مجله فرهنگ

لزوم همکاری رهبران دینی و سیاستمداران در ارتقای گفت‌وگوی جهانی بین الادیانی

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در هفتمین کنگره رهبران جهان و مذاهب سنتی در قزاقستان با تاکید بر لزوم همکاری رهبران دینی و سیاستمداران در راستای ارتقای گفت و گوی بین المللی بین ادیان، گفت: دستیابی به صلح جهانی و راه نو. زندگی» نیازمند همکاری جهانی همه کشورهای جهان است. .

به گزارش کندوج، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل کنگره بین المللی رویکرد به مذاهب اسلامی در هفتمین کنگره رهبران جهان و مذاهب سنتی در کاخ استقلال پایتخت قزاقستان، در سخنانی اظهار کرد: این کنگره در حال توسعه است. : در دوران معاصر، دنیا به دهکده‌ای کوچک تبدیل شده است و از یک سو اخبار و اطلاعات در دسترس همگان است و از سوی دیگر ارتباطات زمانی و مکانی، زندگی مشترک بدون آزار فکر دیگری و بدون کوچک‌شمردن مخالف. ، لازمه عقل انسان است.

وی بیان کرد: امروزه افراد بدون در نظر گرفتن موارد حساس دیگر نمی توانند سبک زندگی خود را دنبال کنند. عقلانیت دینی ایجاب می کند که همه بزرگان دین در میان نخبگان به اجماع برسند و در راستای منع جنگ، تروریسم، تکفیر و خشونت اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری افزود: امروز امنیت یکی از پیش نیازهای اساسی رسیدن به سعادت در هر دینی است. بدون صلح و زندگی مسالمت آمیز، پیروان هر دینی برای رسیدن به رستگاری با چالش های جدی روبرو هستند.

وی تاکید کرد: از دیدگاه اسلام انسان آزاد آفریده شده است و حق انتخاب نظر دارد. هیچ اجباری در دین موجب دین نمی شود و دین باید آزاد باشد تا عنوان دین بر آن جاری شود.

مدیرعامل سازمان بین المللی مذاهب اسلامی افزود: از سوی دیگر منفعت طلبان استکبار در قرن اخیر و به ویژه در قرن اخیر سعی کرده اند با پافشاری بر اختلافات مذهبی دنیا را از هم پاشیده و برای خود جا بیابند.

وی گفت: در قرن حاضر جنگ و خشونت بیشتر در نقاطی از جهان رخ داده است که منابع ارزشمند انرژی مانند نفت و گاز در آن دخیل بوده و یا تجارت اسلحه برای چند سودجو انجام شده است، این نشان می دهد کسانی که جنگ را ترویج می کنند. دنیای امروز کسانی هستند که دنبال علایق خود هستند. منفعت شخصی رسالت مستمر ستمگران جهان است و از نظر آنان جان مردم بی گناه کمترین ارزش را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری گفت: از نظر ارزشی در دنیایی که اینگونه دشمنان سعی در سلب میراث اسلامی و اموال مستضعفان جهان اسلام دارند، استفاده از عقل سلیم در کنار تساهل و تسامح است. بهترین راه برای مقابله با ادیان و قومیت های مختلف.

وی افزود: تحمل دیدگاه های مخالف و جلوگیری از خشونت و توهین در مواجهه با یکدیگر، دنیایی مفیدتر و صلح آمیزتر برای همه مسلمانان ایجاد می کند.

مدیرعامل سازمان جهانی مذاهب اسلامی با بیان اینکه قرآن کریم مسلمانان را از تفرقه و اختلاف برحذر داشته و چنگ زدن به ریسمان الهی را برای دستیابی به امت واحد اسلامی واجب می داند و می گوید: علاوه بر این، در سنت نبوی و در مکتب اهل بیت علیهم السلام اظهار شهادت را برای پذیرش اسلام کافی می دانستند و شادی را روندی مستمر در مسیر زندگی معرفی می کردند.

ایجاد همدلی، همکاری و همزیستی بین ادیان

وی تصریح کرد: آنچه کنگره جهانی رهیافت دین اسلامی را بر آن داشت برنامه «ویکی وحدت» و برنامه های مطالعاتی را برای دستیابی به دستور کارهای مشترک دنبال کند در دو اصل نهفته است. از یک سو، ما با سایر مذهبیون اشتراکات زیادی داریم. به همین دلیل باید سعی کنیم «دیگری» را بهتر بشناسیم و راه هایی برای همدلی، همکاری و زندگی مشترک بیابیم، این یکی از موارد «به هم رساندن» ادیان است.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری افزود: معرفت عمیق دینداران راه را بر جهل، تعصب، توهین و خشونت های بی حاصل می بندد. زیرا وقتی دین را آن گونه که هست بپذیریم، دیگران نمی توانند با ادعاهای واهی به زیبایی یا زشتی آن بیفزایند و با ایجاد جنگ و ستیز، از گل و لای این جهل و تعصب بهره مند شوند. این امر از طرح‌های «ضد رویکرد» جلوگیری می‌کند و در صورت صحیح بودن تفسیر مانع از «تبعید» دین می‌شود.

وی ادامه داد: رسیدن به «صلح جهانی» و «شیوه جدید زندگی» نیازمند همکاری همه جانبه همه ملت های جهان است. تعصبات مذهبی، مذهبی و قومی در نهایت ما را از این مسیر مقدس در جهان دور خواهد کرد.

مدیر اجرایی کنگره جهانی رویکرد مذاهب اسلامی گفت: در نهایت یک توصیه اخلاقی در روش شناسی برخورد با اختلافات مذهبی و قومی مفید است. تجویز اجتهاد متعارض و رعایت ادب در اختلافات این اجتهادها بهترین راهی است که بزرگان دین در مسیر تعالی اخلاق به ما آموخته اند.

وی همچنین گفت: در تاریخ حکومت داری، در زندگی نامه بزرگان دین، در منابع اخلاقی و در کتب آیین شهریاری دستورات اخلاقی مهمی درباره نحوه برخورد با کافر و دشمن وجود دارد. تجویز اجتهاد متعارض در درون و بین ادیان یکی از این امور است.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری گفت: در منابع مذکور آداب و رسوم جالبی در مورد اختلافات وجود دارد. اخلاق اخلاقی که عزت انسان را تقویت می کند و کرامت انسانی را تقویت می کند و زمینه تعالی را برای جویندگان حقیقت هموار می کند. از دانشمندان معاصری که در مورد «ادبیات تعارض» نوشته اند و کتاب های مفیدی نوشته اند قابل تقدیر است. بیایید به یکدیگر کمک کنیم تا دنیایی بهتر از گذشته بسازیم.

بر اساس این گزارش، هفتمین کنگره رهبران جهان و ادیان سنتی (22 تا 24 شهریور) با حضور پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، احمد الطیب، شیخ الازهر مصر، اربش، رئیس کاتولیک های جهان برگزار شد. سازمان مذهبی ترکیه و الله شکور پاشازاده، رئیس حکومت مسلمانان قفقاز، حجت‌الاسلام. مسلم محمدمهدی ایمانی پور، رئیس موسسه فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و سایر نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف برگزار می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا