بررسی تفاوت بین طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات
طراحی تبلیغاتی و طراحی گرافیک دو رشتۀ طراحی هستند که ممکن است گاهی با هم اشتباه گرفته شوند. اما در حقیقت از چند نظر با هم متفاوتند. تفاوت اصلی این دو این است که طراحی تبلیغاتی در مورد ایجاد مفاهیمی است که کاملاً تمرکزشان بر تبلیغات است، اما طراحی گرافیک بیشتر در مورد ایجاد تصاویر با ترکیب متن، فونت، رنگ و … است.
در واقع وقتی میگوییم “طراح تبلیغاتی” منظور کسی است که مسیر تبلیغات را طراحی میکند. در نتیجه فقط در زمینۀ تبلیغات فعالیت دارد. اما یک طراح گرافیک میتواند در هر زمینه ای فعالیت کند. در مورد رابطۀ این دو طراح هم باید گفت آنها با هم در یک گروه برای خلق آثار خلاقانه همکاری میکنند. در این مقاله که از وبسایت ایرانیان پک برای شما عزیزان تهیه شده، در مورد هر کدام از این زمینهها و نحوۀ همکاریشان با هم بیشتر صحبت میکنیم. همچنین می توانید جهت سفارش انواع چاپ بر روی بسته بندی غذای بیرون بر و تماشای نمونه پک غذا پینترست و ویدئو پک غذا یوتیوب به سایت ایرانیان پک مراجعه نمایید.
کار طراحی تبلیغاتی چیست؟
در طراحی تبلیغاتی ، کار طراح مستقیماً با مشتری (که همان برندی که است که به دنبال طراحی تبلیغاتی است) در ارتباط است. کار آنها خلق محتوای تبلیغاتی در زمینههای مختلف مثل طرحهای چاپی و بروشورها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغاتی رادیویی و … است.
هدف اصلی طراحی تبلیغاتی این است که خدمات یا محصول مورد نظر را به بهترین شکل تبلیغات کنند، تا نهایتاً بیشترین فروش را داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، در ابتدای کار صاحب آن خدمات یا محصول با طراح تبلیغاتی در مورد چیزهایی که برندشان نیاز دارد، صحبت میکنند. اصولاً طراحان تبلیغاتی در یک آژانس تبلیغاتی فعالیت میکنند و از طریق این آژانس با برندهای مختلف همکاری میکنند. گاهی هم خود طراح صاحب یک آژانس تبلیغاتی است.
در گفت و گوی طراح تبلیغاتی با برند مقابل، طراح از دانش خود در مورد اصول روانشناسی در بازاریابی و نحوۀ برقراری ارتباط تصویری با مخاطب میگوید تا با آن برند به یک چشم انداز واحد برسند. اصولاً طراحان تبلیغاتی عضوی از یک گروه هستند که هدفشان مشخص کردن استراتژی تبلیغات است. این گروه میتواند علاوه بر طراحان تبلیغاتی، شامل کپی رایترها، طراحان استوری برد، فیلم سازها، کارگردانهای تبلیغاتی و … باشد. به هر حال هدف همۀ این افراد، زنده کردن ایدۀ تبلیغاتی مورد نظر است.
کار طراحی گرافیک چیست؟
طراحی گرافیک با جنبههای بصری یک طراحی سر و کار دارد. جنبههایی مثل متن، فونت، ترکیب بندی و … که با استفاده از آنها میتواند هر نوع از طراحی بصری را خلق کند. طراحان گرافیک بر خلاف طراحان تبلیغاتی، فقط در زمینۀ تبلیغات فعالیت نمیکنند. آنها در صنایع مختلف از طراحی لوگو گرفته تا و … نقش دارند.
طراح تبلیغاتی و طراح گرافیک چگونه با هم همکاری میکنند؟
وقتی یک برند تصمیم میگیرد با یک آژانس تبلیغاتی همکاری کند تا آن آژانس یک استراتژی تبلیغاتی برای برند ایجاد کند، طراح تبلیغاتی و طراحی گرافیک با هم همراه میشوند. اصولاً یک برند با چند آژانس تبلیغاتی گفت و گو میکند و ایدههای طراح تبلیغاتی آن آژانسها را میشنود. بعد از بین آنها بهترین را انتخاب میکند و با آنها همکاری میکند.
بعد از تمام شدن طراحی گرافیک، طراح تبلیغاتی طرحهای نهایی را به برند ارائه میدهد. اینجا اگر برند تمایل به ایجاد تغییراتی باشد در مورد آن گفت و گو میکنند تا به نتیجۀ دلخواه برسند. پروژههایی که معمولاً طراحان تبلیغاتی با طراحان گرافیک همکاری میکنند عبارتند: تبلیغات چاپی مثل بروشورها، تابلوهای تبلیغاتی اتوبوس ها، مجلات تبلیغاتی و هر نوع طراحی بصری که هدف آن فروش یک محصول یا خدمات است.
اگر تمایل دارید که وارد حیطۀ طراحی تبلیغاتی شوید، باید در مورد روشهای بازاریابی و تبلیغات مطالعه کنید. حالا اگر زمینهای هم در طراحی گرافیک داشته باشید، میتواند کمکتان کند. اگر هم یک طراح گرافیک هستید و مایلید که با طراحان تبلیغاتی همکاری کنید، موقعیتهای شغلی در آژانسهای تبلیغاتی را بررسی کنید.
در بعضی موارد هم آژانسهای کوچکتر که به خلاقیت بیشتری نیاز دارند، طراحان گرافیک را به صورت فریلنس استخطراح تبلیغات و طراح گرافیک دو رشته جدا از هم هستند ولی به راحتی با هم اشتباه گرفته میشوند. این دو رشته از چند نظر باهم متفاوتاند، رشته طراح تبلیغات طرحهای مربوط به ایجاد مفاهیم تبلیغاتی طراحی میکند. در حالی که رشته طراح گرافیک تصویری را با متن، فونت و رنگ ترکیب و ایجاد میکند.
توجه به کلمه «تبلیغات» در اصطلاح طراحی تبلیغاتی مهم است. طراح تبلیغات فقط در صنعت تبلیغات فعالیت میکند اما طراحان گرافیک میتوانند در چندین صنعت مختلف فعالیت کنند. وقتی در مورد رابطه بین طراحان تبلیغات و طراحان گرافیک صحبت میکنیم باید توجه داشته باشیم که آنها در یک تیم حرفهای با همدیگر همکاری میکنند. در بسیاری از مواقع منظور از این تیم آژانس تبلیغاتی است که طراح تبلیغات به کمک سایر افراد مفهومی را ایجاد میکنند که در نهایت طراح گرافیک آن را زنده میکند.
طراح تبلیغات چه کاری انجام میدهد؟
رشته طراح تبلیغات وظیفهاش این است که مستقیما با مشتری در ارتباط باشد. کارش ایجاد مفهومی برای تبلیغات است که انواع زیادی از محتوا را در برمیگیرد. طرحهای چاپی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی و موارد دیگر. هدف اصلی طراح تبلیغات این است که محصول یا خدمات خود را به فروش برساند. برای دستیابی به این هدف، مشتریان با طراح تبلیغات در ارتباط هستند تا در مورد آنچه شرکت و برندشان به آن نیاز دارند صحبت کنند. طراحان تبلیغات معمولا در یک آژانس تبلیغاتی کار میکنند. در بعضی موارد، طراح تبلیغات صاحب یک آژانس است و در بعضی موارد بخشی از یک آژانس بزرگ تبلیغاتی مانند شرکت هستند.
پس از جلسات متعدد با مشتری، طراحان تبلیغات از دانش خود در مورد روانشناسی بازاریابی استفاده میکنند تا نوع مناسبی از تبلیغات را برای برند مشتری ایجاد کنند. طراحان تبلیغات برای ایجاد محتوا با تیمهای تولید محتوا که استراتژی تبلیغات میدانند کار میکنند. این تیم نه تنها از طراحان گرافیک بلکه از کپی رایترها، طراحان استوریبرد، فیلمسازان، مدیران تبلیغاتی و موارد دیگری تشکیل شده است. هرچه روندکار و تنوع مطالبی که باید ایجاد شود، بیشتر باشد افراد بیشتری در زنده کردن دید مدیر تبلیغات درگیر میشوند.
طراح گرافیک چه کاری انجام میدهد؟
طراح گرافیک با تمام جنبههای بصری یک طرح کار میکند. طراح گرافیک با متن، فونت، ترکیببندی و سایر قوانین طراحی برای ایجاد طرحی بصری، کار میکند. برخلاف رشته طراح تبلیغات که فقط در زمینه تبلیغات کار میکند، رشته طراح گرافیک در صنایع مختلف کار میکند از برندینگ گرفته تا جلد آلبوم و هر چیز دیگری که نیاز به طراحی داشته باشد.
کار طراح گرافیک ایجاد ترکیبی بصری است که نمایانگر مفهومی خاص است. طرحهای که طراحی گرافیک طراحی میکند مثلا نمایانگر بصری یک برند است مثل لوگو، تایپوگرافی برند، طرحهای رنگی و طرحهای ارزشمند تصویری. به عبارت دیگر خلاقیت طراح گرافیک میتواند داستانی را روی جلد کتابی نشان دهد یا دید طراح تبلیغات را برای تبلیغ روی بیلبورد، خلاقانه به نمایش درآورد.
طراح تبلیغات و طراح گرافیگ چگونه باهم کار میکنند؟
کار طراح تبلیغات و طراح گرافیک در مسیر ایجاد استراتژی تبلیغات محصول یا خدمات شرکت، این دو رشته با هم مرتبط هستند. به این صورت که مشتری با آژانسهای مختلف تبلیغاتی تماس میگیرد و طراح تبلیغات هر آژانس ایدههای خود را به مشتری ارائه میدهد. در نهایت مشتری ایده مورد علاقه خود را انتخاب کرده و سپس مفهوم شکل میگیرد.
طراح تبلیغات برای طی هر مرحله از فرایند نیاز به تصاویر دارد و اینجاست که طراح گرافیک وارد پروژه میشود. طراح تبلیغات مفهوم استراتژی خود را برای طراح گرافیک بیان میکند. سپس طراح گرافیک از گایدلاینهای برند شرکت و همچنین از دیدگاههای طراح تبلیغات برای ایجاد طرحی ارزشمند استفاده میکند.
زمانی که کار طراح گرافیک تمام میشود طراح تبلیغات طرح را به مشتری ارائه میدهد. سپس ویرایش و اعمال نظرات تا اتمام پروژه انجام میگردد. پروژههای معمول که طراحان تبلیغات و با هم کار میکنند عبارتند از: تبلیغات چاپی، تبلیغات بیلبورد، تابلوهای تبلیغاتی برای اتوبوس، تبلیغات برای مجلهها و مقالات و هر نوع تصویری که نیاز به فروش یا خدمات محصول دارد.
سخن آخر
حتی اگر که طراح گرافیک و طراح تبلیغات کار مشابهای را انجام ندهند بازهم باید به عنوان یک تیم کار کنند. از این طریق آنها میتوانند ارتباط بهتری داشته و پروژههای بهتری را هم طراحی کنند. اگر به شغل طراحی تبلیغات علاقه دارید باید تکنیکهای تبلیغات و بازاریابی را به صورت کامل مطالعه کنید. در رشته طراحی گرافیک هم مهارت داشته باشید به شما خیلی کمک میکند. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفا مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید تا آگاهی برای تفاوت بین دو رشته طراح تبلیغات و طراح گرافیک بیشتر شود.