مجله فرهنگ

ضیاء موحد: دربارۀ «سایه» اغراق کرده‌اند

ضیاء موحد با اشاره به اغراق آمیز بودن «شید» در زمان حیاتش می گوید که از غزلیات حافظ و سعدی تقلید کرده و حتی به اندازه سیمین بهبهانی یا رهی میری غزل نویس خوبی نیست.

این شاعر و منتقد ادبی در گفت وگو با کندوج، درباره ویژگی های اشعار امیرهوشنگ ابطحاج (ح.الف. سایه) و در پی درگذشت این چهره دوم ادبیات فارسی، گفت: وی غزل سعدی و بیشتر حافظ را با تقلید از غزل سعدی انجام داده است. همان بیان و فضای سنتی. البته تا کسي حوزه هاي سنتي شاعران ما را نشناسد، اهميت آنها را در اين زمينه درک نخواهد کرد.

وی افزود: مرحوم سایه در حوزه غزل نویسان سنتی غزل سرای خوبی بود اما نه به اندازه خانم بهبهانی یا حتی رهی معیری. بخصوص من معتقدم که به خانم بهبهانی ظلم شد، چون شما وقتی به کتاب شعر خانم بهبهانی نگاه می کنید، به نوعی سرنوشت تاریخی جامعه ما و همه مسائل جامعه ما منعکس می شود، اما چنین چیزی وجود ندارد. . چیزی در شعر سایه

موحد در تشریح غزلیات ابتهاج گفت: انگار فردی در تریبون های قدیمی غزل می خواند و عجیب است که با این همه ارادتی که به شهریار دارد به اندازه شهریار به مسائل اجتماعی توجه نکرده است. البته من کاری به مسائل اجتماعی ندارم. مضمون شعرش هر چه هست. در مورد سبک و گفتار ایشان باید گفت که کاملا قدیمی است.

این شاعر پیشکسوت معتقد است که شعر «سایه» برای نسل جوان ما جذابیتی ندارد و گفت: شعر آقای «سایه» شعر امروزی نیست. در مدتی که او زنده بود، در مورد او بسیار مبالغه کردند. چنان اغراق می کردند که انگار در ایران غزل سرایی بهتر از او وجود ندارد. اما آثاری که از خود به جای گذاشته قابل توجه نیست. در حوزه شعر نو به طور کلی.

ضیاء محد در خاتمه گفت: اینقدر نیست که طرفدارانش سعی کنند «سایه» را شاعر شعر نو ببینند. شعر جدیدی که او گفت یکی از ضعیف ترین شعرهای نو است که می توان گفت. در کل غزل های خوبی هم هست که البته در همان فضای سنتی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا