مجله اجتماعی

طهرانچی: تغییر ذائقه نسل جوان، نیروی انسانی آینده کشور را تهدید می‌کند

طهرانچی: تغییر ذائقه نسل جوان، نیروی انسانی آینده کشور را تهدید می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یک خطر جدی نیروی انسانی آینده کشور را تهدید می‌کند که این خطر تغییر ذائقه جوانان است.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان و شرکت صنایع غذایی سحر با ابراز خرسندی از حضور در این مجموعه گفت: بازدید از شرکت‌هایی همچون صنایع غذایی سحر که از خام فروشی و صادرات مواد اولیه و محصولات کشاورزی جلوگیری کرده و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، بسیار خوشایند است. تولید، کار بزرگ و سختی است، البته خداوند حامی است و اینکه این شرکت 33 سال فعالیت داشته، جای تبریک دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای است که ریالی بودجه دولتی دریافت نمی‌کند، به همین دلیل مفهوم اقتصاد غیردولتی را به نیکی می‌داند و افتخار دارد که توانسته در فضای آموزش عالی کشور نقش آفرینی جدی و مؤثر داشته باشد. این دانشگاه در سال‌های اخیر وابستگی و اتکا به شهریه دانشجویی را کاهش داده و توانسته درآمدهای شهریه‌ای خود را از 5 درصد به 40 درصد افزایش دهد.

دکتر طهرانچی با تأکید بر تعامل جدی دانشگاه آزاد اسلامی با صنایع اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که کمک کنیم تا راندمان شرکت را بزرگتر کرده و سرعت آن را بیشتر کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه یکپارچه با 400 واحد دانشگاهی در کشور و آزمایشگاه‌های مجهز پراکنده است که می‌تواند هزینه تولید، نظارت و کنترل را برای شرکت سحر کاهش دهد. همچنین سوله‌ها و فضاهای بلا استفاده دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به عنوان انبار در اختیار این شرکت و دیگر صنایع در شهرهای مختلف قرار بگیرد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت شرکت نگین بذر اصفهان در حوزه تولید بذرهای هیبرید افزود: این شرکت دانش بنیان که یکی از مجموعه‌های موفق دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تولید بذر است، می تواند بذرهای مورد نیاز شرکت صنایع غذایی سحر از جمله گوجه، خیار و فلفل را متناسب با نیاز این مجموعه تولید کند. این شرکت سال گذشته بیش از 120 میلیون بذر تولید کرد و بیش از 20 هکتار گلخانه تولیدی در اختیار دارد که می‌تواند در تعامل جدی به شرکت سحر کمک کند. 

وی با اشاره به تغییر ذائقه نسل جوان در انتخاب رشته دانشگاهی خاطرنشان کرد: یک خطر جدی نیروی انسانی آینده کشور را تهدید می‌کند که این خطر تغییر ذائقه جوانان است، به طوری که امسال از بین 116 هزار دانشجوی ورودی بهمن ماه دانشگاه آزاد اسلامی فقط 43 نفر رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی را انتخاب کردند، در حالی که بسیاری از دانشجویان به رشته‌های مدیریت، حسابداری، روان شناسی، حقوق و کامپیوتر رفتند، چرا که درک جوان امروز این است رشته‌های همچون مهندسی صنایع، کشاورزی و … انسان را توانا نمی‌کند و ثروت آفرین نیست. دانشگاه آزاد اسلامی با درک این موضوع تلاش دارد تا در تعامل با صنایع این وضعیت را اصلاح کند. 

طهرانچی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم، راه‌اندازی دانشکده‌های کشاورزی، غذا و فراسودمندهاست. دانشگاه آزاد اسلامی هزار و 760 استاد کشاورزی و زراعت دارد، در حالی که ورودی سالانه دانشجویان این رشته کمتر از 2 هزار نفر است و اساساً جوانان نسل جدید به سراغ این رشته و شغل نمی‌آیند. دانشکده غذا و فراسودمندها قرار است مانند رشته‌های پرستاری و پزشکی که دانشجویان دروس پایه را در کلاس و کارورزی را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌گذرانند، مدل جدید پایه و عرصه را اجرایی کنند. به عنوان نمونه شرکت سحر 8 نفر دارای مدرک دکتری دارد که این افراد می‌توانند به عنوان استاد عرصه و وابسته با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری داشته و به تربیت در عرصه دانشجویان کمک کنند، به این ترتیب دانشجویان از 18 سالگی و در بدو ورود به دانشگاه با صنعت آشنا می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر حوزه دانشجویی، دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان بیش از 4 هزار دانش آموز در مدارس سما دارد که این دانش آموزان نیز می‌توانند به صورت دوره‌ای از صنایع استان و شرکت سحر بازدید داشته باشند و از این طریق با حوزه تولید و صنعت آشنا شوند، این یکی از راهکارهایی است که می‌توان ذائقه جوانان را اصلاح کرد. همچنین از شرکت صنایع غذایی سحر دعوت می‌کنیم که در طراحی دانشکده‌ها و این نگاه جدید دانشگاه به ما کمک کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های شرکت سحر برای توسعه فعالیت در بازار جهانی گفت: اگر این شرکت می‌خواهد در بازار جهانی موفق باشد، باید دانایی و توانایی را در کنار هم داشته باشد، به این ترتیب لازم است که دستگاه‌ها، شیشه‌های محصولات و … را خود این شرکت و با نوآوری طراحی و تولید کند. 

دکتر طهرانچی همچنین به ظرفیت سالانه 100 هزار پایان‌نامه و رساله دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت عظیم پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را در اختیار دارد که می‌توان موضوعاتی همچون بررسی مطالعات بازار روسیه در صنایع غذایی که یکی از بازارهای هدف شرکت سحر است یا موضوعاتی همچون رضایت مشتری و … را به عنوان چالش‌های طرح پایش طراحی کند و از چالش تا نظام موضوعات را راهبری شود، این اقدام در همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با شرکت ذوب آهن اصفهان اجرایی شده و تا کنون 60 رساله دکتری به چالش‌ها و نظام موضوعات این شرکت اختصاص یافته است. ما معتقدیم که هرچه مسأله و موضوع پژوهش دانشجویان واقعی‌تر باشد، اثربخشی آن بیشتر می‌شود و این موضوع برای ما بسیار مهم است. 

وی با اشاره به چرخه تولید از مزرعه تا سفره شرکت سحر اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه آزمایشگاه‌های استاندارد غذا و دارو را دارد که شرکت سحر می‌تواند از این  شبکه آزمایشگاهی در سراسر کشور استفاده کند و دانشجوی ما در استان به عنوان کارورز کنترل کیفیت محصولات را بررسی کند. 

طهرانچی تأکید کرد: امیدوارم جلسه و بازدید امروز خط جدید همکاری و تعامل دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت غذایی کشور را آغاز کند و ما آمده‌ایم که بگوییم آماده کمک به این صنعت هستیم. یکی از اقداماتی که دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تحقق آن است، تبدیل دانش شفاهی و ضمنی به دانش مستند است. به عنوان نمونه ما می‌توانیم با همکاری شرکت سحر دانش شفاهی و تجربیات مردم در تولید ترشیجات و … را استخراج کرده و فرمولاسیون آن را در بخش تحقیق و توسعه تهیه کنیم. یکی دیگر از اقداماتی که دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری می‌کند، طراحی نماد تزیین طیب بودن و سلامت غذاست تا به این ترتیب این نشان همچون برند حلال و سیب سلامت کیفیت محصول را تضمین کند، در این راستا تلاش داریم از کسانی که با وسواس محصول را از مزرعه تا سفره غذای مردم آماده می‌کنند، حمایت کنیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: برای اینکه پرچم صنعت غذایی کشور بالا باشد، خود را موظف می‌دانیم که به این صنایع ادای وظیفه کنیم. ما باید برگردیم و اشکالاتی که در نظام آموزش عالی داشتیم را رفع کنیم تا دوباره شاهد بروز نسل طلایی مهندسان ایرانی باشیم. ما می‌خواهیم دانایی و توانایی منحصر به فرد داشته باشیم، به همین دلیل در سفرهای استانی سعی می‌کنم از صنایع برتر استان بازدید کرده و به مسئولان آن خدا قوت بگویم و آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای تعامل و فتح افق‌های بیشتر را اعلام کنم. 

مسعود توتونچیان مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر نیز در این جلسه ضمن خیرمقدم به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و تأکید بر تعامل با این دانشگاه گفت: شرکت سحر در راستای تعامل جدی صنعت و دانشگاه امروز میزبان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های این دانشگاه استفاده کنیم. باید این تعاملات و رفت و آمدهای دانشگاهیان تداوم پیدا کند تا با توجه به شرایط کشور در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بتوان به پویایی بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تولیدی کمک کرد. ما معتقدیم که باید مثلث دانشگاه، بنگاه اقتصادی و دولت به وجود بیاید تا ظرفیت تولید ثروت در جامعه و اشتغال بیشتر جوانان فراهم شود. 

وی با اشاره به صحبت‌های دکتر طهرانچی درخصوص تغییر ذائقه جوانان اظهار کرد: موضوعاتی که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کردند، یک هشدار جدی است که اگر برای آینده تدبیر نداشته باشیم، دیگر نیروی انسانی متخصص نخواهیم داشت و با مشکل مواجه می‌شویم. با توجه به این موضوع ارتباط شرکت صنایع غذایی سحر و دانشگاه آزاد اسلامی برای ما بسیار مهم است. تأکید ما این است که بتوانیم سهم ایران در بازار جهانی را با صادرات محصول نهایی نه محصول خام افزایش دهیم و ثابت کنیم که ایرانیان می‌توانند محصولات شاخصی تولید کنند. 

بخش مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا