مجله علمی و سلامت

علائم ۱۰ بیماری خاموش و مهلک

بر اساس یک گزارش روشن اگر افراد به اندازه کافی از ماهیت علائم خود آگاه باشند، می توان از این بیماری ها پیشگیری کرد. اما برخی از بیماری ها در صورت عدم تشخیص و درمان اغلب کشنده هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پرورش و ارتقای سلامت، برخی از علائم پنهانی که ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد، در زیر آمده است:

کاهش وزن ناخواسته: به گفته انجمن سرطان آمریکا، اگر بدون پیروی از رژیم غذایی خاصی ۱۰ پوند (۴.۵ کیلوگرم) وزن کم کنید، ممکن است سرطان پانکراس، سرطان مری، سرطان معده یا سرطان ریه داشته باشید.

آسیب به دندان: بسیاری از افراد مبتلا به GERD ممکن است متوجه نباشند که مینای دندان آنها ممکن است از بین رفته باشد. سایر علائم رفلاکس عبارتند از گلودرد مداوم، سرفه و خس خس غیر قابل توضیح. اگرچه رفلاکس درمان نشده می تواند علت از بین رفتن مینای دندان و شروع پوسیدگی دندان باشد، اما اگر به شکل پیشرفته ادامه یابد، فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان مری قرار می دهد.

_ خارش پوست: این واکنش می تواند در آرنج، زانو، پوست سر و غیره رخ دهد. به دلیل اگزما، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده وضعیت جدی تری به نام بیماری سلیاک باشد. افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی توانند حتی کمترین مقدار گلوتن موجود در غذا را تحمل کنند. تا 25 درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک دچار بثورات پوستی به نام درماتیت هرپتی فرمیس می شوند. این بیماری نوعی التهاب مزمن پوست است که با خوشه‌هایی از تاول‌های خارش‌دار کوچک مشخص می‌شود. بسیاری از بیماران نیز به دلیل بیماری سلیاک هیچ علامت گوارشی ندارند. اگر یک رژیم غذایی بدون گلوتن را شروع کنید، بثورات ناپدید می شوند و بدن خود را از سایر عوارض طولانی مدت بیماری مانند پوکی استخوان یا سرطان روده کوچک محافظت خواهید کرد.

تغییرات روده یا مثانه: ادرار کردن بیشتر یا کمتر از حد معمول می تواند نشانه سرطان مثانه باشد. یبوست یا اسهال مکرر نیز در برخی موارد نشان دهنده سرطان تخمدان است. اگر هر یک از این علائم بیش از یک هفته طول بکشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید تا برخی از بیماری ها را رد کند.

خراش ناخن: اگر ناخن‌های شما دارای ترک‌های کوچک، سوراخ‌های سفید و خراش است، احتمالاً به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستید. اگرچه ممکن است فکر کنید که خارش و قرمزی پوست تنها علائم این بیماری است. بین 80 تا 90 درصد افرادی که این علامت را دارند این بیماری را دارند. پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن خود ایمنی است. این بیماری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال های اشتباهی ارسال می کند و این سیگنال ها سرعت رشد سلول های پوست را افزایش می دهند. پسوریازیس مسری نیست.

درد آشیل: حتی اگر پوست شفاف و بدون خارش باشد، درد آشیل یا پاشنه پا می تواند نشانه ای از آرتریت پسوریاتیک باشد. این بیماری نوعی درد تاندون به دلیل بیماری پوستی است. به گفته پزشکان، تورم سوسیس مانند انگشتان دست و پا نیز از علائم این نوع آرتروز است.

لرزش های مکرر: اگر احساس سرما می کنید، حتی در هوای گرم، ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا باشید. کم کاری تیروئید دلیل اصلی احساس سرما و لرز غیر طبیعی است. بهتر است در این زمان انرژی کمتری بسوزانید تا گرمای بیشتری از دست نرود.

سرفه های تحریک کننده: سرفه اغلب به معنای سرطان نیست و می تواند ناشی از آلرژی، آسم یا مشکلات سینوسی باشد. با این حال، اگر سرفه با صدای خشن همراه باشد، ممکن است نشان دهنده سرطان ریه، حنجره یا گلو باشد.

_ خروپفخروپف می تواند نشانه ای از آپنه انسدادی خواب باشد. این عارضه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. خروپف همچنین با ضخیم شدن شریان کاروتید در گردن همراه است. همچنین می تواند با سیگار کشیدن، کلسترول بالا و اضافه وزن مرتبط باشد.

_ خونریزی غیر قابل توضیح: خونریزی غیر طبیعی واژن می تواند نشانه سرطان دهانه رحم یا دهانه رحم باشد. سرفه خونی نیز با سرطان ریه مرتبط است. وجود خون در مدفوع با سرطان روده بزرگ و خون در ادرار با سرطان مثانه یا کلیه مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا