مجله عمومی

نخستین ویرایش کتاب گینس – کندوج

در چنین روزی در آگوست 1955، اولین نسخه از کتاب رکوردهای گینس در انگلستان منتشر شد و بیش از آنچه ناشر آن انتظار داشت توجه عمومی را به خود جلب کرد. از آن زمان تاکنون، هر ساله ویرایش جدیدی از این کتاب با تغییراتی در فهرست ها و درج نام ها و منابع جدید منتشر می شود و طبق تاریخ، این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب های زمان ماست.

به گزارش روزنامه کندوج اعتماد نوشته است: “طبق گزارش history.com، ایده نیاز به کتاب برای ثبت رکوردها به ابتدای آن دهه یعنی به پاییز 1951 برمی گردد. هیو بیور، مدیر عامل گینس (یک شرکت قدیمی که قدمت آن به اواسط قرن هجدهم) با گروهی از دوستان خود به یک سفر ماهیگیری به منطقه ای در جنوب شرقی ایرلند رفتند. آنها می خواستند ماهی قرمز بگیرند، اما همه آنها در این کار شکست خوردند. سپس یک بحث دوستانه اما داغ بین آنها درگرفت که آیا کاسه سریع ترین پرنده است یا نه. برخی از آنها می گفتند سرعت این پرنده از همه پرندگان بیشتر است و برخی دیگر کبک را نام می برند.

از آنجایی که بحث به نتیجه نرسید، تصمیم گرفتند برای یافتن پاسخ به کتاب های مرتبط با این موضوع مراجعه کنند، اما در هیچ کتابی چیزی را که به دنبال آن بودند، نیافتند. چون اصلا کسی به این سوال جواب نداده بود. بیور احساس می‌کرد که همیشه در گروه‌های دوستانه با چنین بحث‌هایی مواجه می‌شود و کتابی حاوی پاسخ همه این سؤالات برای حل این اختلافات دوستانه بسیار مفید است. او با دو برادر به نام های راس و نوریس مک ویرتر تماس گرفت و پس از توضیح این ایده آنها را استخدام کرد. این دو برادر یک سازمان تحقیقاتی کوچک در لندن داشتند و کارشان جمع آوری اطلاعات و اسناد دقیق برای روزنامه ها و آگهی دهندگان بود. بیور کتابی را که در ذهن داشت با کمک مک ویرتر گردآوری کرد.

او ابتدا می خواست این کتاب رکورد را به صورت رایگان توزیع کند و از آن برای تبلیغ شرکت خود استفاده کند، اما در عمل مشخص شد که چقدر به چنین کتابی نیاز است و افراد زیادی حاضرند برای خرید آن هزینه کنند. از این رو در چاپ های بعدی روی جلد کتاب قیمت گذاری کرد و به جای پخش رایگان از پاییز شروع به فروش کرد. این کتاب رکورد پرفروش شد و در پایان همان سال (یعنی تا زمستان) رکورد فروش را شکست و سال بعد در چندین کشور دیگر مانند آمریکا منتشر شد. موسسه مک ویرتر افرادی را استخدام کرد و آنها را به کشورهای مختلف فرستاد تا اطلاعات بیشتری در مورد موضوعات دیگر جمع آوری کنند. از اطلاعات جدید جمع آوری شده، چاپ دوم کتاب تهیه شد و این روند تا امروز ادامه دارد.

نسخه 2022 کتاب رکوردهای گینس در 100 کشور به 23 زبان منتشر شده است و بیش از 53000 رکورد را فهرست می کند. ناگفته نماند که هاگ بور در سال 1967 درگذشت، اما شرکت او تا پایان قرن عنوان کتاب رکورد را در اختیار داشت، سپس این عنوان را به یک گروه کانادایی به نام گروه جیم پتیسون در سال 2001 فروخت. راس مک ویرتر نیز سردبیر این کتاب بود. این کتاب تا اواسط دهه 1970 و پس از ترور او توسط جمهوری خواهان ایرلندی، برادرش نوریس مسئولیت را بر عهده گرفت. نوریس نیز در سال 1986 درگذشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا