مجله عمومی

۹۰درصد آگهی‌های مسکن جعلی، تکراری و قیمت‌سازند

“90٪ آگهی های مسکن تهران جعلی است. در عوض ، تجارت حومه 31 درصد رشد کرده و قیمت خانه 100 درصد افزایش یافته است. »

به گزارش کندوج ، این روزنامه رهیختگان وی نوشت: “مسکن در اقتصاد ایران … در بحران است. اول ، تولید مسکن بی ثبات است و به طور کلی بر رشد و اجاره ها تأثیر می گذارد. دلیل دیگر افزایش قیمت ها با وجود جمعیت 30 میلیون مستاجر است. این افزایش قیمت که طی یک سال گذشته حدود صد درصد بوده است ، پیامدهای مختلف اجتماعی و اقتصادی از جمله افزایش مهاجرت به حومه شهر ، افزایش فقر ، کاهش قدرت خرید خانوار ، افزایش بیکاری و … را به همراه دارد.

در این گزارش ، بر اساس داده های منتشر شده توسط “ملکارادر” که موتور جستجوی مسکن است ، با لنز تبلیغاتی وضعیت بازار مسکن را بررسی کرده ایم. طبق آمار ، کل تبلیغات ثبت شده در سه منطقه مورد مطالعه (تهران ، البرز و خراسان رضوی) در تابستان سال 98 حدود 3 میلیون و 340 هزار تبلیغ بوده است که در بهار 99 به 2 میلیون و 680 هزار مورد رسیده است. این کاهش تبلیغات به دلیل عدم تمایل زیاد خانوارها در تهران بیشتر از دو استان دیگر بوده است. تعداد تبلیغات خرید و فروش تهرانی ها فقط در فصل بهار بیش از 200 هزار مورد کاهش یافته است و در عین حال این شاخص در بین البرزی ها 30 درصد افزایش یافته است. جالب است بدانید که علی رغم کاهش تبلیغات در استان تهران در سال جاری ، تعداد تبلیغات در حومه این شهر در حال افزایش است.

آمارهای ذکر شده تنها یک پیام دارد: افزایش 100 درصدی قیمت مسکن در مرحله اول باعث افزایش مهاجرت در حومه تهران و در مرحله بعدی منجر به مهاجرت به شهرهای مجاور مانند کرج و شهرهای اقماری آن شده است. به طور کلی ، با کاهش تبلیغات خرید و رهن و همچنین کاهش معاملات واقعی ، اما تبلیغات در حومه شهرهای بزرگ در زمان های مختلف سال همیشه در حال افزایش بوده است. بنابراین استانهای تهران ، البرز و خراسان به ترتیب با افزایش 23 ، 61 و 206 درصدی تبلیغات و فروش رهن و اجاره در حومه خود مواجه شده اند. علاوه بر اقتصاد ، این موضوع از نظر اجتماعی نیز بسیار مهم است. زیرا می تواند بسیاری از ناهنجاری ها را تقویت کند. نکته جالب دیگر این است که نسبت وامها و خریدها ، که بالاترین نشانگر آن است که مسکن و مسکن مسکونی برای رهن دشوارتر می شود ، اکنون در بالاترین سطح تاریخی است. سقف حومه شهرها از هر منطقه دیگر بالاتر است. بنابراین این نسبت در حومه تهران حدود 21 درصد و متوسط ​​22 منطقه آن 14 درصد است. در البرز ، نسبت وامها و خریدها برای حومه شهرها 30 درصد و برای دوازده منطقه دیگر 15 درصد است ، بنابراین علاوه بر این که رشد در حومه شهر به طرز چشمگیری افزایش یافته است ، مسکن اجاره ای در این مناطق نسبت به مناطق دیگر دشوارتر شده است. به عنوان مثال می توانید در حومه کرج که 100 میلیون تومان در آن خریداری می شود ، خانه ای را با 30 میلیون تومان اجاره کنید.

کاهش 20 درصدی تبلیغات مسکن

مروری بر بازار املاک و مستغلات در ماه های اخیر نشان می دهد که به دلیل عقب نشینی فروشنده یا صاحبخانه در بهار 99 ، تعداد پرونده های ارائه شده در بازار املاک 20 درصد کاهش یافته است. در بهار امسال تبلیغات املاک و مستغلات در سه استان تهران ، البرز و خراسان در مقایسه با زمستان گذشته 40،000 مورد کاهش یافته است. اگر توجه داشته باشیم که تعداد تبلیغات ثبت شده در زمستان گذشته کمتر از فصل تابستان و پاییز بود ، پس می توان نتیجه گرفت که بهار امسال کمترین تعداد تبلیغات املاک و مستغلات را در سال گذشته داشته است. طبق آمار ، کل تبلیغات ثبت شده در سه منطقه بررسی شده در تابستان 1998 حدود 3 میلیون و 340 هزار بوده است که در بهار 99 به 2 میلیون و 680 هزار رسیده است. کاهش عمده عرضه املاک اجاره ای و فروش در بازار مسکن در استان تهران اتفاق افتاده است و هر دو استان البرز و خراسان در بهار 99 افزایش نسبت به زمستان سال 1998 را ثبت کرده اند. بنابراین ، 213 هزار مورد در استان تهران کاهش یافته است. و خراسان 97 و 75 هزار مورد افزایش یافته است. دلایل اصلی کاهش تعداد آگهی های تبلیغاتی در بازار مسکن که نشانگر کاهش عرضه املاک اجاره ای و فروش آنها در سراسر کشور است را می توان ناشی از افزایش چشمگیر قیمت ها در این بازار و عدم اطمینان در آن دانست. بسیاری از افراد و خانوارها تا ثبات بازار عرضه و تقاضای خود را به تأخیر می اندازند. شیوع تاجگذاری و ممنوعیت قیمت گذاری تبلیغات در کاهش تبلیغات بی تأثیر نبوده است. از طرف دیگر ، تهران در کاهش عرضه اسناد مربوط به آشفتگی بازار مسکن در این منطقه و همچنین تورم بالاتر پیشگام است.

حمله به البرز و حومه تهران

دلیل کاهش تبلیغات در بهار امسال نسبت به زمستان گذشته باید در تعداد آگهی های فروش املاک در استان تهران باشد. تعداد تبلیغات این شاخص در استان تهران بیش از 200 هزار مورد کاهش یافته و از یک میلیون و 370 هزار به یک میلیون و 160 هزار مورد افزایش یافته است. این مقدار آنقدر زیاد است که حتی افزایش تبلیغات خرید و فروش در مناطق البرز و خراسان نیز نتوانسته آن را پوشش دهد و در نتیجه تعداد کل تبلیغات در بهار نسبت به زمستان کمتر است. کاهش تبلیغات در تهران را می توان در بخشهای مدیریت ، تجارت و مسکن مشاهده کرد. همانطور که گفته شد ، کاهش آمار تهران بیشتر به دلیل افزایش بیشتر قیمت در این استان و عدم اطمینان بیشتر در آن است. اما این می تواند نشان دهنده سرریز تجارت مصرف کننده یا حتی گمانه زنی به شهرهای دیگر ، به ویژه شهرهای اطراف استان باشد. در واقع ، آمارها نشان می دهد که در شهر تهران ، بیشتر مردم علاقه مند به حفظ موقعیت خود در بازار مسکن و به تعویق انداختن فروش یا حتی جابجایی آنها هستند. کسانی که توانایی انجام این کار را ندارند ، تجارت خود را به شهرهای اطراف یا حتی شهرهای خودشان می برند. آمار رو به رشد استان البرز در تعداد تبلیغات در بهار سال 1999 نشان می دهد که افزایش قیمت تهران منجر به استان البرز می شود که از نظر اقتصادی “محصول جایگزین” نامیده می شود. در نتیجه ، ما با افزایش مهاجرت از تهران به مناطق دیگر ، به ویژه استانهای اطراف روبرو هستیم.

90٪ تبلیغات جعلی ، تکراری و گران قیمت است

مسئله دیگر قانونی بودن تبلیغاتی است که به منظور خرید یا فروش یا رهن و اجاره گذاشته شده است. در واقع ، تحقیقات نشان می دهد که تفاوت زیادی بین تعداد معاملات و تعداد تبلیغات وجود دارد. البته این به معنای بی اعتبار بودن آمار مربوط به تبلیغات نیست ، اما نشان می دهد که بیشتر این تبلیغات مربوط به رسانه و گمانه زنی است. طبق آمار ، تعداد فروش مسکن در تهران در سال 1998 حدود 85000 مورد بوده است. این در حالی است که فقط در سه دوره در سال 1998 تعداد تبلیغات حدود 660 هزار بوده است. این یک پیام جدی ارسال می کند. برخی از تبلیغات ذکر شده در بازار مسکن جعلی و کاذب است که با هدف قیمت گذاری و تشویق هیجان ذکر شده است. بیشتر این تبلیغات توسط بازرگانان و برخی شرکت ها منتشر می شود. البته باید توجه داشت که اعتبار سنجی تبلیغات با نتایج بدست آمده در بخشهای مربوط به روند کاهش تداخل نمی کند. لازم به ذکر است که اخیراً پلیس موضوع اعتبار سنجی را مطرح کرده است. با شناسایی تبلیغ دهنده در چنین مناطقی و همچنین کاهش حدس و گمان ، می توان از تخلفات حاشیه ای جلوگیری کرد.

رشد 100 درصدی در مهاجرت و قیمت مسکن در حومه شهر

اگرچه تبلیغات تهران 30 درصد کاهش یافت ، اما در بهار امسال ، تبلیغات در حومه تهران (که در زمستان افزایش یافته بود) مجدداً افزایش یافت و این موضوع انتقال سرمایه داران به حومه تهران را تأیید می کند. ناگفته نماند که افزایش تبلیغات در حومه مناطق البرز و خراسان نیز دیده می شود. به طور کلی باید گفت که تبلیغات در حومه شهرهای بزرگ در زمان های مختلف سال همیشه رو به افزایش بوده است. این افزایش نشان می دهد که به دلیل هزینه های بالای املاک و مستغلات در مراکز استان ها و عدم توانایی خریداران و مستاجر در پرداخت هزینه مسکن در شهرها ، سن مهاجرت به حومه شهرهای بزرگ شدت گرفته و همچنان ادامه دارد. مطالعه 22 منطقه تهران نشان می دهد که پس از 100٪ افزایش در هر متر مربع مسکن مسکونی ، اولاً فقط در دو منطقه 18 (خلیج شمالی و جنوبی) و منطقه 2 (خانی آباد و اطراف) افزایش تبلیغات مشاهده شده است. با توجه به اینکه این دو منطقه معمولاً تعداد کمی تبلیغ دارند ، این افزایش می تواند چشمگیر باشد.

مسئله مهم دیگر افزایش تبلیغات در حومه تهران است که در زمستان دیده می شود و همچنان ادامه دارد. در استان البرز که گمان می رود جایگزین بسیاری از تهرانی ها باشد ، هم در اجاره و هم در خرید ، تعداد تبلیغات (خرید یا رهن) 31 درصد افزایش نشان می دهد. دو نمودار مهم را می توان در نمودار البرز مشاهده کرد. اول افزایش تبلیغات در کرج (استان (این منطقه به دلیل شهرنشینی قیمت های مناسب تری دارد) همانطور که از مناطق دیگر در شهر افزایش یافته است و دوم افزایش تبلیغات در حومه کرج که همانند ماه های اخیر و بیشتر ادامه یافت) به 3000 مورد بیایید

در استان خراسان که شاهد افزایش تبلیغات در حومه این استان هستیم ، شاهد مهاجرت و بازداشت بسیاری از خانواده ها در سطح اقتصاد کلان هستیم. این مهاجرت دومینو از پایتخت آغاز شده است. به طوری که سرمایه دارانی که توانایی پرداخت هزینه های گزاف مسکن را ندارند به حومه تهران یا البرز کوچ می کنند. در شهرهای دیگر مانند کرج شاهد مهاجرت به حومه شهرها یا حتی شهرها هستیم. همانطور که در نمودار مشاهده می شود ، تعداد تبلیغات در حومه شهرهای بزرگ همیشه در فصول مختلف سال در حال افزایش است. بنابراین استانهای تهران ، البرز و خراسان به ترتیب با افزایش 23 ، 61 و 206 درصدی تبلیغات و فروش رهن و اجاره در حومه خود مواجه شده اند. اما در بسیاری از این شهرها با کاهش تبلیغات روبرو شده ایم. بنابراین ، به طور متوسط ​​، ما با افزایش 100 درصدی تبلیغات حومه ای روبرو هستیم که می تواند به معنای افزایش حومه شهر باشد.

نسبت وام و اجاره در بالاترین سقف تاریخی

در سال های اخیر ، برخی از خریداران مسکن بخشی از وام های خود را بازپرداخت کرده اند. در این زمینه ، نسبت قیمت وام مسکن به خرید املاک و مستغلات یکی از تأثیرگذارترین شاخص ها در معاملات است. محاسبه این نسبت از تقسیم قیمت رهن بر قیمت خرید بدست می آید. هرچه بزرگتر با این کسر به دست آید فاصله بین قیمت خرید ملک و رهن و قیمت اجاره کوتاهتر خواهد بود و وام مسکن دشوارتر خواهد بود. در اقتصاد کشور ، معمول بوده است که این نسبت در دوره های رکود مسکن در حدود 20 تا 25 درصد باشد ، به این معنی که حدود 20 تا 25 میلیون رهن برای اجاره مسکن به ارزش 100 میلیون ISK در نظر گرفته شده است. در زمان تورم ، این نسبت به 14 تا 16 درصد می رسد. در واقع ، یک وام مسکن به ارزش 100 میلیون مورد نیاز است که مبلغ آن 14 تا 16 میلیون است. با این حال ، در شرایط فعلی ، اوضاع در بازار مسکن پیچیده تر شده است. بنابراین نسبت رهن به اجاره به بالاترین سطح رسیده است. از طرف دیگر ، این شرایط که می توان از آن به عنوان تورم تورمی در بخش مسکن یاد کرد ، منجر به افزایش سریع این نرخ در حومه و حومه شهر شده است.

اجاره در حومه شهر بیداد می کند

در شرایط فعلی که قیمت مسکن 80 تا 100 درصد افزایش یافته است ، خرید برای بسیاری تقریباً غیرممکن شده است. از طرف دیگر ، افزایش نرخ رهن برای خرید معنای دشوارتر از رهن نخواهد بود. طبق آماری از تبلیغات ذکر شده در استان تهران ، بیشترین نرخ اجاره مربوط به قیمت خرید در منطقه 2 و حومه تهران است. بهار امسال ، به دلیل ممنوعیت قیمت املاک و مستغلات در تهران ، نمی توان به طور قطعی گفت ، اما به احتمال زیاد به دلیل ادامه توسعه روند افزایش قیمت ها و مهاجرت به حومه شهرها ، نسبت وام های رهنی و خرید در بهار امسال بیشتر از سایر مناطق است. در تهران بمانید. در نیمه دوم سال 1998 ، نرخ رهن اجاره در حومه تهران حدود 21 درصد بود ، در حالی که نرخ متوسط ​​برای 22 منطقه در تهران حدود 14 درصد بود. همچنین ، در بین مناطق 22 گانه تهران ، مناطق جنوبی شهر یا در قسمت پایین شهر ، درصد بیشتری از رهن و اجاره نسبت به مرکز و قسمت شمالی شهر دارند. روند افزایش نرخ خرید در حومه کرج که در زمستان به 30 درصد می رسید ، در بهار متوقف شده است ، اما این نرخ هنوز از سایر مناطق استان البرز بالاتر است و نشان می دهد که چرا تبلیغات در این منطقه از سایر مناطق استان بالاتر است. طبق آمار ، متوسط ​​نرخ رهن اجاره در مناطق 12 کرج حدود 15 درصد بوده است که دو برابر پایین تر از حومه است. نسبت 30 درصدی رهن و خرید در حومه استان البرز به این معنی است که برای اجاره خانه ای به ارزش 100 میلیون ، باید حدود 30 میلیون اجاره فراهم شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا