اقتصادیکسب و کار ایرانی

چرا دلار پول بین المللی شد؟

ارز جهانی ارزی است که برای تجارت جهانی پذیرفته شده است. برخی از ارزهای جهانی برای اکثر معاملات بین المللی پذیرفته می شوند. محبوب ترین آنها دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن هستند. نام دیگر ارز جهانی، ارز ذخیره است. به گفته صندوق بین المللی پول، دلار آمریکا محبوب ترین است. در سه ماهه چهارم سال 2019، بیش از 60 درصد از کل ذخایر ارزی شناخته شده بانک های مرکزی خارجی را به خود اختصاص داده است. این امر آن را به یک ارز جهانی تبدیل می کند حتی اگر نام رسمی نداشته باشد.

نزدیکترین ارز ذخیره بعدی یورو است. 20 درصد از ذخایر ارزی شناسایی شده توسط بانک های مرکزی خارجی را تشکیل می دهد. بحران منطقه یورو به شانس یورو برای تبدیل شدن به یک ارز جهانی آسیب رسانده و مشکلات اتحادیه پولی تحت حاکمیت نهادهای سیاسی مختلف را آشکار کرده است.

دلار قوی ترین ارز در جهان است

قدرت نسبی اقتصاد ایالات متحده از ارزش دلار حمایت می کند. دلیلش این است که دلار آمریکا قدرتمندترین ارز است. تا پایان سال 2020، 2.04 تریلیون دلار در ایالات متحده در گردش بود. تخمین زده می شود که نیمی از آنها در خارج از کشور در گردش هستند. بسیاری از این لوایح در شوروی سابق و کشورهای آمریکای لاتین به تصویب رسید.آنها اغلب به عنوان ارزهای سنگین در معاملات روزانه استفاده می شوند.

در بازارهای ارز، دلار آمریکا غالب است. تقریباً 90 درصد از معاملات ارزی مربوط به دلار آمریکا است. بر اساس گزارش سازمان بین المللی استاندارد، دلار آمریکا تنها یکی از 185 ارز در جهان است، اما بیشتر این ارزها فقط در کشورهای خودشان استفاده می شوند.

نزدیک به 40 درصد از بدهی های جهانی به دلار آمریکا صادر می شود. بنابراین، بانک های خارجی برای انجام این کار به مقادیر زیادی دلار نیاز دارند. این امر به ویژه در طول بحران مالی 2008 مشهود بود. بانک‌های غیرآمریکایی ۲۷ تریلیون دلار بدهی بین‌المللی به ارز خارجی دارند. 18 تریلیون دلار از آن به دلار آمریکا است. در نتیجه، فدرال رزرو مجبور شد خطوط سوآپ دلار را افزایش دهد. این تنها راه برای جلوگیری از تمام شدن دلار بانک جهانی است.

بحران مالی منجر به استفاده بیشتر از دلار آمریکا نسبت به قبل شد. در سال 2018، بانک‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا بدهی‌های دلاری بیشتری نسبت به پول ملی خود داشتند. قدرت دلار آمریکا به این دلیل است که دولت ها تمایل دارند دلار آمریکا را در ذخایر ارزی نگه دارند. دولت ها از طریق مبادلات بین المللی ارز کسب می کنند.آنها همچنین هدایایی را به ارز محلی از تجار و مسافران محلی دریافت می کنند.

برخی از دولت ها ذخایر خود را به ارزهای خارجی سرمایه گذاری می کنند. چین و ژاپن علاقه مند به خرید ارز شرکای اصلی صادراتی خود هستند. ایالات متحده بزرگترین شریک صادراتی چین و ژاپن است. آنها سعی می کنند ارز داخلی خود را ارزان و صادرات خود را در مقایسه با قیمت رقابتی نگه دارند.

چرا دلار آمریکا ارز جهانی است؟

توافقنامه برتون وودز در سال 1944 دلار را به موقعیت فعلی خود رساند. پیش از این، اکثر کشورها از استاندارد طلا استفاده می کردند. دولت های آنها قول دادند که ارزهای خود را در صورت تقاضا به طلا تبدیل کنند. در کنفرانس برتون وودز در نیوهمپشایر، کشورهای توسعه یافته جهان نرخ مبادله همه ارزها را به دلار آمریکا مرتبط کردند. در آن زمان، ایالات متحده بزرگترین ذخایر طلا را در اختیار داشت. این توافق به سایر کشورها اجازه می دهد تا به جای طلا، ارزهای خود را با دلار پشتیبانی کنند.

در اوایل دهه 1970، کشورها شروع به مبادله طلا با دارایی های دلار آمریکا کردند. آنها باید با تورم مبارزه کنند.رئیس جمهور نیکسون به جای اینکه به فورت ناکس اجازه دهد تمام ذخایر طلای خود را مصرف کند، دلار آمریکا را از طلا جدا کرد.

برتون وودز کجاست

او یک ارز جهانی می خواهد

در مارس 2009، چین و روسیه خواستار یک ارز جهانی جدید شدند. آنها از جهان می خواهند که ارز ذخیره ای ایجاد کند که از دولت ها جدا شده و در بلندمدت پایدار باشد و در نتیجه عیوب ذاتی استفاده از ارزهای ملی مبتنی بر اعتبار را از بین ببرد.

چین نگران است که اگر دلار به دلیل تورم افزایش یابد، تریلیون ها دلاری که در اختیار دارد بی ارزش می شود. این می تواند ناشی از افزایش مخارج کسری بودجه ایالات متحده و چاپ اوراق خزانه ایالات متحده برای حمایت از بدهی های ایالات متحده باشد. چین از صندوق بین المللی پول (IMF) خواسته است تا ارزی برای جایگزینی دلار آمریکا ایجاد کند. در سه ماهه چهارم سال 2016، RMB یکی دیگر از ارزهای ذخیره جهانی شد.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، دارایی های بانک مرکزی جهان در سه ماهه اول سال 2020 به ارزش 221 میلیارد دلار بوده است. این تنها بخش کوچکی از 6.8 تریلیون دلاری است که در اختیار دارد، اما در آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.چین می خواهد یوان به طور کامل در بازارهای ارز جهانی معامله شود. این کشور می خواهد که یوان جایگزین دلار به عنوان ارز جهانی شود. برای این منظور، چین در حال انجام اصلاحات اقتصادی است.

با وجود تریلیون ها دلار بدهی خارجی و ادامه مخارج کسری بودجه، جهان همچنان به توانایی خود در انجام تعهدات بدهی خود اطمینان دارد. در نتیجه، دلار آمریکا همچنان قوی‌ترین ارز در جهان است. این ارز احتمالاً تا سال های آینده به عنوان ارز برتر جهان باقی خواهد ماند. با این حال، وضعیت فعلی دلار اول مشکوک است. کشورهایی مانند چین و روسیه بر این باورند که در یک اقتصاد جهانی که به طور فزاینده یکپارچه شده است، یک ارز جهانی جدید بدون حمایت هیچ کشوری مدت‌هاست که به پایان رسیده است.

قبل از خرید ارز بدانید

اگر قصد خرید دلار دارید، حداقل یک هفته قبل از رفتن به صرافی متا قیمت های منتشر شده نرخ خرید و فروش ارز در بازار را بررسی کنید و در نهایت با مقایسه قیمت، خریدی آگاهانه و مقرون به صرفه داشته باشید. یکی دیگر از مسائل نگران کننده در مورد مبادله ارز، سفارش اینترنتی است. سعی کنید تا حد امکان به صورت حضوری ارز بخرید و بفروشید، زیرا در بسیاری از تراکنش های آنلاین بزرگ مردم توسط هکرها کلاهبرداری شده اند.

اکنون که بازار ارز بیش از گذشته نوسان دارد، قیمت دلار آمریکا نیز روندی صعودی دارد و بسیاری از افراد سودجو در تلاش برای خرید و فروش دلارهای جعلی هستند. بنابراین سعی کنید دلار آمریکا را از صرافی های مجاز چون صرافی متا یا مراکز ارزی بانکی خریداری کنید تا از اصل بودن دلار مطمئن باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با صرافی متا تماس حاصل فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا