کسب و کار ایرانیمجله عمومی

وقتی گوشی نو میخریم چند ساعت باید تو شارژ باشه

شارژ ابتدایی گوشی: بعد از خرید گوشی نو چگونه و به چه روشی آن را شارژ نماییم

پس از خرید گوشی نو چگونه و چه زمانی برای اولین بار آن را به شارژر متصل کنیم؟ شایعات زیادی در خصوص این موضوع وجود دارد که هر کدام روش‌های متفاوتی پیشنهاد می‌دهند با ما همراه باشید تا بهترین و علمی‌ترین جواب ممکن را برای اولین بار شارژ گوشی ارائه کنیم.

آیا پیشنهاد این که برای اولین بار گوشی خود را 8 ساعت به شارژر متصل کنید تا باتری آن آب بندی شود و بعد از آن بهترین عملکرد خود را داشته باشد صحیح است؟ برای جواب این سوال ابتدا باید گفت بله این پیشنهاد درست است ولی نه برای گوشی‌های امروزی، چون امروزه برای گوشی‌های موبایل از باتری‌های لیتیومی‌و لیتیوم پلیمری استفاده می‌شود و این پیشنهاد برای باتری‌های نسل قبلی کارساز بوده است و نه برای باتری‌های کنونی.
نکته حائز اهمیتی دیگه‌ای که می‌توان به این پاسخ اضافه کرد که شارژ اولیه گوشی زمانی معنا پیدا می‌کند که واقعا بار اول شارژگوشی باشد و نه گوشی‌های امروزی که به دفعات متعدد تست شده‌اند تا باتری معیوب به دست مشتری نرسد. به دلیل اینکه خیلی از باتری‌های گوشی‌های ارسال شده دچار نقص یا عیب بوده‌اند کاربران اعتراضات زیادی به فروشنده‌ها داشته‌اند که امروزه برای جلوگیری از تکرار مسائل قبل و رضایت بیشتر مشتریان خیلی از شرکت‌های بزرگ مثل برندهای سامسونگ، هواوی، آیفون و ال‌جی باتری‌های گوشی‌های ساخت خود را قبل از ارسال چندبار پر و خالی می‌کنند تا با اطمینان کامل به دست مشتری تحویل داده شوند.

گوشی های موبایل به همراه تخفیف های ویژه مبیت را ببینید

اطالاعاتی که باید درباره اولین شارژ و نحوه شارژ گوشی‌های خودتان باید بدانید:

در ادامه شیوه درست شارژ اولیه و شارژ کردن گوشی پس از شارژ اولیه به طور دقیق و بدور از شایعات و داستان‌هایی که در این باره وجود دارد، بیان شده است.

در بخش اول باید گفت که از شارژر اصلی خود گوشی استفاده نمایید.

به طور کلی استفاده از شارژر اصلی همیشه توصیه می‌شود و این توصیه برای اولین بار شارژ گوشی بیشتر از همیشه قابل اهمیت است. حتی بعضی از گوشی‌های جدید هوشمند که از قابلیت شارژ بی سیم یا همان QI پشتیبانی می‌کنند نیز برای اولین بار شارژ توصیه موکد می‌شود که از شارژر سیمی‌خود گوشی استفاده شود.

آیا لزومی‌دارد که برای اولین بار شارژ گوشی آن را 8 الی 12 ساعت به برق متصل باشد یا خیر؟

برای گوشی‌های همراه جدید دیگر لازم نیست گوشی‌های خود را 8 الی 12 ساعت شارژ نمایید بلکه این توصیه برای گوشی‌های قدیمی‌بود که از باتری‌های نیکلی استفاده می‌کردند و برای گوشی‌های امروزی که دارای باتری لیتیوم یا لیتیوم پریمری هستند فقط کافی است به اندازه ای که نیاز هست شارژ شوند مثلا برای گوشی‌های با فناوری معمولی 3 ساعت و برای گوشی‌های فست شارژ 1 ساعت کافی است.

هنگاهی که گوشی نو خریداری کردیم برای اولین بار باید چند درصد شارژ داشته باشد تا شارژ شود؟

در این‌جا هم به طور معمول رفتار می‌کنیم مثلا وقتی باتری موبایل 20 درصد شارژ دارد توصیه می‌شود به شارژر متصل گردد و نیازی نیست که حتما الارم گوشی هشدار اتصال به شارژر را بدهد. در صورت خاموش شدن گوشی باید آن را هر چه سریع تر شارژ کنید و همچنین هیچ وقت گوشی خود را از شب تا صبح به شارژ نزنید چرا که زمان لازم برای شارژ گوشی خیلی کمتر از زمان نیاز برای خوابیدن است و ممکن است در هنگامی‌که خواب هستید شبکه برق دچار نوساناتی شود که به باتری گوشی اسیب‌های جدی وارد کند.

نکته مهم: وقتی گوشی در حال شارژ است چیزی روی آن قرار ندهید و حتی توصیه می‌شود به دلایل احتمال آتش سوزی، گوشی‌های خود را هنگام شارژ روی تخت خود نگذارید.

نیازی نیست که برای اولین بار شارژ گوشی کامل تخلیه و سپس پر شود:

طبق یک عقیده کلی بیشتر مردم گوشی‌های هوشمند خود را برای بار اول به صورت کامل تخلیه می‌کنند و پس از آن 8 الی 12 ساعت شارژ می‌نمایند. این نوع رفتار نیز از گذشته نشات می‌گیرد که باتری‌های نیکلی برای عملکرد بهتر با این روش آب بندی می‌شدند ولی چنین شیوه‌ای برای باتری‌های لیتیوم یونی امروزه لازم نیست و حتی ممکن است باعث آسیب به باتری گوشی‌ها شود. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که باتری گوشی شما از چه نوعی می‌باشد؟ بله همه گوشی‌های امروزی از باتری‌های لیتیومی‌استفاده می‌کنند مگر آنکه گوشی خود را چهل سال قبل خریده باشد.

روش انجام اولین شارژ گوشی به روش درست و کاربردی:

هنگامی‌که گوشی خود را تازه خریداری کرده اید به روشی که در ادامه بیان شده است شارژ نمایید تا باتری شما دوام بیشتری داشته باشد و همچنین تا یک سال آتی نیازی نباشد که باتری گوشی خود را تعویض کنید.

  • اولین توصیه ما مطالعه راهنما یا کتابچه همراه گوشی می‌باشد تا توصیه‌های خود شرکت سازنده گوشی را خوانده و طبق دستورالعمل ویژه آن درباره شارژ بهره ببرید.
  • از شارژر اصلی برای اولین بار شارژ گوشی استفاده کنید
  • برندهای معروف و سازندگان بزرگ گوشی به طور معمول گوشی‌ها را با شارژ 60 درصد بسته بندی و ارسال می‌کنند.
  • با وجود شارژ 60 درصدی در ابتدا نیازی به شارژ گوشی نیست.
  • هنگامی‌که شارژ گوشی به 20 درصد رسید، گوشی خود را حدود 80 الی 90 درصد شارژ کنید.
  • برای شارژ بهتر گوشی و تضمین سلامت باتری به نکات زیر دقت کنید:

نکته: شاید سوال پیش بیاید که شارژ اولیه گوشی‌های شیائومی‌با گوشی‌هایی نظیر سامسونگ و هواوی و یا آیفون متفاوت است و برای هر کدام دستورالعمل خاصی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که نحوه شارژ گوشی‌ها به نوع باتری بستگی دارد و می‌دانیم که امروزه همه باتری‌های گوشی لیتیوم یونی و یا لیتیوم پلیمری هستند بنابرین نحوه شارژ ان‌ها نیز یکسان است.

روش‌های حفظ سلامت باتری و افزایش طول عملکرد خوب آن:

اگر شما یک گوشی در همین دهه خریده باشید قطعا داری یک باتری لیتیومی‌می‌باشد بنابرین برای حفظ سلامت باتری و عملکرد درست آن به توصیه‌های زیر عمل کنید:

  • استفاده کردن شارژر اصلی مطابق با استانداردهای ذکر شده در دفترجه راهنمای گوشی
  • نگهداری شارژ گوشی در محدوده 20 الی 80 درصد
  • بعد از شارژ گوشی کابل را از گوشی جدا نمایید.
  • پیش از رسیدن شارژ گوشی به 20 درصد باید آن را شارژ نمایید

دمای بالای محیط بر روی سلامت و طول عمر خیلی از افراد تصور دارند که بعد از خرید یک گوشی جدید باید حتما آن را برای مدت زمان طولانی (نظیر 6 الی 8 ساعت) به شارژ بزنند و بهتر است تا قبل از انجام این کار از گوشی استفاده نکنند. اما آیا این باور صحیح است؟ در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با ضروری بودن یا نبودن شارژ باتری موبایل برای اولین بار و قبل از اولین استفاده صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

قبل از هر چیز می‌توانید در صورت نیاز شارژر اصلی برندهای زیر را از امداد موبایل خریداری کنید:

مقدمه

حتما برای شما هم این اتفاق رخ داده که بعد از خرید یک گوشی جدید اطرافیانتان یا حتی فروشنده موبایل بگوید که قبل از استفاده از دستگاه حتما آن را چند ساعت به شارژ بزنید. عموما هم مدت زمان 8 ساعت به عنوان معیار اولین شارژ باتری گوشی های موبایل در نظر گرفته می‌شود. اما آیا واقعا شارژ برای اولین بار لازم و ضروری است؟ انجام این کار چه تاثیری بر روی عملکرد باتری دارد و اگر به انجام آن نپردازیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ یک سوال دیگر هم این است که چرا باتری گوشی های جدید همیشه شارژ کمی دارند و اغلب 30 الی 40 درصد شارژ در آن ها وجود خواهد داشت؟ آیا شرکت های سازنده موبایل قبل از عرضه گوشی های خود باتری آن ها را شارژ نمی‌کنند؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق تر در رابطه با مسائل فوق صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

شارژ باتری موبایل برای اولین بار ضروری نیست!

برخلاف تصور اغلب افراد هیچ لزومی ندارد که شما بعد از خرید یک گوشی جدید باتری آن را چند ساعت به شارژ بزنید و این مسئله یک باور غلط است! در گذشته و زمان هایی که از باتری های نیکل کادمیومی (NiCd) استفاده می‌شد لازم بود که باتری گوشی حتما فول شارژ شده و سپس شارژ آن کامل خالی شود و دوباره تا فول شارژ شدن به شارژر متصل گردد، اما باتری هایی که این روزها در گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری هستند و ماهیت و نحوه عملکرد آن ها با باتری های نیکل کادمیومی متفاوت است. بنا به همین دلیل شارژ باتری موبایل برای اولین بار در عصر مدرن و این روزها هیچ معنا و دلیل منطقی ندارد. ماهیت باتری های لیتیوم کادمیومی به گونه‌ای بود که اگر آن ها را فول شارژ نمی‌کردید (مثلا به جای 100 درصد شارژ 75 درصد شارژ می‌کردید) و از گوشی استفاده به عمل می‌آوردید، باتری در تشخیص ظرفیت نهایی و اصلی خود دچار مشکل می‌شد و افت ظرفیت چشمگیری در آن به وجود می‌آمد اما باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری بسیار هوشمندتر عمل می‌کنند و شارژ کوتاه مدت و با مقدار کمتر آن ها به هیچ عنوان منجر به افت ظرفیت باتری نمی‌شود.

نکته جالب تر این است که نه تنها شارژ کمتر باتری های لیتیوم یونی و پلیمری منجر به افت کیفیت عملکرد و ظرفیت آن ها نمی‌شود، بلکه منجر به افزایش عمر باتری هم خواهد شد. اگر به خاطر داشته باشید در مقاله گفته بودیم که نگه داشتن شارژ باتری موبایل مابین 40 تا 80 درصد می‌تواند یکی از موثرترین روش های موجود برای افزایش عمر مفید باتری هلی لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری باشد، پس هیچ لزومی ندارد که باتری گوشی های مدرن امروزی حتما با هر با اتصال به شارژر فول شارژ شوند. با توجه به این مسئله طبیعتا لزومی هم مبنی بر شارژ باتری موبایل برای اولین بار وجود نخواهد داشت. پس اگر یک گوشی جدید خریداری کردید نیازی نیست که حتما قبل از استفاده از آن گوشی را چند ساعت به شارژ بزنید.

چرا باتری گوشی جدید شارژ کمی دارد؟

اما سوال بعدی که می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم مربوط به این می‌شود که چرا باتری همه گوشی های جدید شارژ کمی دارند؟ برای مثال اگر یک گوشی گلکسی S10 خریداری کنید و فروشنده آن را از باکس خارج کند و روشن نماید، شارژ باتری آن هیچوقت فول نیست و عموما مابین 30 الی 50 درصد خواهد بود. دلیل این مسئله چیست؟ آیا شرکت سازنده این مقدار شارژ باتری را در گوشی ارائه کرده تا شما نسبت به شارژ باتری موبایل برای اولین بار اقدام کنید؟ در پاسخ باید بگوییم که اینطور نیست و واقعیت این است که شرکت سازنده موبایل باتری تمام گوشی هایی که عرضه می‌کند را قبل از قرار دادن در داخل باکس دستگاه فول شارژ می‌نماید اما شارژ باتری به تدریج و حتی مانی که از آن استفاده نشود که خالی خواهد شد.

البته مقدار خالی شدن شارژ باتری در واحد زمان تحت این شرایط بسیار ناچیز است اما چون زمان زیادی از لحظه بستن جعبه موبایل در کارخانه و رسیدن آن به دست شما می‌گذرد، بخش قابل ملاحظه‌ای از شارژ باتری خود به خود خالی خواهد شد و نهایتا وقتی شما گوشی را برای اولین بار روشن می‌کنید باتری آن را در حالت فول شارژ مشاهده نخواهید کرد. پس اینطور نیست که عمدا شرکت های سازنده موبایل باتری گوشی های خود را در زمان عرضه فول شارژ نکنند و آن ها را با شارژ کمتر در اختیارتان قرار دهند تا شخصا چند ساعت باتری گوشی را به شارژ بزنید. در برخی مواقع ممکن است بعضی افراد ای این توجیه اشتباه به منظور تایید نیاز شارژ باتری موبایل برای اولین بار استفاده کنند که یک توجیه نادرست است.

مهم ترین عامل خرابی باتری گوشی (باتری های لیتیوم یونی و پلیمری)

چند عامل مختلف می‌توانند در کاهش عمر مفید باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری موثر باشند اما در این بین گرما مهم ترین و تأثیرگذارترین عاملی است که از عمر مفید اینگونه باتری ها می‌کاهد. هرچقدر گرمای مستقیم کمتری به باتری گوشی های موبایل وارد شود، عمر مفید آن ها هم بیشتر خواهد بود چون گرما منجر به از دست رفتن ظرفیت باتری های لیتیوم یونی و کیفیت عملکردشان می‌شود. متاسفانه ساختار گوشی های موبایل به گونه‌ایست که راحت نمی‌توان از داغ شدن بدنه آن ها در شرایط مختلف جلوگیری کرد و این مسئله سبب می‌شود که خواه یا ناخواه باتری موبایل در معرض گرما قرار گیرند. اما راه هایی برای کنترل این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال اگر اقدامات سنگینی مثل اجرای بازی های HD را در گوشی انجام ندهید یا مدت زمان قرار دادن گوشی در شارژ را کم کنید، گرمای کمتری به دستگاه وارد می‌شود و طبیعتا عمر مفید باتری افزایش پیدا می‌کند. جلوگیری از داغ شدن گوشی و باتری یکی از مهمترین روش هایی است که می‌توان از آن برای افزایش عمر مفید باتری هلی موبایل استفاده به عمل آورد.

آموزشگاه تعمیرات تلفن همراه در بهترین و مجهزترین آموزشگاه تعمیرات موبایل زیر نظر اساتید مجرب با پشتیباتی رایگان، ویژه بازار کار انجام می شود

دکمه بازگشت به بالا