مجله علمی و سلامت

نخستین کهکشانها مشت شان را برای جیمز وب باز می کنند

این هفته، تیم اکشن جیمز وب برای پرتاب ابزارهای NIRCam، NIRISS و NIRSpec و آماده سازی هفت حالت از 17 حالت برای استفاده کامل از تلسکوپ فضایی جیمز وب چراغ سبز نشان داد.

NIRCam دستگاهی در تلسکوپ فضایی جیمز وب است که دو نقش اصلی دارد. این دستگاه به عنوان یک دستگاه تصویربرداری از طول موج 0.6 تا 5 میکرون و همچنین یک حسگر میدان موج برای حفظ عملکرد 18 قسمت از آینه ها به عنوان یک آینه عمل می کند. به عبارت دیگر، این ابزار یک دوربین است و برای ارائه اطلاعات برای تراز کردن 18 قسمت آینه اصلی نیز استفاده می شود و در عین حال یک دوربین مادون قرمز با 10 ماتریس تلورید جیوه-کادمیم (HgCdTe) و هر ماتریس است. دارای رزولوشن 2048 و در 2048 پیکسل است.

FGS-NIRISS دستگاهی در تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است که دقت حسگرهای ناوبری و ابزارهای علمی را با دوربین‌ها و طیف‌نگارهای مادون قرمز نزدیک ترکیب می‌کند. این دستگاه توسط آژانس فضایی کانادا (CSA) طراحی و توسط Honeywell به عنوان بخشی از پروژه بین المللی ساخت یک تلسکوپ فضایی بزرگ مادون قرمز با ناسا و آژانس فضایی اروپا ساخته شده است.این دستگاه نور را از طول موج 0.8 تا 5.0 میکرون می بیند. چهار اندازه گیری مختلف

ابزار NIRSpec یکی از چهار ابزار علمی است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب پرواز کرده است. NIRSpec یک طیف‌سنج جرمی است که می‌تواند به طور همزمان طیف فروسرخ 100 جرم مانند ستاره‌ها یا کهکشان‌ها را در وضوح طیفی کم، متوسط ​​و بالا اندازه‌گیری کند. مشاهدات محدوده طول موج 0.6 میکرومتر تا 5.0 میکرومتر نیز انجام می شود. همچنین دارای مجموعه ای از دیافراگم ها برای طیف سنجی با وضوح بالا از منابع جداگانه، و همچنین یک واحد میدان یکپارچه (IFU) برای طیف سنجی سه بعدی است. این دستگاه توسط آژانس فضایی اروپا طراحی و توسط شرکتی به نام آستریوم ساخته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب بر روی اولین کهکشان ها تمرکز خواهد کرد

اعلامیه اخیر ناسا آماده سازی پیکربندی MRS MIRI و امکان به اشتراک گذاری داده های مهندسی مرتبط را برجسته کرد.

اصطلاح “MIRI” مخفف “Medium Infrared Instrument” است که در “MIRI’s MRS” با “Medium Resolution Spectroscopy Mode” ترکیب شده است.

آلوارا لابیانو و دیوید لا، هر دو محقق تلسکوپ فضایی، می گویند که حالت MRS یکی از پیچیده ترین حالت های تلسکوپ جیمز وب است که از یک تلسکوپ میدانی یکپارچه تشکیل شده است که اطلاعات طیفی و مکان را نمایش می دهد. دید برای کل مرحله در همزمان.

آنها افزودند که این طیف‌نگار «بلوک‌های داده» سه‌بعدی را ارائه می‌کند که در آن هر پیکسل در تصویر دارای یک طیف منحصر به فرد است. این طیف‌نگارها ابزار بسیار قدرتمندی برای مطالعه ترکیب و سینماتیک اجرام نجومی هستند زیرا مزایای تصویربرداری و طیف‌سنجی معمولی را با هم ترکیب می‌کنند.

ابزار “MRS” برای حفظ وضوح طول موج اندازه گیری شده تقسیم بر کوچکترین اختلاف طول موج قابل تشخیص طراحی شده است. لاو و لابیانو در این پست گفتند: «این دستگاه به اندازه‌ای قدرتمند است که ویژگی‌های اتمی و مولکولی کلیدی را در محیط‌های مختلف بررسی کند و به احتمال زیاد قادر به مطالعه انتشار هیدروژن از کهکشان‌های اولیه خواهد بود».

کیفیت تصویر و رتبه بندی را برای “MIRI’s MRS” مشخص کنید

لا و ​​لابیانو می‌گویند: «هنگام تغییر به طول‌موج‌های طولانی‌تر، این دستگاه خواص هیدروکربن‌های مولکولی را در کهکشان‌های غبارآلود مجاور بررسی می‌کند و طیف درخشانی از عناصر مانند اکسیژن، آرگون و نئون را که می‌تواند گازی باشد را ردیابی می‌کند تا در مورد آنها توضیح دهد. محیط بین ستاره ای، آن را می شناسد.

آنها افزودند: “نزدیکتر به زمین، MRS نقشه هایی از ویژگی های طیفی یخ و مولکول های آلی ساده در سیارات غول پیکر در منظومه شمسی خودمان و روی دیسک هایی که سیاره را در اطراف ستارگان دیگر تشکیل می دهند، تولید خواهد کرد.”

هنگامی که کیفیت تصویر و تراز فضایی چندین نوار داده به خوبی شناخته شد، جعبه ابزار MIRI برای کالیبره کردن پاسخ طیفی دستگاه کار خواهد کرد، که طبق گفته های La و Labiano شامل چندین مرحله مانند محدود کردن طول موج و وضوح است. محدوده صحیح در هر 12 میدان دید برای “جیمز وب” است.

این دو دانشمند گفتند: “ما در حال نشان دادن وضوح طیفی غیرمعمول MRS با کسر کوچکی از طیف به دست آمده از مشاهدات مهندسی اخیر هسته کهکشان فعال در هسته کهکشان سیگرت NGC 6552 هستیم.” هنگامی که MRS آماده شود، نقش مهمی در برنامه های علمی ایفا می کند که از اولین وظایفی است که تلسکوپ فضایی جیمز وب در خدمت نجوم انجام می دهد و تنها چند هفته از پرتاب باقی مانده است.

46

دکمه بازگشت به بالا