مجله عمومی

چطور با شکست روبه‌رو شویم؟

اینکه چه چیزی باعث شکست ما می شود یک موضوع مهم است، اما مهمتر از آن نحوه برخورد با اشتباهات است. مقابله با اشتباهات یک مهارت بسیار ارزشمند است که به ما کمک می کند رشد کنیم و اجازه دهیم اشتباهات تأثیر روانی منفی روی ما بگذارند.

به گزارش کندوج، این روزنامه همشهری او نوشت: هیچ راه فراری نیست. همانطور که ممکن است در دستیابی به یک هدف موفق شوید، به همان اندازه احتمال شکست وجود دارد. اینکه چه چیزی باعث شکست ما می شود یک موضوع مهم است، اما مهمتر از آن نحوه برخورد با اشتباهات است. مقابله با اشتباهات یک مهارت بسیار ارزشمند است که به ما کمک می کند رشد کنیم و اجازه دهیم اشتباهات تأثیر روانی منفی روی ما بگذارند. با تمام تلخی شکست، وقتی نمی توان از هیچ چیز اجتناب کرد، چه بهتر که در انتهای بن بست به آن نگاه نکنیم و برای کسب تجربه و ادامه راه آماده شویم.

ویدا ساعی، روانشناس و روانپزشک، به ما می گوید که چه روش هایی می توانند به ما کمک کنند تا با اشتباهات به روش صحیح برخورد کنیم. توضیحات این روانشناس را با هم بخوانید.

تو تنها نیستی

وقتی شکست می خوریم، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که فکر کنیم همه موفق، خوش اندام و شاد هستند و آسمان بالای سرمان سیاه است! این ارائه آغاز یک واکنش عاطفی است و باعث می شود در گرداب احساسات منفی و احساس گناه غرق شویم. به یاد داشته باشید، هیچکس را پیدا نمی کنید که بدون آزمون و خطا به هدف نهایی خود رسیده باشد. هر فرد موفقی که ملاقات می کنید و با او صحبت می کنید بدون شک شروع به صحبت در مورد اشتباهاتی می کند که منجر به پیروزی شده است. هنگام خواندن داستان زندگی افراد موفق، فکر نکنید که آنها به اهداف خود مانند نوشیدن آب رسیده اند. نگاهی به زندگی نامه افراد سابق موفق می تواند به شما کمک کند باور کنید که شکست پایان راه نیست. این تفاوت بین افراد موفق و کسانی است که به اهداف خود نرسیده اند. آنهایی که موفق شدند به راه خود ادامه دادند و دسته دوم دست از کار کشیده و رفتند. شکست وجه مشترک هر دو گروه است، اما نحوه برخورد افراد با اشتباهات است که سرنوشت آنها را تغییر می دهد.

تعاریف را تغییر دهید

قبل از اینکه خود را شکست خورده تصور کنید، مطمئن شوید که تعریف درستی از شکست دارید. گاهی اوقات موفقیت را مفهومی غیرواقعی می‌دانیم و بر اساس این تعریف به اشتباه فکر می‌کنیم شکست خورده‌ایم. اگر نظر عاقلانه ای دارید باید ببینید از ابتدای سفر چقدر فاصله گرفته اید نه لزوما و الزاما تا آخرین نقطه. در واقع بهتر است از نظر عملکرد انعطاف پذیر باشید. نگاه سنتی به انواع فعالیت ها و اهداف و عدم انعطاف پذیری در مواجهه با تغییرات احتمالی منجر به شکست می شود. بنابراین، آماده باشید تا تعاریف خود را از اصطلاحات تغییر دهید و نسبت به باورهای اساسی تعصب نداشته باشید. داستان اشتباهات خود را بازگو نکنید. آن را بزرگ نکنید. این یک رویداد معمولی است که می تواند در هر کسب و کار، هدف، برنامه و هر راهی که شما انتظار دارید اتفاق بیفتد. گاهی اوقات شکست به ما کمک می کند تا متوجه شویم که از ابتدا راه را اشتباه رفته ایم و قبل از اینکه در نهایت به آنجا برسیم از اشتباهات بزرگ اجتناب می کنیم.

متوقف نشو

اگر قرار باشد به محض شکست خود را پایان راه ببینیم، پس واضح است که اولین شکست آخرین خواهد بود و بقیه را از دست خواهیم داد. در صورت خرابی، عملیات متوقف نخواهد شد. برای ادامه کار، باید بر شکست غلبه کنید و از شکست اول دست نکشید. بپذیرید که این شکست نیست که شما را از برنده شدن باز می دارد، بلکه طرز فکر شما از شکست است که شما را عقب نگه می دارد. در مقابل شکست مقاومت نکنید. آن را بپذیرید و گذر از این مرحله و فکر کردن به راه حل را بپذیرید. مسیر شکست را مرور کنید و اشتباهات را پیدا کنید و آنها را جبران کنید. رسیدن به هر هدفی مستلزم دقت، پرداختن به جنبه های کار، در نظر گرفتن خطرات و زیان های احتمالی، پیش بینی موانع و غیره است. گاهی اوقات برای نتیجه باید مدت زیادی صبر کرد. بسیاری از افراد در اوایل کار یا در اواسط کار، ناامید می شوند و استراحت می کنند و انتظار دارند زودتر به نتیجه برسند.

از تکرار شکست نترسید

برخی افراد پس از اولین شکست، آنقدر از احتمال تکرار این تجربه می ترسند که کار جدیدی را شروع نمی کنند، هیچ دعوتی را نمی پذیرند و در نقش یک منفعل ترسو می افتند. اگر از شکست نمی ترسید، به احتمال زیاد ریسک هایی را می پذیرید که عواقب بسیار خوبی برای شما خواهد داشت. پس از هر شکست، باید عزت نفس و اعتماد به نفس خود را با مهارت های رفتاری بازسازی کنید و قدرت شروع مسیرهای جدید را دوباره بسازید. قرار نیست برای شما یک مفهوم فانتزی از شکست ایجاد کنیم و آن را بی اهمیت جلوه دهیم، قرار نیست خودمان را با جملات انگیزشی گول بزنیم. هر شکستی هزینه و عواقبی دارد و مقابله با آن ضروری است. نکته مهم این است که اجازه ندهیم شکست به ویرانی تبدیل شود و ما را از برداشتن گام بعدی به کلی باز دارد. ممکن است اغلب اشتباهاتی را تجربه کنیم و این نشان می دهد که ما زنده و سالم هستیم.

دنبال مقصر نباش

حالت شکست ناراحت کننده است و اینجاست که ذهن شروع به انکار می کند. اولین واکنش این است که سعی کنید مقصر را پیدا کنید یا خودتان را سرزنش کنید. برخی از افراد می ترسند که دیگران آنها را به خاطر اشتباهاتشان سرزنش کنند. به همین دلیل سعی می کنند با سرزنش دیگران از خود دفاع کنند. دیگران خود را به خاطر همه اشتباهات سرزنش می کنند اما به خاطر آنها نه، بنابراین به جای تمرکز بر روی موضوع، شروع به سرزنش خود می کنند. مهم این است که بتوانیم مسئولیت اشتباهات خود را بپذیریم تا بتوان برنامه ریزی بهتری برای ادامه کار انجام داد تا اشتباهات قبلی تکرار نشود. مسئولیت پذیر باشید و به جای جستجوی مقصر، روی عواملی که باعث شکست می شوند تمرکز کنید. وقتی به اشتباهات خود فکر می کنید، به دنبال توضیح باشید، نه بهانه. دلایل شکست را پیدا کنید و تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید. شکست مربوط به عملکرد شما در هدف یا برنامه ای است که برای خود تعیین کرده اید. بیشتر افرادی که از شکست ناامید می شوند، بیشتر ابعاد شخصیتی خود را مقصر می دانند و در مورد هوش، توانایی ذهنی و عملکرد خود تردید دارند، در حالی که ما مسئول شکست هستیم، نه مقصر.

احساسات خود را بپذیرید

البته جملات انگیزشی مدام می گویند که شکست مقدمه پیروزی است و مانند یک درس شما را راهنمایی می کند، اما واقعیت این است که به هر حال شکست باعث ایجاد احساسات ناخوشایند و ناراحتی می شود. خودتان را به خاطر داشتن احساسات منفی یا عجیب پس از یک اشتباه سرزنش نکنید. در مواجهه با شکست، مشکل، اضطراب، خشم، غم و شرم احساسات رایج هستند. این احساسات تکان دهنده هستند و گاهی افراد برای فرار از رنج عاطفی دست به هر کاری می زنند. راه‌های ناسالمی را که برای اجتناب یا کاهش درد زندگی استفاده می‌کنید، بپذیرید و باور داشته باشید که برخورد با این نوع مهارت‌ها، مقابله با مهارت‌ها، وضعیت شما را بدتر از کمک به شما می‌کند. احساس خود را درک کنید و به خود اجازه دهید کمی احساس بدی داشته باشید. به یاد داشته باشید که این احساسات به دلیل موقعیتی است که در آن قرار دارید، بنابراین با تغییر شرایط، بسیاری از این احساسات ناپدید می شوند و دیگر وجود ندارند. بنابراین لازم نیست با سرزنش خود به خاطر این احساسات موقت، روحیه خود را خراب کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا