اقتصادیکسب و کار ایرانی

هزینه ساخت استخر ژئودکاموند

مقایسه هزینه ساخت استخر ژئودکاموند با استخر ژئوممبران

یکی از روش‌های عایق بندی و آب بندی استخرها، استفاده از ورق‌های ژئوممبران است. اما با توجه به قیمت بالای این ورق‌ها، خرید آن‌ها برای اغلب متقاضیان به صرفه نبود. به همین دلیل گروه دکاموند اقدام به تولید نوع ایرانی ژئوممبران با هزینه کمتر کرد. در این مطلب به بررسی این ورق‌ها و کاربرد آن‌ها پرداخته، سپس به مقایسه هزینه ساخت استخر ژئودکاموند و ژئوممبران می‌پردازیم

قیمت احداث استخر با ژئودکاموند کمتر است یا ژئوممبران؟

با پیشرفت تکنولوژی روش‌های سنتی آب بندی استخر کم‌کم جای خود را به روش‌های نوین داد. پیش از این برای عایق کاری استخرهای کشاورزی یا پرورش آبزیان از شیوه‌های نظیر ایزوگام، کاشی‌کاری، ملات و غیره استفاده می‌شد. اما علاوه‌بر قیمت بالا و غیربهداشتی بودن اغلب روش‌ها، باز هم از دوام کافی برخوردار نبوده و استخر دچار نشتی و ترک می‌شد.

از این رو متخصصان این حوزه به دنبال شیوه‌های نوین آب بندی افتادند. یکی از این روش‌ها که بسیار پرطرفدار بوده و م است.

اما استفاده از ورق‌های ژئوممبران هم خالی از مشکل نبود و مهم‌ترین آن قیمت بالا در کنار عدم انعطاف‌پذیری بود. از این رو متخصصان ایرانی شرکت مهندسی دکاموند دست به کار شده و نمونه‌ی ایرانی در عین حال پیشرفته این ورق ها را ساختند. از آن جایی که هزینه ساخت استخر ژئودکاموند کمتر و ارزان‌تر از ژئوممبران بود، خیلی سریع توانست جایگاه خوبی در بازار تجهیزات استخر پیدا کند.

ژئودکاموند چیست؟

ژئودکاموند پارچه‌ای تقویت شده و یا بهتر است بگوییم منسوج بافته‌‌ی چند لایه است که برای عایق بندی و جلوگیری از نشتی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. لایه‌ی زیرین و رویه این ورق از جنس پلیمر PVC  بوده که با تکنولوژی نانو ساخته شده است.

مقایسه ژئودکاموند با ژئوممبران

با آن که ژئودکاموند نمونه ایرانی ژئوممبران بوده، اما از نظر کارایی پیشرفته‌تر است. در ساخت این ورق‌ها از فناوری نانو استفاه و لایه رویه را ضد اشعه UV شده است. در حالی که عامل اصلی ساخت این عایق، پایین آمدن هزینه ساخت استخر ژئودکاموند بود، ولی تولیدکنندگان سعی کردند معایب ژئوممبران را نیز برطرف کنند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است با این دو ورق را با هم مقایسه کنیم.

شباهت و تفاوت ژئودکاموند با ژئوممبران در چیست؟

شباهت هر دوی این ورق‌ها در کارکرد آن‌ها خلاصه می‌شود. هم از ژئوممبران و هم از ژئودکاموند جهت آب بندی و پوشش استخرها به ویژه استخرهای کشاورزی و مخازن ذخیره استفاده می‌شود. از سویی دیگر هزینه ساخت استخر ژئودکاموند و ژئوممبران پایین‌تر سایر روش‌های سنتی است. سهولت در نصب و راه‌اندازی و عمر طولانی‌تر از دیگر مزایای استفاده از این دو ورق به عنوان لایه پوششی به شمار می‌آید.

اما در مقابل با این که ژئودکاموند مشابه ژئوممبران بوده و در واقع نسخه ایرانی آن است، تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • راه اندازی و نصب

با این که هر دو ورق ژئوممبران و ژئودکاموند پیش ساخته و آماده هستند، اما نصب و راه‌اندای آن‌ها با یکدیگر فرق دارد. این مسئله یکی از دلایل اصلی است که سبب شده هزینه ساخت استخر ژئودکاموند نسبت به ژئوممبران کمتر باشد. چرا که تمامی مراحل اندازه‌گیری، برش و پرس زئودکاموند در کارخانه انجام شده و عایق به شکل قالبی آماده نصب، تحویل مشتری داده می‌شود.

همچنین برای نصب ژئودکاموند نیازی به بسترسازی و استفاده از پوشش اصافی نیست. در حال که ورق‌های ژئوممبران در اندازه‌های مشخص خریداری می‌شوند و باید در محل قرارگیری استخر عملیات برش و پرسکاری انجام شود. در ضمن برای استخرهایی بتنی و سیمانی که دارای بستر کاهگلی و سنگ ریزه‌ای هستند، باید از ژئوتکستایل به عنوان پوشش محافظتی در زیر ژئوممبران استفاده کرد.

  • جنس و ساختار

یکی از برتری‌های ژئودکاموند نسبت به ژئوممبران در انعطاف‌پذیری بالای آن است. در صورتی که به گفته کارشناسان از معایب اصلی ژئوممبران عدم شکل‌پذیری و خشکی ساختارش است. این مشکل باعث شده که از این ورق نتوان در گوشه‌های استخر، مکان‌های شیب‌دار و منحنی استفاده کرد.

از دیگر ویژگی‌های بارز ژئودکاموند عدم تغییر شکل در برابر سرما و گرمای محیط است. زیرا در ساختار آن از الیافی استفاده شده که این مشکل را حل کنند. همچنین لایه روی ژئودکاموند آنتی UV است و همین امر سبب می‌شود که در مقابل نور خورشید بادوام باشد. اما ژئوممبران به مرور زمان دچار انبساط و انقباض شده و شکل اولیه خود را از دست می‌دهد.

  • هزینه

تفاوت بعدی ژئوممبران و ژئودکاموند در قیمت آن‌ها است. از آن جایی که ژئودکاموند محصولی ایرانی است، قیمت هر ورق از آن نسبت به ورق ژئوممبران پایین‌تر است. بنابراین در نهایت هزینه ساخت استخر ژئودکاموند هم کمتر از هزینه ساخت استخر ژئوممبران خواهد بود.

مزایای استفاده از پوشش ژئودکاموند در استخرها

شاید این گونه به نظر می‌رسد که استفاده از ژئوممبران ایرانی تنها به دلیل ارزانی است. به عبارتی دیگر چون هزینه ساخت استخر ژئودکاموند تقریبا نصف سایر پوشش‌ها بوده، به کارگیری آن گسترش پیدا کرده است. اما در حقیقت این طور نیست. پوشش‌های ژئودکاموند ویژگی‌ها بسیار زیاد دیگری نیز دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عدم نیاز به زیرسازی و بسترسازی
  • سرعت بسیار بالا در اجرا و نصب
  • مقاوم در برابر گرما تا ۷۵ درجه سانتی‌گراد و سرما تا ۳۵- درجه سانتی‌گراد
  • نسوز و ضدحریق (قابل سفارش)
  • بدون نیاز به جوش یا پرس در محل نصب
  • آماده‌سازی تمامی مراحل توسط کارخانه
  • آنتی باکتریال و ضدقارچ و جلبک
  • مقاوم و پایداری بالا در برابر خراش و پارگی
  • انعطاف و شکل‌پذیری زیاد به ویژه در گوشه‌ها
  • تنوع بالا در رنگ
  • امکان چاپ برچسب یا اشکال دلخواه
  • قابل اجرا در اندازه دلخواه
  • ترمیم آسان بدون نیاز به دانش
  • دارای گارانتی و خدمات پس از فروش
  • حمایت از کالای ایرانی
  • تحویل در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • قابلیت جابه‌جایی
  • پوشش‌دهی بالا

 

https://berke.ir/هزینه-ساخت-استخر-ژئودکاموند/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا