اقتصادی

منع واردات ۲۵۰ قلم تجهیز نفتی/افزایش بهره‌وری چاه‌های کم‌بازده با توان دانش‌بنیان‌ها

وزیر نفت اعلام کرد: امسال واردات نزدیک به ۲۵۰ قلم کالا را منع کردیم تا ظرفیت ساخت داخل این اقلام در کشور مهیا شود. 

به گزارش کندوج، جواد اوجی امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی ریاست‌جمهوری در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت که در محل معاونت علمی برگزار شد، گفت: ما این تفاهم‌نامه را به مدت چهار سال با معاونت علمی در راستای بومی سازی تجهیزات کلیدی صنعت نفت منعقد کردیم.

وی وجود ذخایر هیدروکربوری نفت و گاز را بزرگترین امتیاز جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد: در همین راستا ما در دنیا رتبه اول را از نظر حجم ذخایر نفتی و گازی داریم؛ اما با وجود گذشت ۱۱۴ سال از عمر این صنعت همچنان از روش‌های سنتی در این حوزه استفاده می‌شود. 

اوجی ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره در سخنرانی‌هایشان به این اشاره دارند که باید همه صنایع، دانش‌بنیان شوند و همین موضوع شور و اشتیاقی را در دولت سیزدهم ایجاد کرده است.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: تصمیم ما از شهریور ۱۴۰۱ به استفاده از ظرفیت‌ها و توان دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت بوده است. از این رو بنا داریم روش‌های سنتی را کنار بگذاریم و از تکنولوژی‌های روز در داخل کشور بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی می‌تواند ما را در زمینه تولید کالاهای وارداتی خودکفا کند، یادآور شد: امسال واردات نزدیک به ۲۵۰ قلم کالا را منع کردیم تا ظرفیت ساخت داخل این اقلام در کشور مهیا شود. 

اوجی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نفت از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۵ شرکت افزایش یافته است، گفت: استفاده از ظرفیت و توانایی دانش‌بنیان‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، ضمن اینکه از واردات این کالاها جلوگیری به عمل می آید.

وی اضافه کرد: همین موضوع می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد و به دنبال آن تولید ثروت در کشور رقم بخورد.

اوجی اضافه کرد: در این راستا از ۵.۷ میلیون بشکه استخراج  نفت، می‌توانیم حدود ۹۰۰ هزار بشکه را با روش‌های دانش بنیان داخلی تولید کنیم و سعی داریم از همه ظرفیت‌ها به منظور به‌کارگیری توانایی شرکت ‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم تعدادی از حلقه‌های چاه را برای افزایش برداشت مخازن نفتی به دانش‌بنیان‌ها بسپاریم که این می‌تواند افزایش بازدهی چاه‌های کم بازده را به دنبال داشته باشد.

اوجی این بهره‌گیری از توان دانش‌بنیان‌ها را مشروط به استاندارد بودن محصولات این شرکت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس استانداردهایی محصولات خود را در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به تولید برسانند، می‌توانیم تا سال‌های سال محصولات آنها را خریداری کنیم؛ تضمین خرید یکی از مسائل مهمی است که برای تولیدکنندگان اهمیت دارد.

وی درخصوص تعداد چاه‌های کم بازده نفتی، گفت: این حوزه زمینه دیگر همکاری ما با معاونت علمی است که توافق‌نامه‌ای ظرف هفته‌های آتی با دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رییس‌جمهوری به امضا می رسد. 

اوجی ادامه داد: در این راستا فراخوانی اعلام کردیم که حدود ۵۰ شرکت دانش‌بنیان اعلام آمادگی کردند که بخشی از این فعالیت با همکاری این شرکت‌ها و بخشی هم به معاونت علمی اختصاص داده می‌شود؛ اجرای این طرح با کاهش هزینه‌هایی روبرو است، همچنین در چاه‌ها روش‌های سنتی کنار گذاشته و از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌شود.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا