مجله حوادث

هواشناسی ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲/ ورود سامانه بارشی به ایران/ هشدار هواشناسی برای ۱۵ استان

آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیائیان در گفتگو با کندوج، با بیان اینکه امروز (۱ اردیبهشت‌ماه) در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان و کرمانشاه رگبار باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: شنبه (۲ اردیبهشت‌ماه) در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار حاکم است.

وی افزود: یکشنبه (۳ اردیبهشت‌ماه) در مناطقی از اصفهان، یزد، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات البرز شرقی و دوشنبه (۴ اردیبهشت‌ماه) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه ایلام و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی رگبار باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. این وضعیت سه‌شنبه در شمال غرب، غرب استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و شرق کشور رخ می‌دهد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، با توجه به جریانات گرم و مرطوب جنوبی طی پنج روز آینده، به ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب، در مناطقی از کرمان، به ویژه در ارتفاعات استان، شنبه تا سه‌شنبه در مناطقی از یزد، دوشنبه و سه‌شنبه در سیستان و بلوچستان و شمال فارس رگبار و رعد و برق و وزش باد رخ می‌دهد.

ضیائیان یادآور شد: سرعت وزش باد جمعه و شنبه در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز و یکشنبه و دوشنبه در شمال شرق و شرق کشور افزایش خواهد یافت که در مناطق مستعد با گردوخاک نیز همراه خواهد بود. همچنین جمعه در استان‌های ساحلی دریای خزر شاهد افزایش دما و وزش باد جنوبی (به ویژه در دامنه‌ها و ارتفاعات گاهی وزش باد شدید) خواهیم بود و از شنبه با نفوذ جریانات خنک شمالی دمای هوای این مناطق کاهش خواهد یافت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا شنبه (۲ اردیبهشت‌ماه) نیمه ابری تا ابری گاهی وزش باد شدید با احتمال بارش پراکنده به تدریج کاهش باد با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتی‌گراد و در روز یکشنبه (۳ اردیبهشت‌ماه) قسمتی ابری همراه با وزش باد در شب افزایش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود. 

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا جمعه و شنبه (۱ و ۲ اردیبهشت‌ماه) اهواز با دمای ۳۷ و ۳۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و شهر کرد با دمای ۱ و ۳ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۲/۰۱؛ ورود سامانه بارشی به کشور/ هشدار هواشناسی برای ۱۵ استان

سازمان هواشناسی نیز با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور برای ۱۵ استان هشدار وقوع سیلاب، آب‌گرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و احتمال سقوط سنگ صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری کندوج، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان و کرمانشاه رگبار باران همراه بار رعدوبرق پیش‌بینی شده است. فردا در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم است.

روز یکشنبه در اصفهان، یزد، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات البرز شرقی و روز دوشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود. این وضعیت روز سه‌شنبه برای شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و شرق کشور پیش بینی شده است.

با توجه به جریانات گرم و مرطوب جنوبی طی ۵ روز آینده به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در مناطقی از کرمان شنبه تا سه‌شنبه در مناطقی از یزد و روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در سیستان و بلوچستان و شمال فارس رگبار، رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سرعت وزش باد امروز و فردا در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز و یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در شمال شرق و شرق کشور افزایش می‌یابد. امروز همچنین استان‌های ساحلی دریای خزر دما افزایش یافته و وزش باد جنوبی شدت می‌گیرد. از فردا با نفوذ جریانات خنک شمالی دمای هوا در این مناطق کاهش می‌یابد.

توصیف سامانه اول: گذر امواج تراز میانی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۴

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۰۱: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، شمال همدان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران، ارتفاعات و دامنه در استان‌های یزد، شمال هرمزگان، کرمان، جنوب فارس و جنوب شرق سیستان و بلوچستان.

شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۲: ارتفاعات و دامنه استان‌های کرمان، سمنان، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی.

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۳: ارتفاعات و دامنه در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان و سمنان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۴: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، ارتفاعات و دامنه در استان‌های همدان، کرمان و سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ

توصیه: اجتناب اکید از اسکان چادر‌های مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفر‌های برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها

توصیف سامانه دوم: تداوم و یا افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۴

نوع مخاطره: افزایش میزان سرعت باد در مقیاس نسبتاً شدید

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۰۱: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، جنوب و مرکز اردبیل و شمال کردستان.

شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۲: قم، مرکزی، تهران، سمنان، خراسان شمالی و شمال اصفهان.

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۳: خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۴: خراسان رضوی، نوار شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

دکمه بازگشت به بالا