مجله عمومی

موسسه های پژوهش اسلامی و بحران ناکارآمدی (قسمت سوم)

در کلام حضرت علی (ع)، زمان یکی از معیارهای شخصیت انسان شمرده شده است (بحارالأنوار، ج 75، ص 80) زیرا در پرتو آن می توان با جامعه زیست و همراه بود بالاتر از آن سازمان امور اجتماعی، به ویژه برای کسانی که در شما می توانند جایگاه موثری داشته باشند. این موضوع در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. تغییرات روزانه و سریعی که در آن پیش می رویم به این معناست که هر عاقلی واقعیت ها را می داند و برنامه ریزی می کند و بر اساس آن ها حرکت می کند و اساساً مدیران خواسته ای جز این ندارند.
انسان نه باید تغییر را انکار کند، نه از آن بترسد و نه نادیده گرفتن آن منطقی و عاقلانه است. راه حل معقول این است که بر اساس آن تصمیم بگیرید. همچنین در زمینه پژوهش نیز این مقوله علاوه بر دو نکته قبلی – نظریه مسئله و تسهیل فرآیند – از اهمیت بالایی برخوردار است مگر اینکه دغدغه های شخصی و غیر مبلغی رعایت شود.
بدون شک آنچه به عنوان محصول تحقیق/تولید در مؤسسات پژوهشی اسلامی – مانند پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که نویسنده از اعضای آن است – ارائه می شود، باید با روحیه و سلیقه مخاطب و بیشتر مطابقت داشته باشد. مهم، مقتضیات زمان. توضیح این است:
آ. جریان اطلاعات گسترده از هر طرف، امکان دسترسی آسان به درخواست‌ها، جستجوی آسان نیازمندی‌ها به زبانی ساده و قابل فهم برای همگان و همچنین دسترسی رایگان به مطالب مورد نیاز، باعث می‌شود افراد به متون طولانی مراجعه نکنند. ادبیات . سنتی، با رویکردی به‌روز نشده و آمیخته با نمای بالا به پایین، مانع ایجاد می‌شود.
ب مهم ترین نیاز زمان رسیدن به نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن است. جریان سریع تغییرات باعث شده است که همه در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسند و مردم دیگر وقت خود را با هزینه های غیر ضروری تلف نکنند. پیدا کردن یک بشقاب یکبار مصرف برای غذای آماده یا فست فود نشان دهنده روحیه همه افراد است و چنین فردی نمی تواند باشد. به اقدامات سنتی در زمینه آموزش و پژوهش و یا ادامه با پایبندی به روش های قدیمی توصیه می شود.
بر این اساس باید به عملکرد تحقیقاتی و انواع ارائه محصول فکر کنید و حداقل با روش سنتی فاصله دارد. آنچه در ابتدا به ذهن می رسد این است که فضای مجازی باید در اولویت ارائه نتایج باشد. مورد دیگر این است که محصولات باید در قالب نوشته های کوتاه حداکثر 1500 کلمه ارائه شود و در صورت لزوم به عنوان یک مقاله کوچک در نظر گرفته شود. سه قطعه دیگر به صورت کلیپ کوتاه منتشر خواهد شد. چهارم، انعکاس تحقیق با استفاده از قالب های هنری و در نهایت انتشار گروهی از مطالب در قالب یک جمله یا پاراگراف.
واضح است که این گونه ژانرها مخاطب را در کنار محقق و به دغدغه های پژوهشی نزدیک می کند. .
اگر مقاله را دوست دارید، در گسترش آن شرکت کنید.

عضو گروه علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. a.vasei@isca.ac.ir

دکمه بازگشت به بالا