کسب و کار ایرانیمجله عمومی

نشانه های خرابی باتری لپ تاپ چیست؟

هر باتری لپ تاپ دارای عمر مشخصی بوده و هرچند که میزان و نحوه استفاده ما از لپ تاپ می تواند موجب کاهش یا افزایش عمر باتری گردد؛ اما پس از گذشت مدت زمانی باتری کارایی اولیه خود را از دست داده و ممکن است موجب ایجاد خللی در کارهای روزمره شما به هنگام استفاده از لپ تاپ تان گردد.

طبیعتاً اگر یکی از علائم خرابی باتری لپ تاپ را مشاهده کردید باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید؛ چراکه باتری لپ تاپ تان سلامت خود را از دست داده است ولی سوال اصلی اینجاست که خراب شدن باتری لپ تاپ دارای چه علائمی است؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا نشانه های خرابی باتری لپ تاپ را مورد بررسی قرار دهیم.

نشانه های خرابی باتری لپ تاپ

نکته مهمی که در ارتباط با باتری لپ تاپ ها باید به آن توجه کنید این است که هر باتری عمر معین و مشخصی داشته و حتی اگر چندان از لپ تاپ خود استفاده نکنید هم پس از گذشت مدت زمانی به دلیل کاهش ظرفیت باتری مجبور به تعویض باتری آن خواهید بود. البته گاهاً رفتارهای اشتباه کاربران دستگاه های لپ تاپی نیز می تواند مزید بر علت خرابی باتری باشد؛ به عنوان مثال، اتصال دائم لپ تاپ به برق و شارژ مداوم آن سبب می شود تا چرخه های شارژ سریع تر مصرف شده و نتیجتاً طول عمر باتری لپ تاپ کاهش پیدا کند.

برای بررسی میزان ظرفیت باتری می توان از نرم افزار BatteryInfoView استفاده کرد. این نرم افزار قادر است کلیه اطلاعات دقیق موجود در ارتباط با باتری را بازیابی کرده و در اختیار شما قرار دهد. برخی از این اطلاعات عبارتند از: تاریخ ساخت، شماره سریال، تعداد چرخه های شارژ، ظرفیت باقی مانده و مواردی از این دست.

انواع باتری لپتاپ

حال اگر باتری لپ تاپ ما خراب شده باشد چگونه این خرابی را زودتر تشخیص و نسبت به تعویض آن اقدام کنیم؟ به طور کلی چند نشانه را می توان برشمرد که به هنگام مشاهده آن ها زنگ خطر تعویض باتری به صدا درمی آید، این نشانه ها به شرح زیر هستند:

  • خالی شدن سریع شارژ باتری: یکی از واضح ترین نشانه های موجود در تشخیص فرا رسیدن زمان تعویض باتری، خالی شدن سریع شارژ باتری و نیاز مداوم آن به شارژ مجدد است. در چنین حالتی ظرفیت باتری به شدت کاهش پیدا کرده و اگر چند وقت گذشته قادر بود تا 4 ساعت شارژ مورد نیاز لپ تاپ را تامین کند، حال این زمان ممکن است به نیم ساعت کاهش پیدا کرده باشد.
  • سن زیاد باتری: همواره این نکته را مدنظر قرار دهید که هیچ باتری لپ تاپی به گونه ای طراحی نشده است که بتواند تا ابد دوام بیاورد! در غالب موارد مشکل خرابی باتری به دلیل قدیمی بودن آن است. توجه داشته باشید که باتری لپ تاپ هر دو سال یکبار یا پس از 300 الی 400 چرخه شارژ به تعویض نیاز خواهد داشت و اگر مدت زمان زیادی از خرید لپ تاپ تان گذشته بهتر است به فکر تعویض باتری آن باشید.
  • کاهش سرعت شارژ شدن: یکی دیگر از نشانه هایی که می تواند اعلانی برای خرابی باتری لپ تاپ تلقی شود، مسئله شارژ شدن آهسته تر باتری نسبت به گذشته است. به یاد داشته باشید که یک باتری سالم سریع شارژ شده و پس از جدا شدن از شارژ نیز قادر است به خوبی انرژی را تا مدت زمان معقولی در درون خود نگه دارد.
  • هشدار سیستم عامل: به هنگامی که ویندوز تشخیص دهد که ظرفیت باتری به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کرده است و نمی تواند بدون متصل بودن به منبع انرژی خارجی مدت زمان زیادی دوام آورد، هشداری مبنی بر لزوم تعویض باتری خواهد داد.
  • گرم شدن بیش از حد لپ تاپ: در طراحی کلیه لپ تاپ ها تلاش سازندگان بر این بوده که به هنگام استفاده بتوانند خود را خنک کرده و گرمای اضافی را از بین ببرند؛ با این اوصاف اگر متوجه شدید که دمای لپ تاپ شما بیش از حد افزایش پیدا کرده است، این موضوع می تواند به ضعف باتری اشاره داشته باشد که قادر نیست انرژی لازم برای خنک کردن لپ تاپ را تامین نماید. لپ تاپ هایی که با مشکل گرم شدن بیش از حد مواجه هستند به دلیل تلاش بیشتر فن های داخلی در خنک کردن، پر سروصداتر هستند.

چگونه عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهیم؟

با انجام برخی نکات می توانیم استفاده بیشتری از باتری لپ تاپ خود داشته باشیم که این نکات کلیدی عبارتند از:

  • تب های غیرضروری مرورگر خود را ببندید؛ چراکه این کار می تواند مانع از مصرف بیشتر شارژ باتری گردد.
  • اگر لپ تاپ تان به دلیل فعالیت زیاد داغ کرده نباید در چنین حالتی نرم افزارهای سنگین را بر روی آن اجرا کنید.
  • به یاد داشته باشید که اگر باتری های لیتیومی بین 40 الی 80 درصد شارژ شوند، عمر طولانی تری خواهند داشت.
  • از قرار دادن لپ تاپ در محیط های بسیار سرد یا بسیار گرم خودداری کنید.
  • بهتر است اطلاعات مورد نیاز خود را بر روی لپ تاپ یا فلش کپی کنید؛ چراکه داریوهای نوری انرژی زیادی را برای خواندن صرف می کنند.
  • از قرار داد لپ تاپ بر روی بالش یا پتو جداً خودداری نمائید. علت این موضوع در این نکته نهفته است که انجام آن موجب به دام افتادن حرارت شده و عمر باتری لپ تاپ را کاهش می دهد.
  • نور صفحه کلید، تنظیمات اسلیپ و روشنایی صفحه را تا حد مقدور کم کنید.
  • به هنگام عدم استفاده از وای فای اتصال لپ تاپ به آن را قطع کنید.
  • اگر قصد دارید برای مدت چند هفته از لپ تاپ خود استفاده نکنید؛ درصورت امکان باتری را از آن خارج کنید. البته اگر لپ تاپ شما از قابلیت باتری تعویض پذیر پشتیبانی نمی کند، بهتر است قبل از انبار کردن آن، لپ تاپ را کمتر از 50 درصد شارژ کنید.
  • به جای استندبای، لپ تاپ را خاموش کرده یا آن را در حالت Hibernate قرار دهید.
دکمه بازگشت به بالا