارد. رویدادهای جذابی در شهرهای مختلف وجود دارد و با کمک وزارتخانه می توانیم این فعالیت ها را انجام دهیم به عنوان مثال جشنواره غذا در مراغه برگزار شد که از آن تجلیل ویژه ای شد و افراد زیادی در این جشنواره شرکت کردند.

وی درباره بافت تاریخی و لزوم توجه به آن نیز گفت: بافت تاریخی باید شهرداری خود را داشته باشد تا به صورت تخصصی مدیریت کند. ما یک فرمول واحد برای این حوزه نداده ایم و اختیار را به استان ها تفویض کرده ایم. به عنوان مثال مردم یزد بافت تاریخی خود را حفظ کرده و تا به امروز حفظ کرده اند. همچنین آماده ارائه خانه در بافت تاریخی هستیم. البته بافت تاریخی با بافت فرسوده متفاوت است. بدون شک مرمت بناهای تاریخی یک جاذبه گردشگری محسوب می شود، اما در برخی از شهرهای کشور این امر ضروری نیست. همانطور که در منطقه سمنان با همه رایزنی های صورت گرفته با قوه قضائیه، دیوارهای زندان اطراف کاروان تخریب نشده است. امیدواریم به این موارد توجه بیشتری شود زیرا از جاذبه های گردشگری محسوب می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا