مجله اجتماعی

هشدار قرمز هواشناسی برای خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد

سازمان هواشناسی با صدور بالاترین سطح هشدار برای خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد از بارش شدید باران، رعد و برق و وزش باد شدید خبر داد.

به گزارش کندوج،‌ سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز برای استان لرستان از تشدید فعالیت سامانه بارشی از شب یکشنبه تا پایان ظهر دوشنبه (۵ تا ۶ فروردین ماه) خبر داد.

در این شرایط جوی بارش شدید باران و رعد و برق، در نواحی مستعد رگبار تگرگ، در نواحی کوهستانی و سردسیر بارش برف درخرم آباد، ازنا، سلسله (الشتر)، الیگودرز، ایمان آباد، بدرآباد، بروجرد، پلدختر، دورود، سپید دشت، سراب، دوره، سیلاخور، شول آباد، کوهدشت، دلفان (نورآباد)  پیش‌بینی می‌شود بنابراین بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر بصورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده ها، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیتهای عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره و … دور از انتظار نیست.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیلها خودداری شود و بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون شهری، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امداد رسان،  اجتناب از سفرهای برون شهری،  اجتناب از فعالیتهای کوه نوردی و جابجایی عشایر کوچ رو و اتخاذ تمهیدات مقتضی برای کاهش خسارت به محصولات باغی و زراعی و سایر اقدامات پیشگیرانه مد نظر قرار گیرد.

هشدار سطح قرمز برای استان کهگیلویه و بویر احمد

سازمان  هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز برای استان کهگیلویه و بویراحمد از  تشدید و تقویت سامانه بارشی از بعد از ظهر یک شنبه تا اواخر وقت دوشنبه خبر داد.

براین اساس بارش شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید، در برخی نقاط بارش تگرگ و مه آلودگی در یاسوج، باشت (امامزاده جعفر)، بویراحمد، چرام (دهدشت)، کهگیلویه (دهدشت)، گچساران (دوگنبدان)، دنا (سی سخت) لنده، بهمئی (لیکک) مارگون و سایر مناطق استان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی،  آبگرفتگی معابر بصورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تاسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید و ریزش سنگ در جاده های مواصلاتی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی توصیه می‌کند: هموطنان از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب کنند همچنین بازگشایی کانال‌ها و آب‌روهای درون و برون شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، اجتناب از سفرهای برون شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوه نوردی، خروج شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه، مدیریت زمین های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه ها و اطلاع رسانی به مسافرین نوروزی و سایر اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد.

 صدور هشدار سطح قرمز برای استان خوزستان

همچنین سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز برای استان خوزستان از وزش باد شدید همراه با تقویت بارش در مناطق دریایی و مواج شدن دریا از یکشنیه تا دوشنبه خبر داد.

براین اساس وزش باد شدید در محدوده ۵۰ نات و افزایش ارتفاع موج در محدوده ۶ فوت همراه با رگبار شدید باران و رعد وبرق درغرب خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط آب و هوایی خسارت به مناطق ساحلی به دلیل تند باد شدید، اختلال در ترددهای دریایی، شناورهای سبک، شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی تصمیمات لازم جهت جلوگیری از خسارات احتمالی با تاکید بر غرب خلیج فارس اتخاذ و آماده‌باش نیروهای امدادی با منع کلیه فعالیت های تفریحی و شیلاتی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین انجام شود البته با توجه به شدت بارش جلوگیری از تردد کشتیهای تجاری به این مقاصد مورد تاکید است.

به‌ گزارش کندوج هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.

انتهای پیام

بخش مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا