مجله ورزشی

هوش مصنوعی در خدمت فناوری صلح آمیز هسته‌ای

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی، هوش مصنوعی در دهه گذشته به سرعت توسعه یافته و پیچیده تر شده و توانایی حل مسائل پیچیده تری را یافته است. هوش مصنوعی در بخش های مختلفی از جمله تولید، حمل و نقل، مالی، آموزش و مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.

هوش مصنوعی توانایی پیشرفت و توسعه برنامه های هسته ای، علم و فناوری را دارد. استفاده از توانمندی های آن در عرصه صلح آمیز هسته ای به حل برخی از مبرم ترین مشکلات زمان ما، از امنیت غذایی گرفته تا تغییرات آب و هوایی کمک می کند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حوزه‌هایی که هوش مصنوعی به استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای کمک می‌کند به شرح زیر است:

1. سلامت انسان

برای کمک به مبارزه با بیماری، هوش مصنوعی اکنون برای کمک به تشخیص و درمان سرطان با بهبود تفسیر تصویر و کانتورینگ دقیق حجم تومور استفاده می‌شود.

این فناوری امکان برنامه‌های درمانی دقیق‌تر و پرتودرمانی تطبیقی ​​(فرآیندی متناسب با ویژگی‌های آناتومیکی هر بیمار) را فراهم می‌کند.

هوش مصنوعی در خدمت فناوری صلح آمیز هسته ای است و به حل مشکلات کمک می کند

هوش مصنوعی همچنین نقش مهمی در ابتکار آژانس بین‌المللی تحقیقات بیماری‌های حیوانات (ZODIAC) خواهد داشت تا به کارشناسان کمک کند تا تأثیر بیماری‌های حیوانی بر سلامت انسان و گسترش چنین بیماری‌هایی را درک کنند. آینده را پیش بینی، ارزیابی و مدیریت کنید.

2. غذا و کشاورزی

ابزارهای هوش مصنوعی همراه با فناوری هسته‌ای به پایداری و انعطاف‌پذیری بیشتر سیستم‌های غذایی در برابر تغییرات اقلیمی و همچنین رفع ناامنی غذایی کمک می‌کنند.

هوش مصنوعی در خدمت فناوری صلح آمیز هسته ای است و به حل مشکلات کمک می کند

کارشناسان از هوش مصنوعی برای پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها برای افزایش عملکرد، ارزیابی رطوبت خاک، اصلاح زمین های آلوده به رادیواکتیو، شناسایی و پیش بینی تقلب در مواد غذایی و بهبود آبیاری استفاده می کنند.

3. آب و محیط زیست

روش های ایزوتوپی به متخصصان اجازه می دهد تا نحوه حرکت آب در مراحل مختلف چرخه هیدرولوژیکی و تغییرات آب و هوایی در این چرخه را مطالعه و مشاهده کنند.

هوش مصنوعی در خدمت فناوری صلح آمیز هسته ای است و به حل مشکلات کمک می کند

کارشناسان اکنون از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل سریع مقادیر زیادی از داده‌های ایزوتوپ مرتبط با آب که در مخازن جهانی (مانند شبکه جهانی ایزوتوپ) ذخیره شده‌اند، استفاده می‌کنند که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان جهانی هواشناسی نگهداری می‌شود. .

تجزیه و تحلیل داده های موثر و کارآمد، که توسط هوش مصنوعی تسهیل می شود، به دانشمندان کمک می کند تا تغییرات آب و هوایی و تأثیر آن بر منابع آب در سراسر جهان را درک کنند.

4. تحقیقات علوم هسته ای و همجوشی هسته ای

هوش مصنوعی نقش مهمی در علم هسته ای دارد. هوش مصنوعی به تجزیه و تحلیل داده‌ها، مدل‌سازی نظری و طراحی تجربی کمک می‌کند و تحقیقات بنیادی را از جمله در زمینه‌های جمع‌آوری و ارزیابی داده‌های هسته‌ای و اتمی و پیشرفت نوآوری‌های تکنولوژیکی سرعت می‌بخشد.

هوش مصنوعی در خدمت فناوری صلح آمیز هسته ای است و به حل مشکلات کمک می کند

حوزه خاصی که از هوش مصنوعی بهره می برد و از آن بهره می برد، تحقیقات همجوشی هسته ای است. هوش مصنوعی با توانایی حل مسائل بزرگ و پیچیده می تواند از طریق مدل سازی و شبیه سازی به آزمایش ها و اکتشافات علمی کمک کند.

5. انرژی هسته ای

انرژی هسته ای یک منبع انرژی قابل اعتماد و کم کربن است و می تواند به طور قابل توجهی از هوش مصنوعی بهره مند شود. با ترکیب شبیه‌سازی‌های دیجیتالی نیروگاه‌های هسته‌ای واقعی با سیستم‌های هوش مصنوعی، صنعت می‌تواند رویه‌های پیچیده را ساده‌سازی کند و طراحی، عملکرد و ایمنی هسته‌ای را بهبود بخشد.

این بهینه سازی باعث افزایش راندمان عملیاتی و کاهش هزینه های نگهداری می شود.

هوش مصنوعی در خدمت فناوری صلح آمیز هسته ای است و به حل مشکلات کمک می کند

یادگیری ماشینی، فرآیند آموزش هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ها، به خودکارسازی وظایف کمک می کند و در نتیجه قابلیت اطمینان را افزایش می دهد و از خطاها جلوگیری می کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی دارای قابلیت های تحلیلی و پیش بینی قابل توجهی برای کمک به نظارت بر فرآیندهای فعال سازی و تشخیص ناهنجاری ها است.

6. ایمنی هسته ای و حفاظت در برابر تشعشع

همانطور که کشورهای بیشتری از فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز استفاده می کنند و برنامه های هسته ای را اجرا می کنند، آژانس بین المللی انرژی اتمی به کار خود برای اطمینان از حفاظت از مردم و محیط زیست در برابر اثرات بالقوه مضر تشعشعات یونیزان ادامه می دهد.

هوش مصنوعی در خدمت فناوری صلح آمیز هسته ای است و به حل مشکلات کمک می کند

هوش مصنوعی می تواند از طرق مختلف به ایمنی و امنیت هسته ای کمک کند. تشخیص و شناسایی مواد هسته ای و سایر مواد رادیواکتیو را می توان با استفاده از آن در فرآیند پردازش داده های سیستم های تشخیص رادیولوژیکی بهبود بخشید.

همچنین می‌توان از آن برای تجزیه و تحلیل داده‌های سیستم‌های امنیتی فیزیکی برای بهبود تشخیص مزاحم استفاده کرد. علاوه بر این، هوش مصنوعی می تواند به شناسایی ناهنجاری هایی که نشان دهنده حمله سایبری به یک نیروگاه هسته ای است کمک کند.

علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی در نرم افزارهای مرتبط با استانداردهای ایمنی به محافظت از میلیون ها نفر از افرادی که در صنایع پزشکی، ساختمانی، معدنی، کشتیرانی، کشاورزی و صنایع هسته ای کار می کنند، کمک خواهد کرد.

7. اقدامات دفاعی

پادمان ها اقدامات تأیید فنی هستند که از طریق آنها آژانس بین المللی انرژی اتمی تضمین های معتبری را ارائه می دهد که کشورها به تعهدات قانونی خود برای استفاده از مواد هسته ای فقط برای اهداف صلح آمیز عمل می کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواد هسته‌ای اعلام‌شده و فعالیت‌های دولتی مرتبط با هسته‌ای را ارزیابی می‌کند و به دنبال کنترل اقلام اعلام‌نشده از طریق اقداماتی مانند بازرسی از نیروگاه‌ها و تأسیسات هسته‌ای است.

هوش مصنوعی در خدمت فناوری صلح آمیز هسته ای است و به حل مشکلات کمک می کند

اقدامات دفاعی مبتنی بر مقادیر زیادی از داده های به دست آمده از طریق روش های مختلف مانند تصاویر ماهواره ای، نمونه برداری محیطی، اشعه گاما و نظارت تصویری است.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل این داده ها می تواند به بازرسان هسته ای کمک کند و از کارشناسان محافظت کند.

در پایان این گزارش آمده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی یک مجمع برای کارشناسان بین رشته ای فراهم می کند تا درباره استفاده از هوش مصنوعی در کاربردهای هسته ای، علم و فناوری بحث کنند و متعهد به اشتراک گذاری این دانش است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا