آموزش تکنیک های فن بیان و سخنوری + نکات طلایی

یکی از مهارت‌های کلیدی و بسیار مهم برای افراد؛ مهارت سخنرانی و فن بیان است که سبب ایجاد کاریزما در افراد می‌شود. شما برای بهترین شدن و برای بهبود یافتن در سخنران نیازمند تمرینات عملی فن بیان هستید.

فن بیان چیست و چرا هم معنی با سخنرانی استفاده می شود؟

فن بیان چیست؟ مجموعه مهارت‌هایی که به ما کمک می‌کند بتوانیم خوب صحبت کنیم تا شنوندگان ما بیشترین درک و هیجان را داشته باشند. در واقع هنر تاثیر گذاری با کلام در هر زمان و مکان را فن بیان گویند.

با در نظر گرفتن مهارت فن بیان که فرد را تبدیل به سخنرانی حرفه ای می کند این دو کلمه غالبا همراه با یکدیگر استفاده می شوند.

داشتن فن بیان قوی به شما کمک می‌کند تا نظرات منفی یا خنثی دیگران را نسبت به خودتان تغییر دهید. نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و افراد بیشتری را با تفکرات خود همسو کنید. برای بیان احساسات و نظر مخالف خودتان در جمع احساس بدی نداشته باشید و اینکه مسیر مذاکره یا سخنرانی را به سمتی هدایت کنید که تمایل دارید. آموزش گویندگی و فن بیان می تواند شما را به سخنوری قابل تبدیل کند.

تکنیک های فن بیان و مدیریت سخنوری

شمرده شمرده صحبت کنید

در صحبت کردن و بیان عبارات، شتاب و عجله‌ای نداشته باشید. سعی کنید کلمات و جملات را شمرده شمرده و واضح بیان کنید تا مخاطب بتواند به خوبی صحبت‌های‌تان را درک کند. شمرده حرف زدن به این معنی نیست که بعد از هر کلمه مکثی عمیق و طولانی داشته باشید چون این کار مخاطب را کلافه کرده و حواسش را پرت می‌کند.

فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین راه های تقویت فن بیان، شمرده و آرام صحبت کردن است. زیرا می‌توانید کلمات و حروف را به‌طور کامل بیان کنید تا مخاطب به خوبی منظور شما را متوجه شود.

برای شمرده شمرده صحبت کردن می‌توانید صدای خود را در حین صحبت با دیگران ضبط کنید و بارها و بارها به آن گوش دهید. به راحتی با این کار متوجه می‌شوید که در حین صحبت جملات را تند و غیر قابل فهم و یا شمرده و قابل فهم بیان می‌کنید.

داشتن برنامه و مرتب کردن عنوان مطالب

صحبت کردن در مورد چند موضوع به صورت همزمان یا اصطلاحا از این شاخه به آن شاخه پریدن در هنگام صحبت‌ کردن باعث عدم تمرکز مخاطبان می‌شود. این کار بدون شک شما را از اهداف خود دور می‌کند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی لازم است که عنوان‌ مطالب را به ترتیب اولویت و البته ارتباطشان با یکدیگر بچینید و در هنگام صحبت هم این ترتیب را رعایت کنید. برنامه داشتن به شما این امکان را میدهد که با توجه به موضوع ها با مخاطبان ارتباط بگیرید.

همچنین بخوانید: روش های از بین بردن و کنترل لهجه

محکم و مطمئن صحبت کنید

در حین سخنرانی به گونه‌ای کلمات و عبارات را با اعتماد به نفس و مطمئن بیان کنید تا مخاطب متوجه شود که به صحبت‌های خود اعتماد و باور کافی دارید. این اعتماد باعث می‌شود مخاطب با دقت و باور بیشتری به صحبت‌های‌تان گوش کرده و به اجرای توصیه‌ها و پایندی به مطالب بیان شده، مصمم‌تر شود. این مورد نیز یکی از روش های افزایش مهارت فن بیان در سخنرانی است.

متکلم وحده نبودن

 در جلساتی که فقط یک نفر صحبت می‌کند میزان یادگیری یا درک مفاهیم به شدت پایین می‌آید. دلیل این موضوع هم این است که افراد نمی‌توانند در حالی که یک جا نشسته‌اند مدت زیادی تمرکز خود را بر روی یک موضوع ثابت نگه دارند. در واقع بی‌حرکت بودن خیلی زود باعث خسته شدن مخاطب می‌شود. در این زمان بهترین کار درگیر کردن ذهن آن‌ها با استفاده از تکنیک مشارکت گروهی است. برای این کار شما باید شنوندگان را دعوت به صحبت کردن و مشارکت در بحث کنید.

زبان بدن را فراموش نکنید

اهمیت زبان بدن(Body Language) در سخنرانی‌ها، دیگر بر کسی پوشیده نیست. جالب است بدانید که گاهی تکیه بر این موضوع آنقدر زیاد می‌شود که حرکات بدن، بسیار افراطی شده و از حالت طبیعی خارج می‌گردد. احتمالا پیش آمده باشد که شما هم شاهد سخنران‌هایی بوده‌اید که حرکات دست و پای سخنران آن‌قدر زیاد، افراطی و تصنعی بوده که کاملا تمرکزتان را بهم ریخته و اصلا تحت تاثیر سخنران قرار نگرفته‌اید؛ بنابراین افراط یا تفریط در به‌کارگیری زبان بدن می‌تواند اثربخشی سخنرانی ما را بشدت کاهش دهد. چنانچه می‌خواهید زبان بدن را به شکلی موثر در سخنرانی‌ها به کار گرفته تا باعث تاثیرپذیری مخاطب شوید، یکی از راهکارهای ساده، در نظر گرفتن زبان بدن به عنوان ابزار علامت‌گذاری در سخنرانی است. به عنوان مثال می‌توانید به این سوال فکر کنید: وقتی قصد دارید در سخنرانی یک سوال مطرح کنید، بدن خود را چگونه با وضعیت سوالیِ پیام، همراه می‌کنید؟

راه ها و تکنیک های بهبود و تقویت فن بیان : لبخند بزنید

اگر در حین صحبت کردن با مخاطب‌تان لبخند به لب داشته باشید، علاوه بر این‌که تاثیر صحبت‌های خود را در ذهن مخاطب چندین برابر می‌کنید، می‌توانید صدا و بیان‌تان را نیز جذاب‌تر کنید. لازم به ذکر است که صدای شما موقع لبخند زدن واضح‌تر و شفاف‌تر به گوش مخاطب می‌رسد. ارتباط چشمی به همراه لبخند تاثیر کلام شما را بیشتر می کند.

تنفس خود را بهبود بخشید

اگر قصد دارید فن بیان قوی و مناسبی داشته باشید، باید تنفس صحیح شکمی یا دیافراگمی را به خوبی بیاموزید. تنفس شکمی به این صورت است که در هنگام دم، اکسیژن را به درون شکم خود فرستاده و در بازدم آن را خالی می‌کنید. به بیان دیگر به جای باد کردن شش‌ها، باید شکم را باد کنید.

تقویت فن بیان و گویندگی، با مهارت شنیدن

تا زمانی که ما مهارت شنیدن خود را تقویت نکنیم، تکنیک های فن بیان و گویندگی دردی از ما دوا نخواهند کرد. یک ارتباط خوب شامل شنیدن با ذهن باز و داشتن ذهنیتی شفاف درباره‌ی پیامی است که به ما منتقل می‌شود. ما در حین انتقال این پیام باید کاملا آماده باشیم تا آن را بپذیریم یا رد کنیم و توانایی بحث و مذاکره درباره‌ی آن را داشته باشیم. به یاد داشته باشید که باید با چشم و گوش سخنان مخاطب خود را درک کنید و متوجه تمام سیگنال‌ها و نشانه‌هایی که از سمت او دریافت می‌کنید، باشید. سعی کنید فعالانه گوش کنید و در حین گوش کردن قضاوت و تعصب را کنار بگذارید تا فحوای کلام مخاطب خود را بفهمید و از این طریق احترام متقابل خود را به او نشان دهید.

تقویت فن بیان و گویندگی کاملا شدنی است؛ اما نه یک روزه !

اگرچه راهکار‌های بالا برای تقویت فن بیان به کمک شما می‌آیند؛ ولی آموزش گویندگی و فن بیان چیزی نیست که یک شبه آن را یاد بگیرید و استاد آن شوید. در واقع انتهایی برای یادگیری این مهارت وجود ندارد و شما هرچه بیشتر تمرین کنید، در آن بهتر و بهتر می‌شوید. بسیاری از افراد سخت تلاش می‌کنند تا کنترل ارتباطات و فن بیان خود را در دست بگیرند و اینگونه از خطا‌ها و اشتباهات خود غافل می‌شوند. بهتر است به جای اینکه حواسمان به اشتباه نکردن باشد، ارتباطات خود و فن بیان خود را آگاهانه زیر نظر بگیریم و خطاهای خود را پذیرفته و درصدد اصلاح آن‌ها بربیاییم؛ چرا که آغاز هر کاری من جمله تقویت فن بیان ممکن است همراه با اشتباه باشد. ما می‌توانیم در این راه نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم، حتی از دیگران بخواهیم این نکات را به ما گوشزد کنند. اگر شما همراه عزیز همیار آکادمی روش‌های بهتری برای تقویت فن بیان سراغ دارید، حتما در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا