اقتصادیکسب و کار ایرانی

واگذارنامه چیست و چه ارزشی دارد؟

واگذارنامه نام عقد مستقلی در قانون نیست. در واقع تمام عقودی که باعث انتقال مالکیت عین یا منفعت، به صورت معوض یا رایگان از شخصی به شخص دیگر می شوند، می توانند تحت عنوان واگذارنامه مطرح شوند. از جمله شرایط لازم برای انعقاد واگذارنامه، داشتن اهلیت و قصد و رضای طرفین، معین بودن مورد معامله و مشروعیت جهت معامله می باشد. اگر ساکن کرج می باشید، میتوانید به بهترین موسسه حقوقی در کرج مراجعه کنید.

هر شخصی این اختیار را دارد تا اموال خود اعم از منقول یا غیر منقول را به دیگری انتقال دهد، این انتقال نیز می تواند معوض یا رایگان باشد. این انتقال مالکیت به طرق گوناگون و در قالب عقود مختلف که هر کدام قواعد خاص خود را دارند، می تواند اتفاق بیفتد. برای کسب اطلاعات بیشتر از بهترین وکیل کرج همراه ما باشید.

طبق گزارشات master vakil یکی از راه های که شخص می تواند برای این واگذاری برگزیند، انتقال اموال از طریق واگذارنامه است. نکته مهم در این رابطه آن است که افراد برای انعقاد واگذارنامه، لازم است با شرایط و نحوه نوشتن و مدارک لازم برای آن آشنا شوند.

به جهت اهمیت این موضوع، در این مقاله دینا ابتدا به این پرسش که واگذارنامه چیست؟ پاسخ داده می شود و سپس نحوه نوشتن متن آن، شرایط  و مدارک لازم برای نگارش و نمونه متن واگذارنامه، جهت آشنایی افرادی که قصد انتقال مال خود از این طریق را دارند، توضیح داده خواهد شد.

واگذار نامه چیست

تمام افراد با دارا بودن شرایط مصرح در قانون می توانند اموال خود را به دیگران انتقال دهند. این انتقال می تواند در قالب انواع عقود مطرح شود. شاید بسیاری در هنگام عقد قرارداد، با واژه واگذارنامه مواجه شده باشند، حال سوالی که مطرح می شود این است که، واگذارنامه چیست؟ آیا واگذارنامه نام عقدی جدا از عقود مصرح در قانون است؟

در پاسخ به این پرسش که واگذارنامه چیست؟ باید گفت، واگذارنامه نام عقد مستقلی در قانون نیست. در واقع تمام عقودی که باعث انتقال مالکیت عین یا منفعت، به صورت از شخصی به شخص دیگر می شوند، می توانند تحت عنوان واگذارنامه مطرح شوند. شخص می تواند، اموال خود را درقالب واگذارنامه به دیگری انتقال دهد، ولی از آنجا که واگذارنامه عقد مستقلی نیست، مفاد آن تابع عقدی است که، منظور طرفین بوده است.

شرایط واگذار نامه

انعقاد هر گونه عقد و معامله ای نیازمند احراز شرایطی است، که تا آن شرایط در طرفین و مورد معامله وجود نداشته باشد، عقد به درستی محقق نخواهد شد. واگذارنامه نیز از این امر استثنا نیست، اما شرایط واگذارنامه چیست؟ این سوالی است که در ذهن بسیاری از افرادی که قصد انعقاد واگذارنامه را، در خصوص اموال خود دارند، مطرح می شود.

همانطور در قسمت قبل توضیح داده شد، نحوه نوشتن واگذارنامه چیزی جدا از عقد های معمول نیست و هر آنچه که بتوان به موجب آن مالی را به دیگری انتقال داد می تواند، در قالب واگذارنامه نوشته شود. مطابق ماده 190 قانون مدنی، واگذارنامه باید دارای 4 شرط اساسی باشد.

اولین شرط، قصد و رضای طرفین است. به این معنا که، طرفین معامله هنگام انعقاد قرارداد باید، دارای اراده سالم بوده و به دور از تهدید و فشار، راضی به انعقاد واگذارنامه باشند. شرط بعدی، اهلیت طرفین است، اهلیت تمتع، که تمام افراد از بدو تولد، آن را دارا می باشند و اهلیت استیفا که مشروط به بلوغ، عاقل و رشید بودن طرفین در واگذارنامه می باشد. اما شرط بعدی از شرایط واگذارنامه، معین بودن موضوع مورد معامله است.

طرفین در واگذارنامه، باید مشخص کنند که موردی که قصد واگذاری آن را دارند چیست و در صورتی که مورد معینی وجود نداشته باشد، معامله باطل خواهد بود. مشروعیت جهت معامله، شرط دیگری است، که طرفین در نحوه نوشتن واگذارنامه باید آن را لحاظ کنند. جهت معامله باید مشروع باشد، اما جهت نامشروع در معامله در صورتی باعث ابطال واگذارنامه می شود که، در هنگام و نحوه نوشتن واگذارنامه به آن تصریح شده باشد.

 

 

واگذارنامه چیست؟

هر شخص یکسری اموال منقول یا غیر منقول دارد که می تواند آن را با انتخاب خود به صورت معوض یا رایگان به فرد دیگر انتقال دهد. حال برای آنکه این انتقال انجام شود، می توان از عقود مختلف استفاده کرد که یکی از این راه ها واگذاری از طریق واگذارنامه است.

حال در رابطه با اینکه واگذارنامه چیست باید بگوییم که یک عقد مستقل در قانون به شمار نمی آید و به هر عقد معوض و عقد مجانی که باعث انتقال مالکیت عین یا منفعت می شود گفته خواهد شد. پس شما می توانید اموال خود را در قالب واگذارنامه به شخص دیگری که می خواهید انتقال دهید، اما باید این نکته را درنظر داشته باشید که واگذارنامه عقد مستقل نیست و به همین دلیل مفاد مشخصی ندارد و مفاد آن تابع عقدی که طرفین انتخاب کرده اند می باشد.

شرایط انعقاد واگذارنامه

برای انعقاد هر گونه عقد و معامله توجه به یکسری از شرایط واجب است، به طوری که اگر این شرایط موردتوجه قرار نگیرند، عقد معامله به درستی انجام نخواهد شد؛ واگذارنامه نیز از چنین موضوعی مستثنی نمی باشد. برای انعقاد واگذارنامه، شرایط خاص و جدایی از عقدهای دیگر وجود ندارد و شما می توانید به موجب آن یک مال را به فرد دیگر انتقال دهید. حال در ماده 190 قانون مدنی، 4 شرط اساسی برای انعقاد واگذارنامه در نظر گرفته شده که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  1. هر دو طرفین باید اراده سالم داشته باشند و به دور از فشار و تهدید راضی به عقد واگذارنامه باشند.
  2. اهلیت طرفین شرط بعدی برای انعقاد واگذارنامه است؛ اهلیت تمتع که از بدو تولد انسان شکل می گیرد و اهلیت استیفا که با رسیدن به سن بلوغ و عاقل شدن شخص شکل خواهد گرفت.
  3. سومین شرط انعقاد واگذارنامه، مشخص و معین بودن موضوع مورد معامله است؛ بنابراین طرفین باید مشخص کنند که قصد واگذاری چه چیزی را دارند، چراکه اگر مورد معینی وجود نداشته باشد، معامله باطل خواهد بود.
  4. آخرین موردی که باید لحاظ شود، مشروعیت معامله است که باید لحاظ شود. اگر معامله در جهت نامشروع منعقد شود، واگذارنامه منعقد نمی شود و باطل خواهد شد.

نحوه نوشتن واگذارنامه

اگر 4 شرطی که در قسمت قبل به آن ها اشاره شد وجود داشت، شما می توانید به سراغ نوشتن واگذارنامه بروید. اولین موردی که باید موردتوجه قرار گیرد، عنوان سند است؛ بنابراین شما باید به عنوان یکی از طرف های قرارداد و فرد دیگر به عنوان طرف دوم عنوانی را مشخص کنید و بنویسید. سپس باید مشخصات طرفین اعم از آدرس و شماره تلفن و … در واگذارنامه ذکر شوند. مقدار مالی که در حال انتقال است، مدت قرارداد، شرایط فسخ قرارداد، تعهدات طرفین و … نیز از دیگر مواردی هستند که باید هنگام نوشتن واگذارنامه به آن ها توجه شود.

آیا برای نوشتن واگذارنامه به مدارک خاصی نیاز است؟

تا به اینجا در پاسخ به سوال واگذارنامه چیست اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم و نکاتی که باید هنگام نوشتن و تنظیم آن بدانید را بررسی کردیم. حال موضوع دیگری که شاید برای بسیاری از افراد سوال ایجاد کند، این است که برای نوشتن واگذارنامه به چه مدارکی نیاز است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت از آنجایی که واگذارنامه عقد مستقل نیست، مدارک لازم برای آن به مدارک عقدی که واگذارنامه تابع آن می باشد بستگی دارد.

اما به طور کلی می توان گفت برای انجام معاملات و انتقال اسناد به مدارک هویتی مانند کارت ملی، شناسنامه، اصل و کپی سند مالکیت، بنچاق، مدارک مربوط به پایان کار، پرداخت خلافی، مدارک مربوط به حصر وراثت (در صورتی که ملک ورثه ای باشد) و … نیاز است.

آیا برای تنظیم و نوشتن واگذارنامه باید هزینه ای پرداخت؟

برای پاسخ به این سوال دو حالت وجود دارد؛ حالت اول این است که واگذارنامه بین طرفین و با حضور یک شخص ثالث در محیطی خارج از دفتر رسمی تنظیم شود که مسلما چنین روندی نیاز به پرداخت هزینه ندارد، اما حالت دیگری برای تنظیم و نوشتن واگذارنامه وجود دارد که آن نگارش واگذارنامه در دفاتر اسناد رسمی است که هزینه آن طبق تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی خواهد بود. البته باید به این نکته اشاره کرد مالی که مورد معامله قرار می گیرد نیز در تعیین تعرفه اسناد رسمی نقش دارد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا