مجله علمی و سلامت

مشکلی که در سازمان بهداشت جهانی حل نشده است

بر اساس یک گزارش واضح، بر اساس مراقبت‌های بالینی و گزارش‌های تحقیقاتی، آسیب‌های مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از آسیب و ناتوانی در سراسر جهان است.

این گزارش توسط کمیسیون نورولوژی Lancet 2022 توسط متخصصان مشهور جهانی از جمله پروفسور دیوید منون از گروه بیهوشی در دانشگاه کمبریج تهیه شده است.

این کمیته آسیب تروماتیک مغزی (TBI) را به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی جهانی می شناسد که 55 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و سالانه بیش از 400 میلیارد دلار هزینه دارد و علت اصلی مرگ و ناتوانی ناشی از آسیب است. بدانید.

در واقع، TBI نه تنها یک بیماری حاد، بلکه یک بیماری مزمن با عواقب طولانی مدت است که علائم آن شامل افزایش خطر ابتلا به تحلیل عصبی دیررس مانند بیماری پارکینسون و زوال عقل است.

تصادفات رانندگی و سقوط از علل اصلی این عارضه است، اما در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​تصادفات جاده ای تقریباً سه برابر بیشتر از زمین خوردن آسیب می بینند، در کشورهای پردرآمد سقوط دو برابر بیشتر از زمین خوردن باعث آسیب می شود.

این داده ها تأثیر روشنی بر پیشگیری از حوادث رانندگی دارد.
بیش از 90 درصد از TBI ها به عنوان “خفیف” طبقه بندی می شوند، اما بیش از نیمی از این بیماران شش ماه پس از آسیب به طور کامل بهبود نمی یابند.

نتایج بهبود یافته برای این بیماران برای سلامت عمومی مفید خواهد بود. یک رویکرد چند بعدی برای ارزیابی نتیجه توصیه می شود، از جمله تمرکز بر سلامت روان و PTSD.
نتایج بعد از TBI در زنان در مقایسه با مردان ضعیف تر است، اما دلایل آن نامشخص است.

پروفسور منون گفت: آسیب تروماتیک مغزی همچنان یک مشکل عمده بهداشت جهانی است که تأثیر قابل توجهی بر بیماران، خانواده ها و جامعه دارد.

در دهه گذشته، همکاری‌های بین‌المللی اطلاعات مهمی را برای بهبود درک و مراقبت از TBI ارائه کرده‌اند، اما مشکلات قابل توجهی به‌ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​باقی مانده است.

برای ادامه بهبود نتایج بیمار و کاهش تأثیر اجتماعی TBI به همکاری مستمر نیاز است.

این پانل به تفاوت های قابل توجهی در مراقبت اشاره کرد، از جمله کاهش بار درمانی برای بیماران آسیب دیده توسط سیستم های کم انرژی، عدم دسترسی به توانبخشی، و پیگیری ناکافی برای بیماران مبتلا به TBI “خفیف” در کشورهای با درآمد کم و متوسط. – پرستاری بیمارستانی و مراقبت های ترومایی اورژانسی به شدت کمبود دارد.

این کمیسیون پیشرفت های قابل توجهی را در رویکردهای تشخیصی و درمانی ارائه می دهد.بیومارکرهای مبتنی بر خون به عنوان قوانین تصمیم گیری بالینی در انتخاب بیماران مبتلا به TBI خفیف برای سی تی اسکن عمل می کنند و بنابراین ممکن است به کاهش خطر پرتوهای غیر ضروری کمک کنند. آنها همچنین دارای ارزش پیش بینی کننده برای نتیجه هستند.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان می دهد که 26٪ از واریانس نتیجه در TBI ممکن است ارثی باشد، که بر اهمیت پاسخ میزبان تاکید دارد و قابل تغییر است.

نظارت دقیق بر مغز در بیمارانی که به شدت آسیب دیده اند در مراقبت های ویژه بینش بهتری در مورد عملکرد مغز و ناهنجاری های متابولیک فراهم می کند و مبنایی برای درمان فردی با نیازهای بیمار فراهم می کند. با این حال، این اصلاحات هنوز به نتایج بهتری منجر نشده است.

به نظر می رسد مرگ و میر در بیماران با آسیب های متوسط ​​تا شدید کاهش می یابد، اما تعداد بیشتری از بازماندگان ممکن است ناتوانی قابل توجهی داشته باشند.

پروفسور بازنشسته اندرو ماس از بیمارستان دانشگاه آنتورپ، بلژیک، گفت: “بهبود مسیرهای مراقبت و از بین بردن نابرابری های فعلی در مراقبت از بیماران مبتلا به TBI نیازمند همکاری نزدیک بین سیاست گذاران، پزشکان و محققان با نظرات بیماران و نمایندگان بیماران است.”

پروفسور جفری مانلی از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و بیمارستان عمومی زاکربرگ و مرکز ترومای سانفرانسیسکو، ایالات متحده، گفت: “این کمیته نشان دهنده علم یک تیم واقعی است که شامل بیش از 300 نویسنده و مشارکت کننده از سراسر جهان است که نماینده یک همکاری چند رشته ای بین المللی برای درمان و پیشگیری از عوارض و آسیب مغزی.

منبع: وب سایت Medical Express منتشر شده توسط دانشگاه کمبریج

دکمه بازگشت به بالا