مجله عمومی

کی روش، انتخابی سیاسی در خدمت کدام تیم ملی فوتبال؟!

شاید بتوان گفت مرتضی رضایی پس از آن مصاحبه اولین انتقاد را از عملکرد فوتبالی آقای تاج مطرح کرد که گفت: «آقای تاج! تا روز قیامت این سوال را از شما خواهیم پرسید که ماجرای مارک ویلموت چه شد؟» حالا که موج احساسات جریحه دار شده با عذرخواهی آقای تاج بالاخره فروکش کرده است، وقت آن است که به جای همسو شدن با آن انتقاد، به حرمت قلم احترام بگذاریم و نکات مشابهی را بیاورید که گاهی اوقات درست بود، بیایید به عملکرد آقای دکتر شک کنیم. تاج

اسکوچیج، مربی ای که تیم را به جام جهانی فرستاد و تیم او را در اختیار نداشت!
دراگان اسکوچیچ برای اولین بار در فصل 1392-1392 پا به فوتبال ایران گذاشت و نامش به عنوان سرمربی ملوان بندرانزلی در رسانه ها مطرح شد. حضور او در این تیم با کسب عنوان هفتمی و عملکرد خوب همراه بود. وی سپس در فولاد خوزستان، خونه به خونه بابل و صنعت نفت آبادان ادامه داد تا سرانجام پس از کناره گیری از تیم صنعت نفت، سرمربی تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر شد. او علاوه بر هدایت تیم ملی در جام جهانی، برای اولین بار دو رکورد تیم ملی را به نام خود ثبت کرد:
او با پیروزی مقابل امارات در 24 آنلاین 1400 در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر توانست 10 پیروزی متوالی را در تاریخ تیم ملی کشورمان به ثبت برساند.
او همچنین توانست در بهمن 1400 جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کند و سریعترین مسابقات تاریخ ایران باشد.
به این ترتیب او در رده 25 مربی برتر جهان در سال 2021 قرار گرفت. با این وجود اسکوچیج در 20 تیر 1401 از سوی کمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران از سمت سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران برکنار شد، اگرچه در سمت خود ابقا شد. سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در 26 تیر 1401 با این تصمیم. عضو هیئت مدیره فدراسیون فوتبال بود، اما سرانجام در 25 شهریور 1401 دوباره برکنار شد. اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که او برای مربیگری در جام جهانی خوب نیست، اما اکنون هیچکس نمی تواند ادعا کند که اگر او می ماند، رکورد تیم ملی ایران بدتر می شد.

که سوار کالسکه ای بر اسب زین شده بود
وقتی به کارلوس کی این فرصت را دادند تا مربی تیمی شود که اسکوچیج به جام جهانی آورده بود، خود به خود افتخار حضور در جام جهانی را برای چهارمین بار به او دادند و او را به سومین سرمربی تاریخ جهان تبدیل کردند. این سفر سودی نداشت زیرا اگر دراگان اسکوچیچ با دستمزد سالانه 650 هزار یورو سرمربی تیم ملی ایران می ماند، در بین 32 تیم حاضر در جام جهانی در رده بیست و سوم قرار می گرفت، این در حالی است که کارلوس کی روش به گفته کارلوس کی روش، به وب سایت گل، رتبه 19. سری مربیان با بالاترین حقوق قرار گرفت. علیرغم همه انتقادها، کی روش به عنوان مربی انتخاب شد و نتایجی به دست آورد که در نهایت باعث شد حامی اصلی او – آقای مهدی تاج – این هفته عذرخواهی کند.
پیش از آن مهدی تاج با همه فراز و نشیب ها و تایید و تکذیب ها سرانجام در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال که هشتم شهریور ماه برگزار شد حضور یافت و در همان دور اول 51 رای به دست آورد. با 80 رای به عنوان رئیس جدید اتحادیه. فوتبال ایران انتخاب شد. او که قرار است تا دو سال آینده که انتخابات جدید برگزار می شود، مقیم ریاست باشد، در شرایطی که هواداران زیادی نداشت، سرمربی فوتبال ایرلند شد. مهدی تاج در دوران ریاست اتحادیه زیر ذره بین قرار گرفت زیرا قراردادی بحث برانگیز با مارک ویلموتس بلژیکی امضا کرد و بسیاری خواهان محاکمه او به دلیل از دست دادن برخی از سرمایه های بیتالمال بودند. با پیچیده شدن ماجرا، او با دل شکسته از فدراسیون فوتبال خارج شد و اعضای هیئت مدیره یکی پس از دیگری انجمن را ترک کردند تا برای رسیدگی به پرونده این افراد آماده شوند. حداقل وعده رئیس کمیسیون 90 مجلس به همراه مسئولان اداره بازرسی این بود. علیرغم معرفی تاج به عنوان متهم اصلی این پرونده به همراه هفت مدیر دیگر که قرارداد ویلموت را امضا کرده بودند. اما هیچ اتفاق روشنی نیفتاد.
فلاحتی، رئیس کمیته مقدماتی فدراسیون فوتبال در مراسم انتخاب فدراسیون فوتبال گفت: باید از مسئولان نظارتی تشکر کنم که بزرگوارانه از ما حمایت کردند و اجازه ندادند اتفاق ناگواری رخ دهد. البته او توضیح نداد که منظورش از نهادهای نظارتی چیست، چه حمایت هایی انجام داده اند و مهمتر از همه در تفسیرش از چه اتفاقاتی جلوگیری شده است. وی در ادامه به نکته دیگری اشاره کرد و گفت که شهادت می دهد کسانی که بیش از همه می خواستند انتخابات برگزار شود نیروهای ناظر بودند. فلاحتی جدا از دغدغه‌های ناظر در مورد انتخابات فوتبال، گفت: در آن زمان احساس می‌کردم وسط دشت وسیع مقدس شلمچه هستم و بعد از 4 دهه این خاطرات برایم زنده شده است. این جمله بر پیچیدگی ماجرا افزود!

انتخاب کمک مربی مطرح انگلیسی برای رویارویی با تیم ملی انگلیس؟!
اگرچه کارلوس کی‌روش اصالتاً پرتغالی است، یکی از برجسته‌ترین بخش‌های داستان او دستیار سر الکس فرگوسن، سرمربی سابق منچستریونایتد است که در بیست و هفتمین سال حضورش توسط مقامات سلطنتی بریتانیا لقب Sir (SIR) به او داده شد. مربی پرافتخارترین باشگاه انگلیس بود. بدون شک انتخاب این نام مستعار توسط فرگوسن تصادفی نبوده و دستیاران خود را نیز بدون شناخت انتخاب نکرده است. کی روش در مجموع شش سال در دو دوره جداگانه دستیار اول فرگوسن بود.
به هر حال بعد از اینکه اسکاچیج تیم ملی را به جام جهانی برد، قرعه کشی جام جهانی انجام شد و قرار شد ایران با انگلیس، آمریکا و ولز همگروه باشد، گروهی که عملاً گروه خانوادگی انگلیس بود زیرا ولز هنوز هم گروه است. از پادشاهی بریتانیای کبیر. و آمریکا را نیز می توان فرزند بریتانیا دانست. به هر حال پس از این قرعه کشی، مدیریت فدراسیون فوتبال با اختلاف زیادی تغییر کرد و تاج و دو دستیارش به سمت هدایت فدراسیون منصوب شدند و سپس کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد.
شاید خداداد عزیزی یکی از اولین کسانی بود که درباره ارتباط احتمالی این دو موضوع (همگروهی ایران با سه تیم خانوادگی انگلیسی و تغییر ناگهانی سرمربی تیم ملی) صحبت کرد. او در گفت و گو با خبرالشرتی گفته بود که انتخاب کی روش کاملا سیاسی و دستوری بوده و در توضیح خود گفته است که همان افرادی که تاج را آورده اند به او گفته اند کی روش را هم بیاور. به گفته وی، تحلیل آنها این بود که کی روش در بازی قرن مقابل آمریکا روی نیمکت تیم ایران بهتر عمل می کرد و اگر آمریکا در گروه ما نبود، کی روش هرگز نمی آمد.
خداداد عزیزی که همیشه به صراحتش معروف است، حتی آب پاکی به دست هیئت مدیره فوتبال ریخت و گفت که اگر دست خود او بود، هیئت را تعطیل می کردم. عزیزی گفته بود: «آقایان هیئت! اونایی که دو ماه پیش سینه تون رو پوشوندین (در دفاع از اسکوچیچ) حتما یه جایی بهشون گفته شده اسکوچیچ رو بردارید وگرنه چی شد که ناگهان سینه ها عقب نشینی کردند و سرها پایین افتادند و همه گفتید اسکوچیچ باید بره. ! ? حتما از جای دیگری به شما گفته اند! اگر اینطور نبود، حتماً از تاج می ترسیدی و مهدی تاج هم به تو گفته که باید بیاید. اما اگر قرار باشد از جای دیگری به شما بگویند یا اینکه تاج یا هر رئیس دیگری در فدراسیون حرف اول و آخر را می زند، واقعا برای ما مهم است که در فوتبال ایران بودید یا نبودید؟ برو خونه چون این فوتبال برات مهم نیست.”
خداداد اگرچه در تحلیل خود با تاج و کی روش مخالف بود، اما این تغییر را به نفع تیم دانست و گفت ایران به روی کی روش «بازتر» است. اتفاقی که در ادامه افتاد ثابت کرد که این قسمت برعکس پیش بینی او بود و اتفاقاً این تغییر باعث شد ایران سنگین ترین شکست تاریخ فوتبال جام جهانی را متحمل شود! باخت 6 گل مقابل انگلیس یکی از بزرگترین باخت های تاریخ فوتبال ایران محسوب می شود. پیش از این در سال 50 ایران در دیداری دوستانه با نتیجه 6 بر یک مغلوب ترکیه شده بود. ایران در سال های 1958 و 1972 نیز مقابل کره جنوبی و مجارستان با نتیجه 5 بر صفر شکست خورد. به عبارتی تیم ملی ایران پس از 72 سال بار دیگر شکست 6 گله ای را تجربه کرد تا اتفاقی عجیب در تاریخ ثبت کند.
جواد خبیانی وقتی در برنامه جام جهانی جام جهانی «جم و مردم» درباره باخت تیم جمهوری اسلامی ایران مقابل آمریکا گفت: «اگر به جای آن چوب کبریت روی نیمکت بود. از کی روش، آمریکا را می بردیم.» اگرچه جواد بعداً بابت این ادبیات که آن را نقض اخلاق رسانه ای می دانست، عذرخواهی کرد، اما هرگز از انتقاد از عملکرد فوتبالی کی روش دریغ نکرد.
جواد خبانی و امثال او اشتباهات زیادی نداشتند و عجیب این بود که کی روش در بازی استراتژی دفاعی را در پیش گرفت که به دفاع اتوبوسی تعبیر شد و مورد اعتراض بسیاری از هواداران و تحلیلگران قرار گرفت. مهدی حاج محمد پیشکسوت ایران درباره باخت یک بر صفر تیم ملی مقابل آمریکا در گروه B جام جهانی 2022 قطر گفت که همه می دانستند کی روش سیستم خود را در حالت دفاعی تنظیم خواهد کرد. وی گفت: وقتی بازی یک بر صفر بود تیم ملی شروع به حمله کرد اما قبل از این گل اگر آمریکا دروازه بان نداشت گل نمی خورد و به نظر من کی روش باید به بازیکنان می گفت. میثقی در برنامه فوتبال تاپ با استفاده از مصاحبه اخیر کی روش با وجود اینکه رسانه های دولتی مبنایی برای انتقاد جدی از کی روش ندارند، گفت: تدافعی تیم ملی است، مصاحبه با مسئولان فوتبال تهاجمی است.
بنابراین اگر خداداد عزیزی درست حدس زد و تغییرات ناگهانی در تیم ملی سیاسی بود، این تغییرات تیم ملی را «باز» نکرد، بلکه «باز» کرد!

دکمه بازگشت به بالا