نکات مهم هنگام بنزین زدن

در این مقاله به بررسی نکات مهمی که باید هنگام بنزین زدن به آنها توجه کرد می‌پردازیم. رعایت این نکات نه تنها به حفظ سلامت خودرو و محیط زیست کمک می‌کند، بلکه در صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز موثر است.

از پر کردن بیش از حد باک بنزین خودداری کنید

پر کردن بیش از حد باک بنزین می‌تواند خطرات متعددی به همراه داشته باشد: ریختن بنزین روی بدنه خودرو می‌تواند به رنگ آن آسیب برساند. بنزین مایع بسیار اشتعالي است و ریختن آن روی زمین می‌تواند خطر آتش‌سوزی و انفجار را به دنبال داشته باشد.

کنیستر فیلتری در خودرو است که بخارات بنزین را جذب می‌کند. پر کردن بیش از حد باک می‌تواند به کنیستر آسیب برساند و باعث شود بخارات بنزین به محیط زیست وارد شوند. با پر کردن بیش از حد باک، فضای خالی برای ورود بخار بنزین باقی نمی‌ماند. در نتیجه، زمانی که نازل به طور خودکار قطع می‌شود، بنزین اضافی به مخزن جایگاه برگشت داده می‌شود و شما پول بنزینی را که به باک خودرو وارد نشده است، پرداخت می‌کنید.

با باک نیمه پر بنزین بزنید

بهترین زمان برای بنزین زدن زمانی است که باک خودرو نیمه پر باشد. در این حالت، فضای خالی بیشتری برای بخارات بنزین وجود دارد که از تبخیر آن جلوگیری می‌کند.

اگر تانکر بنزین در حال تخلیه است، بنزین نزنید

هنگامی که تانکر بنزین در حال تخلیه است، رسوبات و آلودگی‌های موجود در مخزن به هم زده می‌شوند و ممکن است وارد باک خودرو شما شوند.

هنگام بنزین زدن، موتور خودرو را خاموش کنید. از تلفن همراه خود استفاده نکنید و از سیگار کشیدن خودداری کنید.

به طور کامل به نازل و علائم موجود بر روی آن توجه کنید. در صورت مشاهده هرگونه نشتی یا نقص فنی، به مسئول جایگاه اطلاع دهید. پس از اتمام سوخت‌گیری، دست‌های خود را بشویید.

در صورتی که به هر دلیل بنزین خودرو شما تمام شد یا برای ماشینتان مشکلی پیش آمد می‌توانید روی خدمات امداد خودرو اصفهان حساب باز کنید.

بهترین زمان بنزین زدن

سوخت‌گیری در ابتدای صبح می‌تواند به نوعی صرفه‌جویی در هزینه سوخت خودرو تبدیل شود. این صرفه‌جویی به خصوص برای کسانی که کارکرد ماشینشان زیاد است و به دفعات به پمپ بنزین مراجعه می‌کنند، قابل توجه خواهد بود.

بهترین زمان برای بنزین زدن، اول صبح است. دلیل این امر آن است که پمپ بنزین‌ها بنزین را در زیر زمین ذخیره می‌کنند و در اوایل صبح که زمین سرد است، بنزین تراکم بیشتری دارد. در نتیجه، با پرداخت هزینه مشابه، سوخت بیشتر و متراکم‌تری دریافت خواهید کرد.

توجه داشته باشید که پمپ بنزین، جریان بنزین را محاسبه می‌کند و به تراکم آن توجهی ندارد.

قبل از بنزین زدن

محل قرارگیری درب باک بنزین را در خودرو خود پیدا کنید. پس از ورود به جایگاه، خودرو را به گونه‌ای پارک کنید که درب باک در فاصله نیم متری پمپ بنزین قرار داشته باشد.

قبل از پیاده شدن از خودرو اگر خودرو دنده دستی است، آن را در دنده خلاص قرار دهید و اگر اتوماتیک است، در حالت P قرار دهید. ترمز دستی را بکشید. موتور خودرو را خاموش کنید.

توصیه می‌شود که چراغ‌های خودرو را خاموش کنید. به هیچ عنوان با سیگار روشن وارد جایگاه نشوید و از صحبت با تلفن همراه خودداری کنید. قبل از خروج از خودرو، دست خود را به بدنه فلزی آن بزنید تا بار الکتریکی احتمالی تخلیه شود. سوئیچ خودرو را با خود بردارید.

نحوه بنزین زدن

درب باک را باز کنید. (در برخی خودروها، درب باک با دکمه‌ای از داخل و در برخی دیگر با باز کردن قفل مرکزی باز می‌شود.)

از کارت سوخت خود استفاده کنید. کارت را به گونه‌ای در شیار کارت‌خوان قرار دهید که تراشه طلایی آن رو به بالا باشد. پس از نمایش عبارت “رمز را وارد کنید” روی صفحه، رمز خود را وارد نمایید. (توجه داشته باشید که باید با قدرت کلید دستگاه کارت‌خوان را فشار دهید.) اگر رمز کارت خود را تغییر نداده‌اید، به طور پیش‌فرض رمز آن، چهار رقم آخر کد ملی مالک خودرو است. پس از وارد کردن رمز، دکمه سبز رنگ تأیید را فشار دهید و منتظر بمانید تا پمپ فعال شود.

نحوه کار با نازل بنزین

صبر کنید تا نمایشگر پمپ صفر شود. دسته نازل را از جای خود خارج کرده و سر آن را در باک بنزین قرار دهید. با فشردن دستگیره به سمت بالا، بنزین خارج می‌شود.

نشانگرهای پمپ بنزین، مقدار لیتر مصرفی و مبلغ را به طور لحظه ای به شما نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که دستگیره نازل به صورت صفر و یک عمل نمی‌کند و کاملاً آنالوگ است. به این معنی که با فشار کمتر، بنزین کمتری خارج می‌شود. توصیه می‌شود که دستگیره نازل را تا انتها فشار ندهید چرا که احتمال خروج هوا به جای بنزین در این حالت وجود دارد و در نتیجه، هزینه هوای خارج شده از پمپ را پرداخت خواهید کرد.

می‌توانید برای جلوگیری از کمردرد، ضامن را بعد از فشردن اهرم درگیر کنید. اما مراقب باشید که نازل از باک خارج نشود. در صورتی که می‌خواهید به میزان مشخصی بنزین بزنید، لازم است که سوئیچ خودرو را در حالت نیمه باز قرار دهید تا آمپر، میزان بنزین را به طور لحظه ای نشان دهد. سپس به راحتی نازل را روی ضامن قفل کرده و به آمپر نگاه کنید. زمانی که به میزان مورد نظرتان رسید، دستگیره نازل را از ضامن خارج کرده و با کمترین فشار به بنزین زدن ادامه دهید. برخی از جایگاه‌های بنزین دارای قطع کن اتوماتیک هستند. قبل از زدن بنزین از مسئول جایگاه در این مورد سوال کنید. در صورتی که پمپ فاقد قطع کن اتومات بود، به صدایی که از لوله باک خارج می‌شود گوش دهید.

بعد از سوخت‌گیری

نازل را از باک خارج کرده و اجازه دهید قطره‌های آخر بنزین نیز داخل باک بریزد. سپس منتظر بمانید تا چکه کردن بنزین متوقف شود و بعد نازل را سر جای خود قرار دهید. برای تخلیه سریع‌تر قطرات بنزین، نازل را به باک نزنید چرا که این کار می‌تواند جرقه ایجاد کند و منجر به انفجار شود.

لوله نازل را به سمت بالا نگه دارید تا قطره‌ای از بنزین روی زمین نریزد. هنگام گذاشتن نازل در سر جایش، مراقب باشید که بنزین روی لباس شما نریزد. درب باک را محکم ببندید. کارت سوخت خود را با زدن دکمه خروج در کارت‌خوان، خارج کنید. مبلغ را پرداخت کرده و با روشن کردن خودرو، از جایگاه خارج شوید.

همیشه از بنزین‌های با کیفیت استفاده کنید. به طور مرتب فیلتر بنزین خودرو خود را تعویض کنید واز پر کردن بیش از حد باک بنزین خودداری کنید.

در هوای گرم، بنزین سریع‌تر تبخیر می‌شود. در این شرایط، سعی کنید تا حد امکان باک را پر نگه دارید. هنگام سوخت‌گیری، به علائم و هشدارهای موجود در جایگاه بنزین توجه کنید.

در صورت مشاهده هرگونه نشتی یا نقص فنی، به مسئول جایگاه اطلاع دهید. با رعایت نکات ایمنی، از بروز خطرات احتمالی هنگام سوخت‌گیری جلوگیری کنید. با رعایت این نکات در مورد بنزین زدن می‌توانید در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید و به حفظ سلامت خودرو و محیط زیست کمک کنید یادتان باشد در صورتی که در مسیر بنزین تمام کردید شرکتهای امدادی میتوانند به شما بنزین برسانند. برای استفاده از خدمات امداد خودرو های خصوص در اصفهان کافی است با شماره ۰۹۱۳۹۹۹۹۲۲۸ تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا