مجله عمومی

قهرمان صلح – کندوج

به نظر من ظالمان تاریخ امام حسن علیه السلام هستند; هنرمندی که شیعه را با آرامش حفظ کرد. و این عملی بود که پیامبر(ص) از جدش آموخته بود. اگر صلح حدیبیه نبود، اسلام امروز نبود و اسلامی نمی ماند.

یکی از زیباترین چهره های رسول خدا (ص) صله حدیبیه است. اگر کسی می خواهد دیپلماسی رسول خدا را مطالعه کند باید از صلح حدیبیه شروع کند و جالب است که در قرآن کریم «فتح» به معنای «پیروزی» به معنای صلح است. ما برنده نمی شویم، اما قطعا برنده می شویم. ما تو را در میان ظلم و ستم پیروز کردیم.

هنر رسول خدا (ص) این بود که جنگ و خونریزی را متوقف کرد، با اینکه برخی از تندروها مخالفت کردند، اما تصمیم گرفت و صلح نامه نوشت و صلح حدیبیه آغاز آینده اسلام بود. او یک کتاب حقوقی عظیم نوشت و توضیح داد که چقدر هنرمندانه و دیپلماتیک این توافق نامه نوشته شده است.

صلح را باید یک ارزش دانست نه اشتباه، در زمان امام حسن علیه السلام افکار تند وجود داشت و مخالف صلح امام بود، اما امام با قدرت کاری را انجام داد که درست می دانست و این صلح بود. مقدمه تشیع باقی ماند و کربلا توسط امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) معرفی شد.

در قرون وسطی و جنگ های صلیبی مسیحیان بسیاری کشته شدند، اما امروزه نشانه صلح، هماهنگی و دوستی در مسیحیت است زیرا به این اصل دست یافته است که دین باید عاملی برای صلح و دوستی در سراسر جهان باشد. بنابراین از یک شخصیت مذهبی انتظار می رود که دوستی نشان دهد زیرا او نماینده خدای مهربان است.

معلمان دین باید همیشه از هماهنگی، دوستی و صفا صحبت کنند، گفت: سال ها پیش کتابی از جان اف کندی در ایران منتشر شد و عنوان کتاب به فارسی «چهره شجاعان» ترجمه شد. خلاصه این کتاب این بود که شجاع ترین و قوی ترین مردم کسانی هستند که بر اساس منافع ملی عمل می کنند، هر چند همه ملت با آنها مخالف باشند و امام حسن علیه السلام این کار را کرد.

* مدیر گروه معارف اسلامی فرهنگستان علوم

65

دکمه بازگشت به بالا