اجرای پست سبز در کشور برای کمک به کربن‌زدایی

نحوه دریافت غرامت از پست اعلام شد

پس از اعلام اجرایی شدن پست سبز در شرکت ملی پست در راستای تعهد به اتحادیه جهانی پست، به تازگی اعلام شده که فرایند این پروژه در چارچوب تعهدات بین‌المللی با هدف کمک به کربن زدایی و کاهش گازهای گلخانه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش کندوج، حفاظت از محیط زیست و درک اهمیت محیط زیستی سالم و پایدار امروزه در جوامع بزرگ نظیر ایران به عنوان دغدغه اصلی مردم و سیاستگزاران مطرح است به طوری که به یک موضوع عمومی تبدیل شده و همه سازمان‌ها و موسسات تمهیداتی را به منظور مقابله با این معضل اساسی  و اجتناب از مشکلات آینده در این خصوص اندیشیده‌اند.

 بهره‌گیری از ظرفیت ادارات پست به عنوان راه حلی اساسی یکی از پایه‌های اساسی در فرایند تحول فرهنگی برای حفاظت از محیط زیست چون پست در سراسر جهان دارای پیشرفته‌ترین شبکه حمل‌و نقل در جهان است، شبکه عظیم پست یک کارفرمای اصلی است و روزانه مخاطبان زیادی را جذب می‌کند. در بیشتر موارد ادارات پست، صاحب بزرگترین ناوگان خودرو در سطح ملی هستند از این رو بی‌تردید پست عاملی قدرتمند برای این تغییر است.

به اعتقاد مسئولان امروزه بسیاری از اپراتورهای پستی در اجرای شیوه‌های پایدار بسیار پیشرفت کرده‌اند و سازمان‌های پستی در سراسر جهان در حال انتقال ناوگان خود به وسایل نقلیه جایگزین و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خود هستند و زیرساخت‌های خود را برای طرح های بازیافت و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد مسائل زیست محیطی در دسترس قرار می‌دهند.

شرکت ملی پست ایران به عنوان یکی از اعضای اتحادیه جهانی پست، طی سال‌های اخیر برنامه‌های متعددی را برای این امر مهم به اجرا درآورده  و در همین راستا با نگاه به آینده و نیازهای روزافزون جامعه به خدمات ارتباطی، بستر خدمات بر پایه فناوری اطلاعات را فراهم کرده، به طوری که هم ‌اکنون شاهد تحول چشمگیری در عرصه این‌گونه خدمات هستیم.

بنابراین به دلیل اهمیت این مسئله با رونمایی از موتور سیکلت‌های برقی اواخر سال ۱۴۰۱ گام بزرگی برای اجرای پست سبز برداشته شد و با گذشت مدتی مدیر عامل شرکت ملی پست از اجرایی شدن پست سبز در این شرکت در راستای تعهد به اتحادیه جهانی پست خبرداد. او سال گذشته اعلام کرد شرکت ملی پست همه تلاش خود را  به کار گرفته پُست سبز را براساس برنامه‌ها و الزامات اتحادیه جهانی پست محقق کند.  

دراین راستا به توجه به اهمیت این موضوع پیشرفت آن در سایر کشورها مهدی چمن‌زاد – دبیر کارگروه پست سبز شرکت ملی پست اخیرا با اشاره به اینکه یکی از ارکان مهم پست سبز، هوشمندسازی و بهینه سازی منابع و افزایش بهره‌وری است، اظهار کرده است: فرایند هوشمندسازی و تسری آن به تمامی فرایندهای پستی، تحقق پست سبز را تسریع می‌کند.  

بر این اساس قدم گذاشتن در مسیر فناوری‌های نوین در شرکت ملی پست با اجرای طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی فرایندها از چند سال پیش آغاز شده است؛ به کارگیری موتورهای برقی، استقرار سیستم سورتینگ هوشمند و ارسال پیامک به مشتری به جای تحویل رسید کاغذی، تنها بخشی از اقدامات این شرکت در مسیر کمک به حفاظت از محیط زیست، پیش از ابلاغ نهاد های ملی و بین‌المللی است.  

اما وظایف و تکالیف محوله اتحادیه پستی جهانی در خصوص پست مدرن، حفاظت از محیط زیست و کربن‌زدایی، طبق اعلام دبیر کارگروه پست سبز شرکت ملی پست، این موضوع برای پست ایران تکلیف نبوده و یک تعهد اختیاری و داوطلبانه است که بر اساس آن، کارگروه پست سبز در اسفند ۱۴۰۲ با هدف عمل به این مسئولیت‌ها تشکیل و تاکنون ۲۰ پروژه عملیاتی در چارچوب برنامه راهبردی پنج ساله شرکت ملی پست تعریف شده است.

مهمترین این پروژه‌ها شامل جایگزین کردن ناوگان حمل و نقل سوخت‌های پاک با سوخت‌های فسیلی، ایجاد و تقویت فرهنگ سازمانی و استفاده بهینه از امکانات و منابع با برگزاری آموزش‌های مستمر، ایجاد پلتفرم بهینه سازی تاسیسات ساختمانی به منظور کمی کردن داده‌های این حوزه، استفاده از سلول‌های خورشیدی با هدف تولید انرژی در ساختمان‌ها و در نهایت جایگزینی لفاف‌های سبزِ تجزیه‌پذیر به جای کارتن‌های فعلی، است.

به گفته دبیر کارگروه پست سبز با تاکید بر اینکه لفاف‌های سبز نسبت لفاف‌های فعلی با سرعت بیشتری در طبیعت تجزیه میشود و این لفاف‌ها به لحاظ قیمت و رعایت استانداردهای حفاظتی و استحکام نیز از مدل‌های فعلی مناسب‌تر است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا