مجله علمی و سلامت

۱۲ روش برای برطرف کردن خشکی بینی در فصل سرما

خشکی بینی می تواند به دلایل مختلفی از جمله کم آبی بدن، اثرات تهویه مطبوع و عوارض جانبی برخی داروها ایجاد شود و می تواند علائمی مانند آبریزش بینی، خارش، خس خس سینه، تورم و خونریزی بینی را ایجاد کند.

به گزارش کندوجاگر در مراحل اولیه درمان نشود، خشکی بینی می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند حملات سینوسی، سردردهای شدید و غیره شود.

به گفته وزارت بهداشت، دفتر آموزش و ارتقای سلامت، خشکی بینی با 12 درمان خانگی موثر قابل درمان است:

1. مایعات فراوان بنوشید. بافت های بدن به دلیل کمبود آب خشک می شوند. مطمئن شوید که مایعات کافی دریافت می کنید تا بافت های بینی شما به درستی کار کنند. شما باید حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید.

2. از مرطوب کننده استفاده کنید. هوای خشک یکی از دلایل اصلی خشکی بینی است. استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا در پیشگیری از این عوارض تاثیر بسزایی دارد. استفاده از مرطوب کننده می تواند محیط خانه شما را مرطوب نگه دارد.

3. بینی خود را به طور مرتب با محلول های نمکی بشویید.

4. پماد را با دقت بمالید. یک کرم یا پماد نرم کننده را در قسمت جلوی بینی خشک یا ترک خورده بمالید. مراقب باشید پماد را استنشاق نکنید.

5. از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل از خشک شدن سوراخ های بینی جلوگیری می کند و با پرکردن فضای بین سلول های بینی به تسکین درد ناشی از خشکی بینی کمک می کند.

6. بخار آب داغ را استنشاق کنید. بخار تاثیر باورنکردنی در رفع خشکی بینی دارد.

7. برای رفع خشکی بینی از سونا استفاده کنید.

8. روغن کنجد می تواند خشکی بینی را نیز درمان کند.

9. سوپ و نوشیدنی گرم بنوشید و از کافئین پرهیز کنید.

10. انجام ورزش منظم و زندگی سالم برای شما بسیار مهم است.

11. داروهای خود را مدیریت کنید. اگر داروی آلرژی یا هر دارویی حاوی آتروپین مصرف می کنید، خشکی بینی را به پزشک اطلاع دهید تا بتواند مقدار آن را کاهش دهد یا دارو را تغییر دهد.

12. بهتر است فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید به پزشک نشان دهید. شاید علت خشکی بینی داروی دیگری باشد.

اگر داخل بینی شما آنقدر خشک است که ترک می خورد و خونریزی می کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا