اقتصادیکسب و کار ایرانی

نحوه تعویض رادیاتور ام وی ام 315

رادیاتور چیست؟

قبل از اینکه به سراغ شرح توضیحاتی از نحوه تعویض رادیاتور ام وی ام 110 برویم؛ بیایید کمی با این سیستم خنک کننده و نحوه کار آن آشنا شوید. خودروهای تولید شده امروزی، دما را با کمک آب یا مایع خنک‌کننده ثابت نگه می‌دارند. درواقع متخصصان مخزن انبساط ام وی ام 110 را در نزدیکی سیلندرهای موتور قرار داده‌اند که آب را به وسیله پمپ به گردش درآورده و گرمای موتور را به خود جذب می‌کند. پس از آن، آب داغ شده راه خروج از موتور را در پیش می‌گیرد و وارد محفظه مشبک مانندی به نام رادیاتور می‌شود. به نوعی می‌توان گفت که رادیاتور آب گرم را گرفته، خنک می‌کند و دوباره به سوی موتور به حرکت درمی‌آورد. این چرخه همواره ادامه دارد.


تعریف رادیاتور نیز از این قرار است؛ محفظه‌ای مشبک مانند که برای خنک کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. فضای داخلی آن کاملا شبکه‌بندی شدها‌ست و همین مسئله تبادل حرارت با هوا را تسهیل می‌بخشد. اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود از یک سیستم خنک کننده در خودرو استفاده شود، کاهش حرارت مازاد تولید شده از موتور خودرو به محیط اطراف است.

نحوه تعویض رادیاتور ام وی ام 110 چگونه است؟

حال که با رادیاتور و نحوه کار آن آشنا شده‌اید؛ بیایید به نحوه تعویض رادیاتور ام وی ام 110 بپردازیم. مسئله‌ای که از ابتدای مقاله ذهن بسیاری از مخاطبان، خصوصا کسانی که این خودرو را در اختیار دارند، به خود مشغول کرده است.
هر چند تعویض رادیاتور اغلب توسط متخصصان و مکانیک‌های حرفه‌ای و باتجربه صورت می‌گیرد و کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که خودش دست به انجام این کار بزند اما باید بدانید که در این راه چند مرحله پیش روی شما قرار دارد؛
در مرحله اول موتور خودروی شما باید کاملا خنک باشد. درواقع زمانی که موتور گرم است و شما اقدام به تعویض رادیاتور نمائید، بی‌شک با مشکلاتی همچون سوختگی روبرو خواهید شد. هیچگاه فکر نکنید که آب نگهداری شده در این سیستم به‌گونه‌ای‌ست که میتوانید آن را تحمل کنید.
مرحله دوم به بررسی رادیاتور و البته تشخیص محل دقیق نشتی اختصاص دارد، در این مرحله می‌توانید از تست فشار رادیاتور برای پیدا کردن مکان دقیق نشتی استفاده کنید. دقت داشته باشید در این راه در اختیار داشتن ابزارهای لازم الزامی‌ست.
مرحله سوم به بعد از خنک شدن سیستم و البته پیدا کردن محل نشتی اطلاق می‌شود، زمانی که درب رادیاتور را باز کرده تا فشار داخل آن کاهش پیدا کند. نکته قابل توجه اینجاست که نباید در هر محیطی اقدام به چنین کاری کنید، زیرا مایع موجود در آن به شدت سمی است و نه تنها به شما بلکه میتواند به محیط زیست نیز آسیب جدی وارد نماید.
مرحله چهارم جایگزین کردن رادیاتور جدید است. دقت کنید در این مرحله شما باید به آرامی پیچ‌های موجود را باز کرده و بدون هیچگونه حرکت اضافی آن‌ را از محل خود خارج نمائید. رادیاتور جدید را نیز تا زمانی که به آن احتیاج ندارید از جعبه‌اش خارج نکنید. این مسئله میتواند منجر به قرار گرفتن گرد و خاک در آن شود.
در مرحله پنجم از تعویض رادیاتور ام وی ام 110، شاهد یک شیر T شکل یا درپوش خواهید بود که به آن شیر تخلیه رادیاتور گفته می‌شود. شما با پیدا کردن این شیر باید آن را باز کرده تا عملیات هواگیری به بهترین نحو ممکن صورت گیرد و تمامی مایعات موجود در رادیاتور خالی شود. همچنین این امکان برای شما وجود دارد تا مقداری آب را به داخل خنک کننده رادیاتور قرار دهید تا مایعات قبلی به طور کامل تخلیه شود.

برای اینکه این عملیات با موفقیت انجام شود میتوانید پیچ‌های تخلیه را کامل ببندید و رادیاتور را پر کنید و سپس با روشن کردن خودرو و دادن چند گاز واتر پمپ ام وی ام 110 را با آب جدید جایگزین کنید. پس از آن دوباره میتوانید عملیات تخلیه آب را آغاز کنید و مطمئن باشید که هیچ مایع قدیمی در سیستم شما باقی نمانده است.
دقت داشته باشید که عملیات هواگیری باید در بهترین شرایط و با بالاترین کیفیت صورت گیرد، زیرا هرگونه اختلال می‌تواند منجر به افت خنک‌کننده خودرو شود و صدمات بسیار سنگینی را به بار آورد.
پس از سپری کردن تمامی این مراحل شما می‌توانید هواگیری رادیاتور جدید را آغاز کنید.
این مسئله را به خاطر داشته باشید؛ هیچ اهمیتی ندارد که ام وی ام 110 شما سه سیلندر یا چهار سیلندر باشد در هر صورت باید این مراحل را طی کنید تا بتوانید از بهترین عملکرد رادیاتور جدید خود بهره‌مند شوید. شما می توانید لوازم یدکی ام وی ام ۳۱۵ را از سایت ما نمایندگی رسمی و مجاز لوازم یدکی مدیران خودرو تهیه فرمایید.

1- تخلیه و شستشوی رادیاتور و اجزای آن

در اولین مرحله از تعویض رادیاتور بخاری MVM باید سراغ تمیزکاری و تخلیه آن بروید. دقت داشته باشید که قبل از شروع حتما باید یک قطعه مناسب و با کیفیت برای خودرو خود تهیه نمایید. از آنجایی که در کیفیت‌های متنوعی در بازار ایران در دسترس است، از این رو توصیه می‌کنیم که حتما در این باره نهایت دقت را داشته باشید.

بهترین کیفیت قطعات اموی ام را با گارانتی و امکان مرجوعی کالا برای شما فراهم کرده‌ایم تا از این بابت خیالی آسوده داشته باشید. برای تمیزکاری و تخلیه رادیاتور ابتدا باید صبر کنید که موتور کاملا خنک شود. عدم دقت به این موضوع برای شما خطرآفرین خواهد بود؛ زیرا در صورت برداشتن درپوش رادیاتور یا باز کردن سایر اجزای متصل به رادیاتور بخاری در دمای بالا، ممکن است دست و صورت خود را زخمی کنید.

همچنین این مهم باعث ورود هوا به سیستم خنک کننده خودرو شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رادیاتور بخاری در واقع یک رادیاتور کوچک‌تر نسبت به رادیاتور اصلی خودرو شما است که با انتقال مایع خنک کننده در دمای بالا به آن، شروع به گرم کردن خودرو می‌نماید. از این رو این رادیاتور نیز به سیستم خنک کننده خودرو متصل است. بعد از خنک شدن موتور، باید شیلنگ‌های متصل به رادیاتور بخاری را فشار دهید تا درباره کیفیت آن مطمئن شوید.

در صورتی که در زمان فشار دادن‌ بخش‌های مختلف، صدای ناهنجاری به گوش رسید، احتمالا در بازه زمانی طولانی، رادیاتور خودرو شما زنگ زده و باید مجرای آن را نیز تمیز کنید. فراموش نکنید که ضدیخ یک مایع سمی است و هم برای انسان و هم برای محیط زیست بسیار خطرناک است. از این رو در استفاده از آن کمال دقت را داشته باشید. اگر ضدیخ رادیاتور شما مشکلی از بابت تغییر رنگ و پایان عمر داشت باید تعویض شود. در صورتی که با ضدیخ در سیستم خنک کننده کاری داشتید، تمام جوانب احتیاطی درباره آن را باید رعایت کنید.

2- جدا کردن رادیاتور بخاری

بعد از پایان یافتن مرحله قبلی نوبت به جدا کردن رادیاتور می‌رسد. جدا کردن رادیاتور نیز باید با دقت انجام پذیرد تا هیچ یک از قطعات و اجزای آن آسیب نبیند. نحوه عوض کردن رادیاتور بخاری MVM در این مرحله ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد، در صورتی که تجربه کافی برای این مرحله را نداشته باشید، باید زمان بیشتری برای آن اختصاص دهید. گیره‌های متصل به شیلنگ‌های رادیاتور را باز کرده و آنها را جدا نمایید. بسته به نوع خودرو از گیره‌های متفاوتی برای اتصال شیلنگ به رادیاتور استفاده می‌شود. از این رو باید بر اساس مدل خودرو خود برای این منظور اقدام نمایید.

بعد از باز کردن شلینگ‌ها، نوبت به قطع کردن سایر اجزای متصل به رادیاتور می‌رسد. از برق و موتور فن گرفته تا کندانسور همگی باید از رادیاتور جدا شوند. برای باز کردن پیچ‌ها نیز نیاز به استفاده از پیچ گوشتی خواهید داشت. در نهایت باید رادیاتور خودرو خود را به صورت کامل خارج کرده و به بیرون بیاورید.

3- نصب رادیاتور جدید

در مرحله بعدی نوبت به نصب رادیاتور جدید می‌رسد. ابتدا رادیاتوری که تازه آن را خریداری کرده‌اید را آنباکس کرده و به همین ترتیبی که رادیاتور قبلی را باز کرده‌اید، رادیاتور جدید را ببندید. در زمان بستن رادیاتور باید دقت کافی داشته باشید تا هیچ فشاری مضاعفی به آن وارد نسازید.

در فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ام وی ام مجموعه‌ای از قطعات خودرو، ابزارآلات خودرو و لوازم جانبی خودروهای ام وی ام را پیدا خواهید کرد. مدیران تیم با جستجو و خرید انواع قطعات یدکی MVM از تامین کنندگان آن، این فرآیند را آسان کرده است.

دکمه بازگشت به بالا