اقتصادیکسب و کار ایرانی

پلکسی رفلکس در رنگ های متنوع

از گذشته‌های دور ، از شیشه برای ساخت قسمت‌هایی که نیاز به ورود نور دارن استفاده می‌شده‌اس. به ویژه در قرن اخیر موارد کاربرد اجسام شفاف در ساختمون‌سازی افزایش پیدا کرده‌اس. با این وجود ، شیشه‌ها گاه مشکل ساز می‌شن. مهمترین ایرادی که به شیشه ها وارد هست ، ایمنی ضعیف اوناست. نوعی طلق ، با جنس پلاستیکی هست که ظاهری شیشه‌ای داره. در عوض بر خلاف شیشه ، ورق اکریلیک متریالی ایمن محسوب می‌شن. پلکسی گلاس علاوه بر ایمنی بهتر ، تحمل بسیار خوبی نسبت به وزن و بار از خود نشون می‌دن.

ورق های پلکسی با نام طلق و شیشه اکریلیک نیز شناخته می‌شن. نام علمی این ورق‌ها ، متیل متاکریلات هست. پلکسی گلاس در دو نوع شفاف و مات تولید و عرضه می‌شن. هر کدوم از مدل های شفاف و مات نیز در دو نوع بی‌رنگ و رنگی تولید می‌شن. طلق های اکریلیکی شفاف از نظر انتقال نور عالی هستن و نور خورشید رو به خوبی وارد ساختمون می‌کنن.

استحکام بالا ، یکی از مهمترین برتری‌های طلق اکریلیک در مقایسه با شیشه هست. در مقابل ضربه 20 برابر نسبت به شیشه بهتر مقاومت می‌کنه. همچنین ورق های اکریلیک نسبت به شیشه انعطاف پذیرترن. طلق اکریلیک در برابر حرارت بالا و هوای سرد نیز تا حدودی مقاوم هست. تمام ویژگی‌های ذکر شده ، نشون می‌ده که پلکسی گلاس جایگزینی بسیار مناسبی برای شیشه اس.

پلکسی گلاس به چند دسته تقسیم می‌شه

ورق های پلکسی گلاس علاوه بر تنوع ساخت ، از نظر ظاهری نیز متنوع هستن. انواع ورق اکریلیکی برای کاربردهای مختلف ساخته می‌شه. بیشتر ورق های پلکسی گلاس برای کاربردهای ساختمانی ساخته می‌شن. اما کاربرد پلکسی گلاس محدود به ساخت پنجره و سقف و دیوار نیست. از موارد جالب کاربرد پلکسی گلاس می‌توان به استفاده از اون برای ساخت پنجره هواپیما و زیردریایی اشاره کرد! در چنین قسمت‌هایی از پلکسی گلاس نشکن استفاده می‌کنن که در قسمت‌های آتی به معرفی اون می‌پردازیم. از جمله انواع ورق اکریلیکی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پلکسی های رنگی
  • شفاف
  • پلکسی ترنسپرنت(طلق رنگی شفاف)
  • طلق های پلکسی آینه ای
  • طلق های پلکسی ضدخش
  • طلق های پلکسی هوشمند
  • پلکسی زنبوری
  • طلق پلکسی ضد اشعه یو وی
  • طلق پلکسی دوجداره
  • طلق پلکسی مات

رنگ بندی ورق‌های پلکسی گلاس

طلق اکریلیک در رنگ‌های جذاب و محبوب تولید و عرضه می‌شه. تنوع رنگی گسترده این نوع طلق ، به مشتری این امکان رو می‌ده که رنگ طلق متناسب با دکوراسیون خود رو بدون محدودیت انتخاب کنن. پلکسی گلاس رنگی در ساختمون‌های مسکونی ، تجاری ، اداری و ورزشی استفاده می‌شه. میزان انتقال نور در ورق های پلکسی با توجه به رنگ متغیر هست. رنگ‌های روشن نور بیشتری منتقل می‌کنن و رنگ‌های تیره حالت ماتی بیشتری دارن. پلکسی رنگی به جز پوشش‌های خارجی در داخل ساختمان نیز قابل استفاده هستن. این طلق‌ها گزینه مناسبی برای تزیین ساختمون هستن. همچنین در کاربردهای مهمی نیز می‌تونن مورد استفاده قرار بگیرن.

طلق اکریلیک رنگی به ویژه گزینه‌ای عالی ، برای ساخت نمای ساختمان هست. استفاده از نماهای طلقی در سالیان اخیر در بین معماران محبوبیت یافته‌اس.

یکی از دلایل انتخاب طلق برای ساخت نما ، زیبایی اونه طلق اکریلیک رنگی نیز از جمله زیباترین انواع طلق هست که در طرح های شفاف و کدر تولید می‌شه. توجه داشته باشین که رنگ های پلکسی عمق مناسبی دارن. به این معنی که رنگ های بسیار طبیعی و واقعی هستن.

ورق اکریلیک در برابر اشعه یو وی

یکی از بیماری‌هایی که از نور خورشید ناشی می‌شه، سرطان پوست هست. بیش از 90 درصد سرطان‌های پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه یو وی هست. اشعه یو وی علاوه بر آسیب به سلامتی ، در عمر طلق نیز مؤثر هست. طلق‌هایی که قابلیت مقابله با اشعه یو وی ندارن در مقابل نور خورشید بعد از مدتی تغییر رنگ می‌دن.

رنگ این طلق ها بعد از مدتی به زردی متمایل می‌شه. حتی این طلق ها بعد از مدتی شکننده می‌شن. همه این موارد سبب شده‌اس که نیاز به ساخت طلق های ضد یو وی حس بشه.

علاوه بر جنبه حفظ سلامتی ، دوام بیشتری در مقایسه با دیگر انواع طلق دارن. در واقع در صورتی که محل طلق کاری شده، در معرض نور خورشید باشه حتما باید از طلق های یو وی استفاده کرد.

طلق های اکریلیک بهترین و مقاوم‌ترین نوع طلق در برابر اشعه یو وی هستن. طلق اکریلیک دچار هوازدگی نمی‌شه. برای ضد یو وی کردن طلق‌ها ، از فیلتر ضد اشعه یو وی استفاده می‌کنن. این فیلترها می‌تونن از ورود طول موج‌های مشخص جلوگیری کنن و اونا رو بازتاب بدن.

طول موج اشعه یو وی ، در بازه 10 تا 400 نانومتر قرار داره. طول موج های بزرگتر کم خطرتر هستن ولی مهمه که طول موج کوچکتر از 300 نانومتر فیلتر بشه. طول موج های کوچکتر از 30 نانومتر خطرناک‌ترین نوع اشعه یو وی هستن.

طلق های اکریلیک برای عایق‌بندی

پلکسی گلاس دوجداره نوع دیگری از طلق هست که از چند لایه پلکسی ساخته شده‌اس. طلق‌های دوجداره علاوه بر اینکه مزیت‌های پلکسی های معمولی رو دارن ویژگی‌های اضافی دیگری نیز دارن. ورق اکریلیک دوجداره به خصوص در مقابل عوامل جوی ، در مقایسه با طلق‌های معمولی بهتر هستن.

طلق‌های دوجداره پلکسی عایق حرارتی و صوتی بهتری در مقایسه با شیشه هستن. این طلق‌ها به ویژه برای ساخت سقف‌های طلقی بسیار مناسب هستن. از اکریلیک دوجداره برای ساخت گلخانه ، سوله ، پنجره ، نورگیر ، پارتشین و … استفاده می‌کنن.

به طور کلی طلق‌های دوجداره ، بیشتر در قسمت های خارجی ساختمان به کار گرفته می‌شن. برای نمونه طلق‌های دوجداره گزینه مناسب‌تری در مقایسه با نوع معمولی برای ساخت سقف و دیوار هستن.

به جز عایق حرارتی و صوتی ، طلق های دوجداره از نظر عایق رطوبتی نیز نسبت به نوع معمولی بهتر هستن. نکته جالب دیگر ، وزن بسیار سبک طلق‌های دوجداره هست. با وجود تعداد لایه های بیشتر ، این طلق‌ها همچنان سبک هستن.

ورق های پلکسی گلاس شخصی ساز

طلق‌های پلکسی گلاس مات یا کدر نوعی از طلق اکریلیک هست که برای حفظ حریم‌خصوصی استفاده می‌شه. طلق های شفاف اگرچه خصوصیات قابل توجهی دارن اما از نظر حریم خصوصی برای بعضی از فضاها مناسب نیستن. علاوه بر حریم‌خصوصی ، مورد دیگری که باعث ساخت پلکسی مات شده‌اس آلودگی نوری‌اس.

استفاده از طلق‌های پلکسی شفاف در وسعت زیاد ممکنه سبب ایجاد محیط بسیار نورانی بشه. طلق اکریلیک مات در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شن ، و نتایج رضایت بخشی رقم می‌زنن.

طلق اکریلیک مات به ویژه برای ساخت پوشش‌های سقفی و دیواری به کار گرفته می‌شه. سایه‌بان‌ها و آلاچیق‌های ساخته‌شده با پلکسی مات ، مقاوم و زیبا هستن.

پلکسی مات برای ساخت دیوار خارجی و یا داخلی مانند پارتیشن نیز مناسب هست. از پلکسی مات ، همچنین برای ساخت پنجره ، در فضاهای خصوصی‌تر استفاده می‌شه.

برای نمونه پنجره‌های حیاط خلوت و پاسیو حتما باید از نوع مات باشه. امرزوه از پلکسی مات حتی برای ساخت نمای ساختمان بهره می‌گیرن.

انواع طرح پلکسی گلاس

طلق‌های پلکسی گلاس علاوه بر اینکه به صورت ساده و رنگی عرضه می‌شن به صورت طرح دار نیز موجود هستن. طلق‌های اکریلیک طرح‌دار زیبایی بسیار زیادی دارن. می‌توان انواعطلق‌ها رو بر حسب نیاز مشتری بر روی این طلق‌ها حکاکی کرد. این طرح‌ها به خصوص اگر مرتبط و هماهنگ با محیط باشن زیبایی اونا دوچندان می‌شه.

به ویژه استفاده از ترکیب رنگ ، کمک شایانی به بهبود دکوراتیو ساختمان می‌کنه. از طلق‌های طرح دار برای ساخت نمای ساختمان استفاده می‌کنن. طلق های طرح دار ، به منظور تزیین داخل ساختمان نیز به کار گرفته می‌شن.

به خصوص نورپردازی بر روی پلکسی طرح‌دار ، جلوه بسیار زیبایی به ساختمان می‌بخشه. استفاده از ترکیب طلق شفاف و مات در کنار هم ، برای ساخت پارتیشن رایج هست.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا