خودرویی که اگر واردات آزاد بود، به ایران میآمد/ عکس
امیرمسعود عابدین: ارتقای بصری بین این دو مدل AMG و همتایان بنز استاندارد آنها باید آشکار باشد.جلوپنجره منحصر به فرد با خطوط عمودی، بزرگترین تمایز است.ورودیهای هوای بزرگتر و ادوات کرومی، بیشتر قسمت جلوی هر دو مدل را پر کرده است.
نسخه پایه، یعنی GLC۴۳ AMG، همچنان باقی میماند.این مدل دارای یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ همراه با یک ژنراتور استارت یکپارچه برای تولید ۴۱۶ اسببخار قدرت است.همچنین ۱۳ اسب بخار اضافی از طریق ژنراتور استارت در سرعتهای پایینتر در دسترس است.
این پیشرانه هیبریدی ملایم با یک گیربکس ۹ سرعته چند کلاچه و ۴Matic چهار چرخ محرک جفت میشود.همانند سایر مدلهای AMG مانند E۶۳، گیربکس Speedshift MCT دارای یک کلاچ راهاندازی مرطوب است که هم عملکرد نرمتری در سرعتهای پایین و هم با پاسخ بهتری دریچه گاز کامل را ارائه میدهد.علاوه بر این، GLC ۴۳ به عنوان بخشی از سیستم AMG Ride Control، از فرمان پذیری محور عقب و سیستم تعلیق بادی استاندارد برخوردار است.
اگر واردات خودرو آزاد بود و مانعی در همکاری با شرکتهای مادر وجود نداشت، این خودرو کاملا با قوانین خودرویی ایران تطابق داشت و میتوانستیم شاهد حضور یکی از قویترین شاسیبلندهای کوچک جهان در کشورمان باشیم.
همان سیستم MBUX موجود در GLC پایه به مدل های AMG نیز منتقل میشود، البته با ویژگی های خاص AMG. امکاناتی مثل نمایشگر کیلومترشمار، نمایشگر مرکزی و هدآپ دیسپلی(قابل سفارش) دارای گرافیک ویژه AMG در این خودرو حضور دارند.اگر تصمیم دارید هر یک از این SUV ها را به پیست ببرید، یک AMG Track Pace در سیستم اطلاعات سرگرمی تعبیه شده است.
بیشتر بخوانید:
اما حرکت به سمت GLC۶۳ S E Performance (همانطور که در GLC فعلی، مدل ۵۳ وجود ندارد) یک پیشرانه V۸ را برای شما به ارمغان نمیآورد.در عوض، یک موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ با یک موتور الکتریکی در عقب همکاری میکند تا ۶۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتونمتر گشتاور تولید کند.این موتور توربوشارژ به تنهایی ۴۶۹ اسببخار قدرت و ۵۴۵ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند که آن را به قویترین چهار سیلندر جهان تبدیل میکند. موتور الکتریکی هم ۲۰۱ اسببخار تولید میکند.
در قسمت عقب، GLC ۴۳ دارای لوله اگزوز دوقلوی گرد است در حالی که GLC ۶۳ ظاهر ذوزنقهای را انتخاب میکند.برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، GLC۶۳ S E Performance تنها به ۳.۴ ثانیه زمان نیاز دارد.
حداکثر سرعت به صورت الکترونیکی به ۱۷۲۷۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.این مدل هم مانند GLC ۴۳، از همان گیربکس ۹ سرعته چند کلاچه استفاده میکند و دارای استاندارد چهار چرخ محرک ۴Matic است.اما سیستم +۴Matic در ۶۳ کاملاً متغیر است، به این معنی که میتواند تا ۱۰۰ درصد نیروی موجود را به چرخهای عقب ارسال کند.
فضای داخلی بسیار بهبود یافته است؛با کابین استاندارد MB-tex و کربنفایبر یا گزینهای از چرم ناپا با لوگوی برجسته AMG در پشت سری های جلو.خریدارانی که به دنبال چیزی حتی اسپرتتر هستند می توانند صندلیهای پرفورمنس را انتخاب کنند.
مرسدس-AMG GLC ۴۳ SUV ۲۰۲۴ ابتدا به فروش میرسد و اوایل سال آینده وارد نمایندگیهای ایالات متحده میشود.خبری از قیمتگذاری مرسدسبنز GLC ۶۳ S E پرفورمنس نیست و قرار است به عنوان یک مدل ۲۰۲۵ به فروش برسد؛به این معنی که تا اواخر سال ۲۰۲۴ در نمایندگیهای ایالات متحده نشان داده نخواهد شد.
جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در کندوج مراجعه کنید.