اقتصادی

پیگیری مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات فولاد و قیر

در نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران ضمن اشاره به پیگیری مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات فولاد و قیر پیشنهاد شد که از ظرفیت اتاق و کمیسیون صادرات برای ارائه خدمات به تجار استفاده شود.

به گزارش کندوج، محمد لاهوتی، در تازه‌ترین نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران، با اشاره به نشست اخیر هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس‌کل بانک مرکزی، ادامه داد: وزارت صمت در بسته پیشنهادی حمایت از صادرات، هدف‌گذاری‌هایی را عنوان و نقشه راهی را برای رسیدن به این اهداف ترسیم کرد.

وی ادامه داد: وزارت صمت حداقل صادرات امسال را ۴۷ میلیارد دلار هدف‌گذاری کرده و حدود ۱۲ میلیارد دلار از کل هدف‌گذاری‌های انجام شده مربوط به صادرکنندگان بخش خصوصی است که نه از انرژی ارزان استفاده می‌کنند و نه شرایط خاص و ویژه شرکت‌های عمومی و یا اصطلاحاً خصولتی را دارند.

لاهوتی با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی ۳۰ درصد واردات مربوط به بخش صادرات عمومی مانند بخش کشاورزی و صنعتی که بیشتر شرکت‌های کوچک و متوسط هستند از  محل صادرات خودشان است، ادامه داد: بنابراین این گروه، در عمل معادل ۸.۵ تا ۹ میلیارد دلار ارز باید عرضه کنند که با توجه به  نرخ نیما ، عملا این دسته از صادرکنندگان قادر به عرضه نیستنند. لذا به رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد شد تا سبد وارداتی معادل این مقدار تعریف شود که تنها امکان واردات از ارز صادراتی داشته و با واگذاری ارز و کوتاژ به واردکنندگان امکان رفع تعهد ارزی انجام شود.

وی گفت: گر چه روش واگذاری کوتاژ در قانون دیده شده، ولی متاسفانه به دلایل مختلف استفاده از این روش با اختلال جدی مواجه شده است.

لاهوتی اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ کلیه زنجیره فولاد ناگزیر به عرضه  ارز خود در سامانه نیما شده‌اند. ولی از آنجا که مواد اولیه آن‌ها در بورس، به قیمت بالاتر از نرخ ارز نیما تعیین می‌شود، صادرکنندگان معتقدند روند صادرات کاهشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان قیر نیز از ۱۵ آبان ۱۴۰۲  صادراتشان مشروط به عرضه ارز در سامانه نیما شده است، ادامه داد: آن‌ها هم همین مشکل را دارند و مشکلاتشان با توجه به اینکه چند ماه از این تصمیم گذشته، بیشتر خود را نمایان کرده است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه در آخرین جلسه کمیته بازگشت ارز، دستور رسیدگی و برگزاری جلسه مجدد در این‌باره صادر شد، افزود: با این حال اما تا به امروز برای حل مشکل صادرکنندگان قیر جلسه‌ای تعیین نشده است. در رابطه با مشکل صادرکنندگان فولاد هم جلساتی برگزار شده که هنوز به تصمیم مشخصی نرسیده است.

خدمات کشتیرانی به درستی به صادرکنندگان اطلاع‌رسانی نشده است

لاهوتی در بخش دیگر سخنان خود به شرایط ویژه‌ای که کشتیرانی ایران برای صادرکنندگان در نظر گرفته اشاره کرد وگفت: دست‌اندرکاران سازمان کشتیرانی علاقه‌مند بودند، این خدمات از طریق کمیسیون صادرات اتاق ایران اطلاع‌رسانی شود. صادرکنندگانی که در حوزه حمل‌ونقل دریایی فعالیت دارند مشکلات جدی‌ای در حوزه صادرات چه در بخش کانتینرهای یخچال‌دار و چه بخش غیریخچالی دارند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران افزود: مسئولین حمل‌ونقل دریایی برای این مشکلات راهکارها و پیشنهاداتی دارند اما به نظر می‌رسد اطلاعات صادرکنندگان در زمینه خدمات کشتیرانی اندک است و اطلاع‌رسانی در این زمینه به خوبی صورت نگرفته است.

لاهوتی به مسئولین کشتیرانی ایران پیشنهاد داد تا از ظرفیت اتاق و کمسیون صادرات برای ارائه خدمات به تجار استفاده کند.  

اتاق ایران آماده مشارکت برای نوسازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی است

صدرالدین نیاورانی –  نایب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران – با بیان اینکه سازمان کشتیرانی برای حمل محصولات فسادپذیر که بیش از ۵۰ درصد صادرات و واردات ما را تشکیل می‌دهد تنها ۲۰۰ کانتینر یخچال دار دارد، اظهار کرد: این در حالی است که برخی از آن‌ها نیز فرسوده و غیرقابل استفاده هستند. بنابراین درخواست اصلی ما به عنوان صادرکننده تقویت زیرساخت‌ها است.

وی با انتقاد از برخی بخشنامه‌ها و تصمیمات که هزینه‌های صادرات را برای صادرکنندگان افزایش می‌دهد، گفت: سازمان کشتیرانی چه امکاناتی در بندرعباس و بوشهر دارد که هزینه صادرکننده را کاهش دهد؟. متأسفانه امکانات زیادی وجود ندارد در حالی که قرار است بندر ترانزیتی منطقه شویم و بار حداقل ۴۰۰ میلیون نفر را جابه جا کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه اتاق ایران آماده مشارکت برای ساخت اسکله‌های مناسب در بنادر است، گفت: ما آمادگی داریم تا در جلسات مشترک مشکلات مربوط به نوسازی امکانات لجستیک را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها سرمایه‌گذاری و مشارکت کنیم.

خدمات Door T۰ Door سازمان کشتیرانی به صادرکنندگان

در ادامه این نشست بیات – معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی ایران – با تشریح توانمندی‌ها و امکانات سازمان کشتیرانی، گفت: حمل‌ونقل دور تو دور (Door T۰ Door) یکی از خدمات مهم ما به صادرکنندگان است. به این ترتیب با ایجاد مرکزی در خود کشتیرانی می‌توانیم کالاها را از در کارخانه به مقصدی در کشور دیگر حمل کنیم و برعکس. این خدمات در حالی انجام می‌شود که تجار گرفتار فرآیند ترخیص در بندر و گمرک نخواهند بود.

او افزود: خطوط جدیدی برای تردد به بخش‌های مختلف قاره افریقا راه‌اندازی شده است و شناورهای ما هر ۲۵ روز در این مسیر تردد دارد.

بنا بر اعلام اتاق ایران بیات با بیان اینکه تحریم‌ها نتوانسته کشتیرانی ایران را متوقف کند، افزود: با سازمان‌دهی مناسب سازمان کشتیرانی، شناورهای ما طبق برنامه زمان‌بندی در مسیرهای مختلف حرکت کرده و به فعالیت ادامه می‌دهند.

او با اشاره به مشکل توقف طولانی کشتی‌ها در بنادر روسیه، اظهار کرد: با اقداماتی که انجام دادیم سرعت کار را به نحو مطلوبی بالا بردیم تا مسیر کریدور شمال-جنوب را فعال کنیم.

بیات با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در کشتیرانی تقاضاهایی است که از تجار به ما می‌رسد اما در عمل اجرایی نمی‌شوند، گفت: بر اساس تقاضای تجار برخی از خطوط ما برنامه‌ریزی می‌شوند اما در عمل شناورها خالی می‌مانند و با زیان مواجه می‌شویم.

وی پیشنهاد کرد: تجار متقاضی خدمات در خطوط مختلف، در نامه‌نگاری با معاونت توسعه بازار کشتیرانی، تقاضای خود را به همراه تعیین مبدأ و مقصد و برنامه زمان‌بندی، اعلام کنند تا ما بتوانیم بر این اساس برنامه‌ریزی کنیم.

بسته‌های تخفیفی سازمان کشتیرانی برای طیف زیادی از محصولات صادراتی

محمدرضا احمدی زاده – مدیرعامل شرکت کانتینری سازمان کشتیرانی-  نیز بیان کرد: کشتیرانی با وجود محدودیت‌ها خطوط خود با نقاط مختلف را باز نگه داشته به نحوی که در حمل محمولات صادراتی در فرودین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته که این رقم منهای حمل محصولات پتروشیمی است.

او با اشاره به خدمات کشتیرانی به صادرکنندگان با هدف رقابت‌پذیری بیشتر آن‌ها، ادامه داد: سازمان کشتیرانی، بر اساس HS کد، برای کالاهای صادراتی که از قیمت زیادی برخوردار نیستند، از جمله مصالح ساختمانی، سرامیک و طیف زیادی از محصولات صادراتی، بسته‌های تخفیفی در نظر گرفته که رقابت با رقبای خارجی را برای صادرکنندگان ما تسهیل می‌کند.

وی با بیان اینکه کشتیرانی ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد در حمل کالاهای صادراتی به چین رشد داشته است، افزود: کرایه حمل کانتینرهای ۴۰ فوت ما در مسیر چین تقریباً رایگان است.

احمدی زاده افزود: یکی دیگر از خدمات ما به صادرکنندگان، بیمه‌ای است که کشتیرانی ایران از سمت خود و به صورت رایگان برای محصولات صادراتی انجام می‌دهد. هر کانتینر ۲۰ فوت صادراتی معادل ۱۰ هزار دلار و ۴۰ فوت معادل ۲۰ هزار دلار بیمه می‌شود و تجار در صورتی که ارزش کالای صادراتی آن‌ها بیشتر باشد می‌توانند مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنند.

احمدی زاده همچنین از خرید بیش از ۴۰۰ دستگاه کانتینر یخچالی در انواع مختلف خبر داده و گفت: ما در حوزه نوسازی و توسعه پیشتاز بودیم و به‌روزرسانی و نوسازی ناوگان خود را در حد مقدور انجام می‌دهیم.

در پایان این نشست، لاهوتی بیان کرد: موضوعات درخواستی و پیشنهادات هر یک از نمایندگان انجمن‌ها و اعضای کمیسیون در قالب نامه رسمی به سازمان کشتیرانی ارسال خواهد شد.

او گفت: آمادگی داریم تا در زمان بازدیدهای میدانی، نشست‌های مشترک با کمیسیون‌های متناظر خود در اتاق‌های سراسر کشور برگزار کنیم تا موضوعات در هر استان از نزدیک مطرح و دنبال شود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تجربه و تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اطلاعات موثق و تحلیل‌های قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی خود بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا