کسب و کار ایرانیمجله حوادث

نحوه اثبات جرم مزاحمت

به اشخاصی که با انجام فعل و انفعالاتی منجر به سلب آسودگی و ایجاد تنش و ناراحتی در دیگران شده مزاحم می‌گویند. افرادی که مورد مزاحمت واقع شده‌اند، می‌توانند با کمک گرفتن مشاوره حقوقی مزاحمت از مزاحمان خود به دادگاه شکایت کنند. اولین گام افرادی که مورد مزاحمت واقع شده‌اند، جهت رساندن مزاحمان به سزای اعمالشان و تحقق یافتن مجازات آنان و بازگردانی آسودگی خاطر خود باید در دادگاه انجام دهند اثبات مزاحمت است. در ادامه این مطلب از تهران وکیل به آسان‌ترین روش اثبات مزاحمت و تعریف مزاحمت پرداخته می‌شود.

مزاحمت چیست؟

به هر اقدامی با قصد و نیت آزار و اذیت، ایجاد ترس و در آخر سلب آسودگی خاطر دیگران شده مزاحمت گفته می‌شود. مطابق قانون کشور، فرد مزاحم مجرم تلقی شده و مجازات خواهد شد.

انواع مزاحمت

مزاحمت به سه دسته تقسیم بندی می‌شود: اگر فردی به صورت آگاهانه با بهره برداری از انواع وسایل مخابراتی همچون گوشی همراه یا تلفن و… مسبب آزار و اذیت دیگران شده و موجب سلب آسودگی خاطر او گردد، به آن فرد مزاحم تلفنی می‌گویند. مزاحمت بانوان و اطفال اگر هنگام عبور بانوان و یا کودکان از معابر و اماکن عمومی همانند کوچه‌‌ها، خیابان‌‌‌ها، میادین و اتوبان‌های داخل و خارج از شهر مزاحمتی صورت گیرد، بر اساس قانون مجازات اسلامی شخص مزاحم محکوم به حبس و ضربه شلاق می‌شود.  مزاحمت ملکی مزاحمت ملکی به معنای ایجاد مزاحمت فرد مزاحم تنها با انجام اقداماتی که  مخل استفاده مالک از ملک خویش بدون خارج کردن ملک از تصرف وی می‌باشد.

شما می‌توانید با تهیه‌ی یک استشهاد به صورت محلی و درخواست امضا کردن آن توسط همسایگان جهت اثبات مزاحمت اقدام کنید. همچنین در صورت عدم امضای استشهاد محلی می‌توانید برای تحقیق و بررسی از خود دادگاه درخواست نمایید. با تقاضای شخص شاکی از دادگاه، با دستور مقامات قضایی اقدامات شخص مزاحم متوقف شده و مزاحم موظف به پرداخت خسارت خواهد شد. فرد شاکی علاوه بر جمع‌آوری ادله می‌تواند با پلیس 110 تماس بگیرد. در این حالت مامور پلیس در محل جرم حضور پیدا کرده و براساس مشاهدات خود مزاحمت ایجاد شده را صورت جلسه خواهد کرد. لازم به ذکر است که این صورت جلسه همچون شهادت دادن شاهدان در دادگاه اعتبار دارد.

شکایت مزاحمت‌های تلفنی

برای روند شکایت مزاحمت‌های تلفنی می‌توان با پیگیری کردن به وسیله شرکت مخابرات نیز افزون بر پیگیری از سوی دادسرا اقدام کرد. توجه داشته باشید که هنگام رجوع به دادسرا اگر نامه و پرینت مخابرات را به همراه داشته باشید به تسریع روند بررسی شکایت کمک خواهد کرد. برای دریافت مشاوره حقوقی مزاحمت، از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب لامینگو از لینک زیر استفاده کنید: برای اثبات مزاحمت‌هایی که به صورت تلفنی ایجاد می‌شوند، می‌توان از صوت ضبط شده  فرد مزاحم کمک گرفت. هنگام تحقیق صحت داشتن حرف فردی که مورد مزاحمت واقع شده، بازپرس صوت ضبط شده را به عنوان مدرکی با اعتبار در نظر خواهد گرفت .

اثبات مزاحمت در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام و تلگرام)

برای اثبات مزاحمت در شبکه‌های مجازی تلگرام و اینستاگرام باید به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کرد. اینگونه مزاحمت‌ها جرائم رایانه‌ای نامیده شده و فرد شاکی باید با در دست داشتن پرینت پیام‌هایی که حاوی تهدید، فحاشی و مزاحمت است به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کرده و شکایت کند. در این صورت فرد مزاحم توسط دادگاه فراخوانده شده و روند پیگیری شکایت شکل می‌گیرد.

این مطلب حاوی همه نکات لازم درباره جرم مزاحمت بود. در صورت نیاز به دریافادله اثبات دعوای مزاحمت تلفنی عبارتند از : اقرار . سند . شاهد .امارت و قسم . شما میتوانید یک استشهادیه محلی تهیه کنید و یا از دادگاه درخواست صدور قرار تحقیق محلی بکنید . دستور موقت ماندن عملیات که از مسایلی که در دعاوی تصرف عدوانی ومزاحمت و ممانعت از حق مورد تقاضای شاکی است جلوگیری از ادامه اعمال متجاوز می باشد از این رو قانون به مقام قضایی اجازه داده تا برای جلوگیری از عملیات متجاوز و توقف اجرایی با صدور دستور موقت مانع از ورود خسارت بیشتر به شاکی شود .

بهترین راه برای کسب و جمع آوری دلیل اثباتی جرم این است، که شما درهنگامی که مزاحمت جریان دارد، از طریق پلیس110 اقدام نمائید؛تا مأمور 110 درزمان وقوع جرم به محل آمده و مشهودات عینی خود در وقوع جرم را صورتجسله نماید. این صورتجلسه اعتبار شهادت شهود را داشته و برای دادسرا کفایت می نماید تا ارتکاب جرم  اثبات شود. مطابق قانون هیچ کس نمی تواند استفاده از حق خودرا وسبله ی مزاحمت دیگران قرار دهد. نامبرده نمی تواند ازمحل مسکونی به عنوان محل اشتغال استفاده نماید و یا استفاده از حق خود را عامل مزاحمت و تجاوز به حقوق دیگران قرار دهد.

طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی مرتکب به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم می شود و دادگاه پس از رسیدگی، علاوه بر اعمال مجازات، حسب مورد متجاوز را به رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق و برگرداندن اوضاع به حالت اولیه و قبل از ارتکاب جرم محکوم می کند . تبصره یک : رسیدگی به جرائم فوق الذکر خارج از نوبت به عمل می آید و مقام قضائی با تنظیم صورت مجلس دستور توقیف ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی خواهد بود ماده 618 – هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال وتا ( 74 ) ضربه شلاق محکوم خواهدشد .

ممانعت از حق :در این حالت شخص نه متصرف عدوانی است و نه مزاحم بلکه مانع از آن می شود که صاحب حق از حق خود استفاده کند متصرف عدوانی به کسی گفته می شود که مالی را از تصرف دیگری بدون رضایت او خارج می سازد و خودش به صورت غیر قانونی متصرف آن می گردد .ایجاد مزاحمت :حالتی است که شخص مزاحم بدون آنکه مال را از تصرف متصرف خارج کند، برای تصرفات او ایجاد مزاحمت می کند . دعوای مزاحمت در صورتی که منتهی به اختلاف در حقی که موجب مزاحمت شده است نباشد،مدعی نمی تواند از منکر مزاحمت درخواست سوگند نماید مگر آن که در دعوی مزاحمت،مدعی علیه ادعا کند ذیحق در عملی می باشد که موجب مزاحمت گردیده است

در این صورت مدعی می تواند نسبت به آن امر درخواست سوگند نماید(2)،مثلاً کسی که به دیگری دعوی رفع مزاحمت اقامه می کند بدین صورت که می گوید خوانده از بردن آب به مزرعه ام جلوگیری می کند خوانده در پاسخ می گوید،نهر ملک اختصاصی و شخصی من است و خواهان حق بردن آب به مزرعه اش را ندارد ولی خواهان منکر می شود و مالکیت و اختصاص بودن نهر خوانده را رد می کند و خود مدعی مالکیت نهر می گردد،پس منشأ دعوی رفع مزاحمت نسبت به مالکیت نهر است،در این صورت است که خوانده می تواند از خواهان رفع مزاحمت درخواست کند که بر مالکیت خود نسبت به نهر سوگند یاد نماید. جرم مزاحمت و روش های اثبات آن در ابتدای این مقاله اگر نیاز به وکیل حرفه ای دارید روی کلمه وکیل کلیک کنید تا اول اطلاعاتی در مورد وکیل داشته باشید و حدود و اختیارات آن

مزاحمت افراد برای یکدیگر در جامعه امروزه به یکی از شایع ترین دعواهای مطرح در دادگستری تبدیل شده است . هم چنین ورود فناوری های جدید و فراگیر شدن صفحات مجازی هم چون تلگرام ، اینستاگرام ، فیسبوک و… به این مشکلات دامن زده است .افراد ممکن است به انگیزه های مختلف هم چون انتقام ، سر کار گذاشتن طرف مقابل ، سود جویی و موارد دیگر مزاحم دیگران شوند . از آن جایی که در قانون مجازات اسلامی برای حقوق افراد و از جمله مالکیت ، آسایش ، حریم خصوصی جایگاه ویژه ای قائل شده اند. لذا مزاحمت برای دیگران جرم است و در صورت اثبات توسط شاکی ، مجازات هایی را در پی خواهد داشت . ما نیز در این نوشتار قصد داریم شما را با مفهوم مزاحمت و روش های اثبات آن آشنا نماییم .

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا