مجله بانوان

گاف طلایی، خداحافظی دراماتیک و ماراتن دردسرساز

 اتفاقات مختلفی در سال ۱۴۰۲ در دوومیدانی افتاد که با برخی از آنها خانواده این رشته خوشحال شدند و با برخی دیگر ناراحت.

به گزارش کندوج، دوومیدانی در سالی که گذشت اتفاقات مختلفی را پشت سر گذاشت و حواشی مختلفی را هم تجربه کرد. هر چند در برخی مسابقات ناکام شد اما در تعدادی مسابقه دیگر هم مدال‌هایی را به دست آورد. شاید بتوان خداحافظی احسان حدادی از دنیای قهرمانی را یکی از مهمترین اتفاقات دوومیدانی در سال گذشته عنوان کرد. قهرمانی که پس از سال‌ها و سپری کردن یک دوره ناکامی در دایره پرتاب اشک ریخت تا فصل جدیدی از حضورش در ورزش را آغاز کند.

در این گزارش مهمترین اتفاقات دوومیدانی در سال ۱۴۰۲ را مرور می‌کنیم.

حضور خوشرنگ نوجوانان و جوانان در آسیا

تیم ملی نوجوانان با ترکیب ۱۶ ورزشکار در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد و هفت مدال شامل دو طلا، سه نقره و دو برنز به دست آورد.

تیم ملی جوانان هم با ۱۳ ورزشکار به قهرمانی آسیا رفت و با کسب پنج مدال به کار خود پایان داد.

ماراتن حاشیه ساز

دوی نیمه ماراتن شیراز جمعه، ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار شد. در جریان این مسابقه حاشیه‌هایی ایجاد شد که در نتیجه آن هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دوومیدانی از سمت خود استعفا داد. علاوه بر این روح‌الله نجمی، رییس هیات دوومیدانی فارس هم که مسئولیت برگزاری این مسابقه را برعهده داشت از سمت خود استعفا داد. پس از استعفای صیامی، حمید سجادی وزیر ورزش وقت افشین داوری را به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب کرد.

گاف طلایی، خداحافظی دراماتیک و ماراتن دردسرساز

رقابت دختران باد

حمیده اسماعیل‌نژاد و فرزانه فصیحی دو دونده سرعت ایران بر سر شکستن رکورد ملی ماده ۱۰۰ متر با هم رقابت داشتند و بارها رکورد را به نام خود ثبت کردند؛ اسماعیل‌نژاد نهم خرداد در ترکیه رکورد ملی این ماده را که پیش از این در اختیار فرزانه فصیحی بود، شکست. فصیحی تیر ماه در قزاقستان رکورد ملی را دوباره به نام خود ثبت کرد. چند روز بعد و در مسابقات قهرمانی آسیا اسماعیل‌نژاد بار دیگر رکورد ملی این ماده را شکست.

۱۰۰ متر، پرچمدار ایران در قهرمانی آسیا

قهرمانی آسیا از ۲۱ تیر به میزبانی بانکوک آغاز شد و تیم ملی ایران با ۱۰ ورزشکار در این رقابت‌ها شرکت کرد که در پایان تنها سه مدال به دست آمد؛ مهدی صابری در پرتاب وزنه و فرزانه فصیحی در دوی ۱۰۰ متر نقره گرفتند و حسن تفتیان هم در دوی ۱۰۰ متر به مدال برنز رسید.

دوندگانی که یک دور دویدند

قهرمانی جهان از ۲۸ مرداد به میزبانی بوداپست آغاز شد و حسن تفتیان و فرزانه فصیحی تنها نماینده‌های ایران در این رقابت بزرگ بودند که تنها در دور مقدماتی دویدند و از رسیدن به نیمه‌نهایی بازماندند.

گاف طلایی، خداحافظی دراماتیک و ماراتن دردسرساز

در شوک دوپینگ

مدتی بعداز قهرمانی آسیا خبرهایی در مورد مثبت شدن تست دوپینگ یکی از دوومیدانی‌کاران اعزامی به قهرمانی آسیا به گوش رسید و همین موضوع باعث شد که این ورزشکار از لیست بازی‌های آسیایی خارج و با محرومیت روبرو شود.

بازی‌های دراماتیک هانگژو

تیم ملی دوومیدانی ایران با هشت ورزشکار راهی هانگژو شد. از ابتدا هم مشخص بود که دوومیدانی ایران شانس زیادی برای کسب مدال در مواد مختلف را ندارد اما در پرتاب دیسک جایی که ایران همیشه شانس برای کسب مدال آسیا داشته، حسین رسولی و احسان حدادی طلا و نقره را به دست آوردند.

پس از این مسابقه احسان حدادی در دایره پرتاب و در میان سایر پرتابگران، اشک ریخت و از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

این بازی‌ها حاشیه‌هایی هم داشت که مهمترین آن حضور عجیب همسر فرزانه فصیحی با هزینه فدراسیون در تیم اعزامی بود. این در حالی بود که برخی از ورزشکاران از جمله حسن تفتیان از نبودن مربی تخصصی در تیم اعتراض کردند.

گاف طلایی، خداحافظی دراماتیک و ماراتن دردسرساز

گاف طلایی

در جریان اولین دوره رقابت نیمه‌ماراتن قهرمانی آسیا که به میزبانی دوبی برگزار شد. سه دونده ایران در بخش تیمی به مدال طلا دست پیدا کردند اما هند به عنوان تیم قهرمان روی سکو رفت. عوامل اجرایی مسابقه اعلام کردند فدراسیون ایران ورزشکاران را فقط در بخش انفرادی ثبت نام کرده است اما فدراسیون این موضوع را تکذیب و اعلام کرد به کنفدراسیون آسیا شکایت می‌کند.

نتیجه این شکایت بعد از مدت‌ها مشخص و فدراسیون ایران مقصر شناخته شده است. دلیل این‌که شکایت فدراسیون ایران بی‌نتیجه ماند این بود که گویا سرپرست تیم اعزامی ایران روز قبل از مسابقه برگه ارنج تیم را امضا می‌کند و در آن برگه تیم ایران فقط در بخش انفرادی شرکت داده شده بود. به این ترتیب طلای مسابقات و جایزه ۲۰ هزار دلاری این رقابت‌ها نیز از دست رفت.

یک میزبانی آبرومند

مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا از ۲۸ تا ۳۰ بهمن به میزبانی ایران برگزار شد که در پایان تیم ملی زنان و مردان ایران با مجموع ١۶ مدال (٩ مدال زنان و ٧ مدال مردان) چهارم شد. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که ایران از پس این میزبانی برآید اما مهدی مبینی که در فاصله دو ماه مانده به این مسابقات به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شد با همراهی مجموعه فدراسیون، مسابقات را به صورت آبرومند برگزار کردند و مورد تقدیر کنفدراسیون آسیا قرار گرفتند.

گاف طلایی، خداحافظی دراماتیک و ماراتن دردسرساز

انگلیس ویزا نداد، قهرمانی جهان پرید

مسابقات داخل سالن قهرمانی جهان به میزبانی اسکاتلند برگزار شد و ایران می‌توانست در این رویداد مهم دو نماینده داشته باشد اما فدراسیون نام حسن تفتیان را برای صدور دعوتنامه اعلام نکرده بود و از طرف دیگر هم به دلیل زمان کم بین صدور دعوتنامه از فدراسیون جهانی تا زمان آغاز مسابقات، نتوانست برای فصیحی ویزا بگیرد.

تنور انتخابات گرم شد

در روزهای پایانی سال اعلام شد که انتخابات فدراسیون سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و در این راستا ثبت نام از کاندیداها آغاز شد. هاشم صیامی، احسان حدادی، افشین داوری و مهدی مبینی چهار نفری بودند که ثبت نام کردند تا برای احراز پست ریاست فدراسیون با هم رقابت کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا