مجله فرهنگ

نکاتی درس آموز از یک پیوند آسمانی

یک کارشناس مذهبی گفت: متأسفانه محدودیت های اجتماعی مدرن در ازدواج، دست و پای جوانان و خانواده ها را به عنوان حلقه پیوند می بندد و منجر به نابودی جامعه و افزایش انحراف، فساد و مشکلات اخلاقی می شود، ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) نکاتی مانند سادگی، صفا و قناعت را می آموزد که باید سعی کنیم این سادگی و صفا را در همه عرصه های زندگی به ویژه ازدواج به کار گیریم.

سجاد، تنها کارشناس مذهبی در گفت وگو با کندوج، به مناسبت سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) درباره برخی از ویژگی های این ازدواج اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب. . در خطبه عقد خود در 27 اردیبهشت 1354 گفت: هزاران جوان زیبا با اصل و قدرت و محبوبیت یک تار موی علی بن ابی طالب علیه السلام نمی ارزد. هزاران دختر زیبا و نجیب یک تار موی حضرت زهرا (سلام الله علیها) نمی ارزد.

وی در ادامه بیان کرد: رهبر انقلاب در ادامه این خطبه تاکید کردند که گروهک هایی که هم از نظر معنوی و هم از نظر الهی این مناصب را داشتند از بزرگان زمان خود نیز بودند. او دختر پیامبر صلی الله علیه و آله بود. رئیس جامعه اسلامی. حاکم مطلق او از رهبران درجه یک اسلام بود. ببین چطوری ازدواج کردند؟ چه هدیه خانگی، چه هدیه کوچک خانگی. همه به نام خدا و با یاد او. اینها برای ما الگو هستند. در عین حال مردان نادانی بودند که امتیاز دخترانشان بسیار بالا بود، مانند هزار شتر. آیا آنها بالاتر از دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودند؟ از آنها تقلید نکنید. از دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تقلید کنید، از امیرالمؤمنین (علیه السلام) تقلید کنید.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: از سبک ها و شیوه های ازدواج حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نکات آموزنده و جالب فراوانی از جمله سادگی، صفا و قناعت وجود دارد که ما به آنها اشاره می کنیم. ما باید سعی کنیم توانایی خود را برای این ساده زیستی محدود کنیم و پاکی را در همه زمینه های زندگی به ویژه در ازدواج به کار ببریم.

وی تنها یادآور شد: متاسفانه امروزه محدودیت های اجتماعی در ازدواج که بیشتر جنبه مادی گرایی و فرهنگ غیر دینی دارد، دست و پای جوانان و خانواده ها را مانند پیوند می بندد و هر روز که می گذرد این پیوندها بزرگتر و سنگین تر می شود. امروزه امکان هر گونه حرکتی درست و معقول را می گیرد و زندگی جامعه را به سوی تباهی می کشاند و بر انحراف و فساد و مشکلات اخلاقی می افزاید.

وی افزود: مطالبی که از ازدواج امام علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) می آموزیم به شرح زیر است:

1. متواضع و برابر بودن
یکی از ویژگی ها و معیارهای کلیدی در یک ازدواج موفق، احترام متقابل دختر و پسر است. زیرا برابری بین دختر و پسر می تواند درک متقابل را ممکن سازد. اما متأسفانه برخی از افراد جامعه هم سطح بودن را فقط در ظاهر، نژاد، وضعیت مادی و رفاهی می دانند، در حالی که هم سطح بودن و هم شرایط بیرونی را بیشتر مربوط به آرمان ها، خواسته ها، تمایلات روحی و روانی می دانند. ، نگرش ها و مسائل اخلاقی و فرهنگی. که صدق می کند.

بنابراین اگر بحث خویشاوندی امام علی (علیه السلام) مطرح نمی شد، بدون شک دختران دیگری در مدینه بودند که می خواستند با حضرت علی (علیه السلام) ازدواج کنند، اما حضرت تسلیم نشدند. به آنها. همچنین متقاضیان زیادی برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) بودند که در نهایت با حضرت علی (علیه السلام) موافقت کردند و فقط حضرت زهرا (سلام الله علیها) و روح آن بزرگوار توانستند جمال و جلال معنوی را درک کنند. امام و بالعکس امام علی (علیه السلام) تنها کسی بود که می توانست با حضرت زهرا (سلام الله علیها) برابری کند.

چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید: «اگر خداوند علی را نمی آفرید، هیچ چیز به اندازه فاطمه نبود».[۱]

2. رضایت
هنگامی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) راضی به ازدواج با حضرت علی (علیه السلام) شد، حضرت از طرف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) موظف شد که زره خود را بفروشد و هزینه عروسی را بپردازد. وقتی پول زره را آوردند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مشتی از آنها را به بلال داد تا برای عروس عطر بخرد و به ابوبکر داد تا برای داماد جاندار بخرد. امکان عروسی هم وجود داشت.

اما بازگشت حضرت زهرا (سلام الله علیها) بسیار کوچک و ساده و مشتمل بر ارقام زیر بود.

«1- پیراهنی که هفت درهم خریدند. 2- روسری (ماسک) که قیمت آن یک درهم است. 3- مخمل مشکی که برای کل بدن کافی نبود. 4- تخت عربی (تخت) از چوب و برگ خرما. 5- دو تشک کتان مصری یکی پشمی و دیگری از برگ خرما. 6- چهار بالش که دو تای آن پشمی و دوتای دیگر از برگ خرما است. 7- پرده 8- فرش هجری 9- دستباف 10- چرم مشکی. 11- کاسه چوبی شیر 12- ظرف چرمی برای آب 13- ساوی سبز 14- کوزه های زیاد 15- دو دستبند نقره 16- ظرف مسی

پس چون چشم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به آنها افتاد، فرمود: اللهم جل انیتوم الخذاف; خدایا به زندگی گروهی رحم کن که ظروف آن بیشتر از گل باشد.[۲]

اما غم انگیز است که در برخی خانواده ها به ویژه قشر مرفه جامعه، تکالیف دخترانشان مانند نمایشگاه بین المللی ظروف منزل است که درخشش آن چشم بیننده را مسحور می کند. اما آیا حضرت زهرا (سلام الله علیها) دختر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پیشوای مسلمین نبود؟ جز از نژاد بنی هاشم; آیا این بدان معناست که آن را اصیل ترین و محترم ترین قبیله عرب نمی دانستند؟ آیا مادرش حضرت خدیجه (سلام الله علیها) ثروتمندترین زن عرب زمان خود نبود؟ آیا او در هیچ زمینه علمی داناتر و متفکرتر نبود؟ آیا پیامبر اسلام نتوانست با دخترش غوغا کند؟

پاسخ همه این سؤالات این است که شخص و روش پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیتش بر ساده زیستی استوار بود. زندگی ساده و قناعتی که واقعا دوام و پایداری یک زندگی مشترک را تضمین می کند.

3. خواستگاری جشن
مراسم خواستگاری حضرت زهرا (سلام الله علیها) بدون تجملات و تشریفات خاصی برگزار شد، اما امروزه در میان برخی خانواده ها، فقط به خاطر خواستگاری، دو خانواده ثابت و محصور در تجملات و تشریفات هستند و خانواده ها. از همدیگر دلخور هستند زیرا موضوع اصلی که خواستگاری است هنوز باز است.

4. لذت دختر
در زمانی که دختر حق انتخاب نداشت و خانواده برای او شوهر انتخاب می کردند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بدون رضایت دخترش به متقاضی پاسخ مثبت نداد. حضرت زهرا (سلام الله علیها).به او).

از این رو، پیامبر اکرمی به پیشنهاد حضرت علی (علیه السلام) نزد حضرت زهرا (سلام الله علیها) رفت و فرمود: دخترم! آیا اجازه میدهی با تو ازدواج کنم؟فاطمه خجالتی بود و چیزی نگفت، پیغمبر وقتی اثری از لذت را در چهره او دید، فرمود: الله اکبر، سکوتش نشانه لذت است.[۳]

اما امروزه با گذشت چندین قرن هنوز خانواده هایی هستند که سعی می کنند نظر خود را به انتخاب دخترشان تحمیل کنند و نظر خود را تغییر دهند، اما باید توجه داشت که سمت مشاور با اجرای نظر متفاوت است و هر کدام در یک شرایط خاص، آنها از یکدیگر جدا شده اند و خانواده ها نباید تحت عنوان مشورت، نظر خود را به فرزند خود تحمیل کنند.

5. عروسی
از طرف عروس و داماد تعدادی برای جشن عروسی [امام علی(علیه‌السلام) با حضرت زهرا(علیهاالسلام)] آنان را به ضیافتی دعوت کردند، ولی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از صرف غذا و قرائت عهد، دختر خود را به دست حضرت علی علیه السلام سپرد و فضیلت هر دوی آنان را یادآور شد. و کار را به این ترتیب تقسیم کرد; خانه داری با حضرت زهرا و کارهای خانه در بیرون از خانه با حضرت علی باشد و سپس به زنان مهاجر و انصار دستور داد که عروس شتر را در آغوش گرفته و به خانه نزد شوهرش ببرند. [۴] و ازدواج حضرت علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) پایان یافت.

در حالی که امروزه در میان برخی خانواده ها به ویژه خانواده های ثروتمند، مراسم عروسی را در این گونه تالارها با انواع غذاها، دسرها و شیرینی ها و همچنین تجملات و تشریفات خاص برگزار می کنند که همگی منجر به اسراف و تبذیر می شود. به راستی آیا نمی توان به جای چنین فعالیتی در سالن های گران قیمت، آن را در منازل به شکلی ساده اما تمیز برگزار کرد یا اگر در سالنی حداقل با تشریفات کمتر برگزار شود؟ مثلا باید با نوعی مدل غذایی و حذف هزینه های ضروری همراه شود! یا اینکه کسانی که پول زیادی دارند باید پولشان را برای سامان دادن به ازدواج دیگران یا چیزی از این قبیل خرج کنند و در نهایت نمی توان از زندگی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) الهام گرفت. و دختر دلبندش برای خودمان و دیگران آسان شد تا بتوانیم فرزندان خردسال خود را با خیال راحت وارد زندگی مشترک کنیم.

مشترکین:
[۱]. ینابی الموده، ص 138. 177 و 237
[۲]. فروغ عبادت، آیت الله جعفر سبحانی، جلد اول
[۳]. بحارالانوار، جلد 43، ص 138. 127
[۴]. همان، جلد 43، ص. 94

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا