پیروزی در روز شکار پرنده‌های عراقی

پیروزی در روز شکار پرنده‌های عراقی

دشمن بار دیگر با آرایش تانک‌ها، توان خود را روی خاکریز رودخانه العباس متمرکز کرد و این درگیری‌ها تا ساعت ۱۱ صبح ادامه یافت. در نهایت دشمن توانست با فشار شدید روی نیروهای خودی، روستاهای مگاصیص و دغاغله و قسمتی از خاکریز سویدانی-دغاغله را پس بگیرد.

به گزارش کندوج، در پی ابلاغ طرح مانور عملیات «شهید مدنی» و کسب آمادگی لازم، این عملیات با هدف تصرف خاکریز اصلی خط مقدم نیروهای عراق از روستای «دغاغله» تا دهلاویه و همچنین آزادسازی روستای دهلاویه در ۱۳ کیلومتری شمال غرب سوسنگرد و استقرار در آن، از ساعت ۴:۳۰ صبح روز ۲۷ شهریور ۱۳۶۰، در غرب سوسنگرد و در جنوب جاده سوسنگرد-بستان (از دهلاویه تا دغاغله) آغاز شد.

در این عملیات، تعداد ۵۰۰ نیروی رزمی شامل ۱۶۰ نفر از ارتش، ۱۸۰ نفر از سپاه پاسداران، ۸۰ نفر از ستاد جنگ‌های نامنظم و ۸۰ نفر از ژاندارمری حضور داشتند. همچنین یک گردان پیاده از ارتش به‌عنوان نیروی احتیاط و یک گردان زرهی برای پشتیبانی عملیات و پدافند از منطقه تصرف‌شده در نظر گرفته شد.

در محور سویدانی، نیروهای عمل‌کننده در ساعت ۲ بامداد حرکت خود را از غرب چولانه به سمت مواضع عراقی‌ها آغاز و با عبور از موانع موجود، ۲۰۰ متر در عمق منطقه دشمن نفوذ کردند و آماده درگیری و پیشروی شدند. با اعلام آمادگی نیروها برای درگیر شدن با دشمن، عملیات در محور دهلاویه نیز در ساعت ۴:۳۰ بامداد آغاز شد.

بلافاصله پس از آغاز درگیری در محور سویدانی، واحدهای توپخانه و تانک ارتش بر روی مواضع دشمن به اجرای آتش پرداختند. یک ساعت بعد، همه خاکریزهای خط مقدم دشمن از دغاغله تا سویدانی و رمله و دحیمی و خاکریز غرب دغاغله سقوط کرد.

پس از آن، نیروهای خودی پیشروی خود را به سوی خاکریز دوم و سوم در محور دغاغله ادامه دادند و به سمت چپ خاکریز (سمت رودخانه العباس) گسترش یافتند و تا ساعت ۷ صبح، خاکریز دوم و سوم را نیز به تصرف درآوردند. در پی این اقدام، روستاهای سویدانی، رمله، دحیمی، مگاصیص و دغاغله نیز آزاد شد.

از سوی دیگر، درگیری‌ها در محور غرب دهلاویه همچنان ادامه داشت؛ با فشار نیروهای خودی بخشی از واحدهای پیاده دشمن از صحنه نبرد گریختند.

پاتک‌های دشمن

ساعت ۹ صبح، عراق اولین پاتک خود را در غرب دهلاویه، در سمت رودخانه العباس (شط عباس) که نقطه آسیب‌پذیر نیروهای خودی بود، آغاز کرد، اما این پاتک با مقاومت رزمندگان دفع شد.

دشمن بار دیگر با آرایش تانک‌ها، توان خود را روی خاکریز رودخانه العباس متمرکز کرد و این درگیری‌ها تا ساعت ۱۱ صبح ادامه یافت. در نهایت دشمن توانست با فشار شدید روی نیروهای خودی، روستاهای مگاصیص و دغاغله و قسمتی از خاکریز سویدانی-دغاغله را پس بگیرد.

با این حال مقاومت رزمندگان سبب شد که عراق از بازپس‌گیری همه مناطق ازدست‌رفته و بازگشت به مواضع قبل از عملیات باز بماند.

بدین ترتیب، با اجرای این عملیات خط روستاهای دهلاویه، دحیمی، رمله و سویدانی تثبیت شد و نیروهای خودی موفق شدند در سراسر این جبهه درگیری، حدود ۵/۲ کیلومتر در عمق منطقه دشمن نفوذ و زمینی به مساحت ۱۰ تا ۱۵ کیلومترمربع را آزاد کنند.

شکار چشمگیر هواپیماهای عراقی

در طول عملیات، هواپیماهای نیروی هوایی ارتش و بالگردهای هوانیروز در چند نوبت به مواضع نیروهای عراقی حمله کردند. نکته قابل‌تأمل این‌که در طول روز جاری، ۷ هواپیمای نظامی عراق که بر فراز آسمان جبهه غرب سوسنگرد و شهرهای استان خوزستان ظاهرشده بودند، بر اثر آتش سلاح‌های پدافند هوایی نیروهای خودی سرنگون شدند.

منبع:

ایزدی، یدالله، روزشمار جنگ ایران و عراق: شکستن محاصره آبادان؛ ناکامی منافقین در براندازی نظام (کتاب پانزدهم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول ۱۳۹۶، صفحات ۹۰۱،۹۰۲

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا