مجله فرهنگ

عکسخانه تخت فولاد به روی علاقه‌مندان گشوده شد

کندوج/اصفهان همزمان با روز نکوداشت مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، عکسخانه تخت فولاد در تکیه سیدالعراقین افتتاح شد.

ابراهیم عمرانی، مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان، در آیین گشایش «عکسخانه تخت فولاد» که پنجشنبه، ۲۴خردادماه در تکیه سیدالعراقین این گورستان تاریخی برگزار شد، بیان کرد: اصفهان سرشار از بناهای تاریخی، فرهنگی و هنری، معماری و هویتی است و اگر بخواهیم ریشه‌های این تاریخ و تمدن را جست‌وجو کنیم قطعاً باید ردپای آن را در تخت فولاد مشاهده کرد.

او با بیان اینکه ریشه‌های شهر در تخت فولاد است چراکه باید این تمدن و تاریخ  برای مردم ترجمه شود، افزود: سعی کرده‌ایم در مجموعه تخت فولاد با بهره گیری از قالب‌های موثر ترجمه، ظرفیت‌های موجود را برای مردم‌ معرفی کنیم. در این میان، قطعاً عکس به‌عنوان یک قالب موثر در خدمت ما است تا بتوانیم این اتفاق را رغم بزنیم. 

عمرانی با اشاره به اینکه «عکسخانه تخت فولاد» در دهه ۸۰ تحت عنوان یک  گالری افتتاح شد، ادامه داد: در آن سال‌ها دغدغه‌مندان از این عمارت مخروبه فقط عبور می‌کردند و عملاً در آن سال‌ها مجموعه تخت فولاد در اختیار نبود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان گفت: از سال پیش که عمارت مجدد تحویل‌ گرفته شد این عملیات مرمت در طول یکسال با همکاری و مشارکت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان انجام شد و امروزه شاهد بیش از هزار قطعه عکس هستیم که همکاران ما در واحد پژوهش چندماه وقت خود را برای استخراج این عکس‌ها گذاشتند تا امروز نمایش داده شوند.

عکسخانه تخت فولاد به روی علاقه‌مندان گشوده شد

عمرانی توضیح داد: سعی کرده‌ایم تعاملی با مخاطب‌ها در حین نمایش داشته باشیم که بتواند در هنگام بازدید، عکس‌ها را مشاهده کنند. هرمجموعه، مخصوصاً مجموعه تخت فولاد زمانی پویا می‌شود که بتوانیم قصه‌ها را نمایان کنیم و کمترین و حداقل‌ترین مداخله را در عمارت عکسخانه داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه محتوای این عکس‌ها، شامل تصاویر فردی یا دسته‌جمعی مشاهیر، وقایع مهم مربوط به تخت فولاد، اعیاد و تجمعاتی در مصلی تخت فولاد و برخی حوادث. روایت‌ها نیز به نمایش گذاشته شده است، اظهار کرد: دربارۀ روایت های فراوانی که پشت عکس‌ها وجود دارد می‌توان ساعت‌ها گفت‌وگو کرد.

عمرانی با بیان اینکه «عکسخانه تخت ­فولاد» در قالب عکس و به صورت موضوعی، تخت­ فولاد را معرفی می­‌کند و قدمت این تصاویر مربوط به دوره قاجار است، خاطرنشان کرد: در این مجموعه می­‌توانید ضمن آشنایی با تکایا، بقاع متبرکه و بناهای تاریخی موجود در تخت­ فولاد، با بسیاری از بزرگان و مفاخر علما، عرفا، شهدا، هنرمندان، ادیبان و دیگر بزرگان آشنا شوید که در زمینه­‌های مختلف موجب شکوفایی و تعالی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بوده‌اند و در تخت ­فولاد آرمیده­‌اند.

انتهای پیام

نشر علوم هنری

با استفاده از ابزارهای زبانی، شما را به دنیای تخیل و هنر می‌برم.
دکمه بازگشت به بالا