مجله عمومی

چاره‌اندیشی برای حل ریشه‌ای اعتراضات

چالش های بزرگ کشور از جمله تورم، بیکاری، عدم توسعه کشور، خشکسالی، مشکلات درآمدی، تخریب شدید محیط زیست و … باعث شده هر از چند گاهی اقشار مختلف مردم مانند مستمری بگیران، معلمان اعتراض کنند. و دانش آموزان چنین حوادثی باعث شده است که وضعیت ایران در یک دور باطل قرار گیرد. بنابراین هرگونه اقدامی از سوی سیاستمداران نه تنها از مشکلات و گرفتاری های مردم می کاهد بلکه اوضاع کشور را بدتر می کند. به عنوان مثال افزایش دستمزد باعث افزایش نقدینگی می شود. افزایش نقدینگی باعث افزایش تورم و تورم باعث افزایش نارضایتی می شود. یا اینکه وجود نظارت ارشاد باعث ناراحتی خیلی ها به خصوص خیلی از خانم ها می شود. رفتار برخی از ماموران انتظامی و امنیتی در گشت ارشاد باعث بروز حوادث ناخواسته ای مانند مرگ مهسا امینی می شود. مرگ مهسا باعث اعتراض در کشور شد. برای مقابله با اعتراضات، دولت مجبور می شود شبکه های اجتماعی را مسدود کند و پلیس با معترضان برخورد کرده و تعدادی از آنها را دستگیر می کند. این رفتار به نوبه خود باعث افزایش نارضایتی مردم از دولت می شود. بنابراین، این چرخه معیوب ادامه دارد.

اکنون چه باید کرد تا کشور از این دور باطل نجات یابد و شرایط جامعه تغییر کند تا اقدامات دولت رضایت عمومی را افزایش دهد و کشور خود را از عقب ماندگی نجات دهد و ایران شروع به توسعه کند. کسانی که با درس های سیستم های پویا آشنا هستند می دانند که در چنین شرایطی باید اقداماتی انجام شود تا سیستم به چرخه مطلوب یا منفی وارد شود. به این معنا که هر اقدامی از سوی دولت موجب افزایش رضایت عمومی و در نتیجه کاهش مشکلات و گرفتاری های کشور خواهد شد. بنابراین برای برون رفت از وضعیت فعلی توجه به نکات زیر ضروری است.

1- جدی گرفتن تمام مشکلات و مسائلی که موجب اعتراض می شود. مانند رفتار دستگاه های دولتی به ویژه نهادهای امنیتی، انتظامی و اداری با مردم به گونه ای که هیچ بهانه ای برای اعتراض وجود نداشته باشد.

2- مسئولین کمتر حرف می زنند و حرف اکثریت مردم و نخبگان را می شنوند و نظرات کارشناسان حوزه های مختلف را می شنوند.

3- مشخص کنید که سازمان های مختلف دولتی چه کارهایی را نباید انجام دهند و چه اقداماتی را نباید انجام دهند.

4- بررسی نتایج اجرای برخی قوانین و مقررات و نیز ارزیابی عملکرد برخی نهادها مانند کنترل ارشاد و ستاد امر به معروف، به گونه ای که اگر حضور آنها مضرتر از عدم حضور آنها باشد، باید مورد توجه قرار گیرد. بلافاصله بسته شد در شرایط فعلی مشاهده می شود که عملکرد گشت ارشاد باعث افزایش حجاب در کشور شده است.

5- اولویت بندی اقداماتی که موجب رضایت اکثریت مردم می شود از جمله کاهش تعداد زندانیان، ساده سازی اداره، رفع انسداد اینترنت و شبکه های مجازی، توسعه استفاده از فضای مجازی و رفع محدودیت های شخصیت های علمی و فرهنگی. ، سیاسی، هنری، ورزشی و اجتماعی کشور.

6- حیثیت و حیثیت زن را رعایت کنید و به آنها بیشتر از مردان احترام بگذارید و زنان و دختران را درگیر نکنید و به هیچ وجه آنها را بازداشت نکنید.

7- حذف زندانیان سیاسی از آمار زندانیان کشور

8- برخورد دوستانه با معترضان و استفاده از روش قرآنی برای مهربانی با یکدیگر و عدم پیوستن به مردم.

9- دریافت انتقادات و نظرات اندیشمندان، دانشگاهیان، حوزویان، احزاب، انجمن ها و سازمان های مردم نهاد.

10- با دادن وعده های غیرقابل تحقق، انتظارات مردم را بالا نبرید

11- در شرح وقایع رخ داده دروغ نگویید

12- تحلیل های غیرواقعی بیان نکنید

13- اولویت توسعه عملی اقتصادی کشور با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و شکل دادن به الگوی توسعه ایران با استفاده از نخبگان این حوزه.

14- خواندن و به روز كردن فهم مؤمنان، تصميم گيرندگان و قانونگذاران از احكام و شعائر ديني.

در نهایت، همه دست اندرکاران حکومت و مدیریت باید به خاطر داشته باشند که اولین ویژگی حاکم در نظام اسلامی داشتن صاعصدر در برخورد با مردم، کاظمین الغیض در برخورد با مخالفان و … است. افین عن ناس در ارتباط با جامعه. هنگامى كه حضرت موسى به پيامبرى برگزيده شد، فرمود: رب عشرح لي صدري و يسرلي امرى، و خداوند به رسولش محمد مصطفى صلى الله عليه و آله نيز فرمود: المنشره لك صدراك.

حافظ نیز بر اساس برداشت خود از مبانی اسلامی می گوید:

آسایش دو گیتی تفسیری از این دو نامه است با دوستان ماروت و دشمنان مدارا.

311311

دکمه بازگشت به بالا