مجله عمومی

یک شوخی بزرگ – کندوج

در نتیجه ، هر ساله سیل پیام تبریک به روانشناسان و مشاوران جریان می یابد و این برنامه توسط سازمان سیستم های روانشناسی و سازمان های علمی مرتبط و چندین مرکز مشاوره حفظ می شود. امسال به دلیل موج ویرانگر Covid 19 ، این برنامه ها در فضای مجازی برگزار شد. اما با نگاهی تشخیصی و انتقادی ، می توانیم در کشورمان این روز را روانشناس بنامیم و آن را یک شوخی بزرگ جشن بگیریم. چرا؟ حقایق زیر را در نظر بگیرید:

– در سالهای اخیر ، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به عنوان اتحادیه روانشناسان و مشاوران با چالشهای زیادی روبرو شده است که باعث ایجاد شکاف جدی بین دو روانشناس طیف شده است. رئیس فعلی انجمن با انتقادات زیادی از سوی سازمان های علمی روبرو می شود ، اما متوجه این انتقاد نمی شود و به کار خود ادامه می دهد. یکی از مهمترین دلایل این بی علاقگی بی احترامی اکثر رسانه ها نسبت به ماجراهای سازماندهی سیستم روانشناختی است ، همچنین آنها نمی دانند که توجه یا بی تفاوتی به زبان رابطه مستقیمی با میزان رسانه دارد توجه به آن زبان

در سال های اخیر ، به ویژه با گسترش فضای مجازی ، تعداد قابل توجهی از روانشناسان ، حتی کسانی که دارای مدرک مهندسی هستند ، برای روانشناسی عمومی مواد روانشناسی تولید می کنند. متأسفانه ، با نقاط ضعف تنظیم کننده ها و ناآگاهی ، بخش قابل توجهی از جامعه ایران روز به روز در حال رشد است و در نتیجه یک بی اعتمادی کلی به نظریه های روانشناسی وجود دارد.

– در اردیبهشت سال گذشته ، رئیس محترم انجمن روانپزشکی و مشاوران نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و از وی خواستند به مناسبت روز ملی روانشناسی به جامعه روانشناسان تبریک بگوید. اکنون یک سال از این نامه می گذرد و رئیس جمهور محترم تصمیم گرفته است وقت خود را به موارد ارزشمندتری اختصاص دهد.

– در آوریل و مه 1399 ، هنگامی که جامعه ایرانی با ترس Covid 19 دست و پنجه نرم می کردند ، بیش از هزار روانشناس و مشاور داوطلبانه در تماس وزارت بهداشت به سیستم 4030 پیوستند و به تعداد قابل توجهی از نگرانی ها و ترس ها پاسخ دادند مردم روزانه تلاش می کردند تا آگاهی را افزایش دهند. برخی از راه حل های آبی و رفتاری شناختی برای این آتش سوزی. اما بعداً وزارت بهداشت با تقاضای تصویب لایحه بهداشت روان در مجلس که روانپزشکان را مسئول بهداشت روانی مردم می داند و روانشناسان را به عنوان سایر متخصصان بهداشت روان معرفی می کند ، این کمک داوطلبانه را پاداش داد.

اگرچه رئیس جمهور تقریباً در هر جلسه در مقر کرونا از کلمات و عبارات مربوط به علم روانشناسی استفاده می کند و بارها و بارها از مردم می خواهد که آرام شوند ، او تاکنون به نظرات روانشناسان درباره تصمیمات این ستاد و تأثیر آنها بر سلامت روان جامعه گوش داده است . نشده است. هر روانشناسی که نظریه ها و تحقیقات روانشناسی اجتماعی را می داند می داند که بسیاری از تصمیمات این ستادها به دلایل روانشناختی موفقیت آمیز نبوده و مانند کوبیدن آب در هاون است ، اما کی گوش می دهد؟

سال گذشته علی رغم همه محدودیت ها ، روانشناسان و مشاوران با برگزاری دوره ها و ادامه مشاوره فردی ، از سیل آسیب روانی که پیامد طبیعی اپیدمی کوید 19 بود و هست ، سهم خود را انجام دادند ، اما یک روانشناس یا مشاور با تأثیر فقر در حال رشد و مشکلات اقتصادی چه عواملی را می تواند آزار دهد؟ در مورد زن و مرد و کودکی که امروز طعم تلخ فقر را بیش از گذشته احساس می کنند چه می توان گفت؟

تا زمانی که سیاستمداران تصمیم بگیرند از نظریه های روانشناسی در سیاست ها و تصمیمات خود استفاده نکنند ، تا زمانی که جامعه به نظریه های جذاب اما ناکارآمد و حتی خطرناک روانشناسان روی نیاورد و تا زمانی که روان درمانی و مشاوره لازم شود ، روزی رو به رو می شود افتخار این یک شوخی عالی است

* روانشناس

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا