ماده ی اصلی رنگ پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان به عنوان یکی از بهترین روکش های کابینت آشپزخانه در نظر گرفته می‌شود. این ترکیب رنگی دو جزئی از رزین و سخت‌کننده تشکیل شده است و مشابه رنگی است که در خودروها استفاده می‌شود. رنگ پلی اورتان روی ام دی اف چوب و حتی سطوحی که قبلا رنگ شده‌اند نیز قابل اجرا است. کابینت پلی اورتان سطح بسیار مقاومی در برابر خش دارد و بادوام است و بسیاری از مدل‌های پینترستی کابینت از این نوع است.

ترکیبات اصلی و خواص رنگ‌های پلی اورتان کابینت چیست؟

فرمول رنگ پلی اورتان برای کابینت آشپزخانه شامل رزین پلی استر و سخت کننده مناسب (ایزوسیانات) می باشد. این رنگ در برابر خراش گرما و رطوبت بسیار مقاوم است و همچنین مقاومت بالایی در برابر اشعه ماورای بنفش دارد. رنگ‌های پلی اورتان برای کابینت آشپزخانه حاوی رقیق‌کننده‌ رنگ‌دانه‌ سخت‌کننده‌ (برخی مارک‌ها) خشک‌کننده‌ افزودنی‌های اصلاح‌کننده و پرکننده‌ نیز هستند.

رنگ‌های پلی اورتان از نظر ترکیبات به دو نوع یک جزئی و دو جزئی طبقه بندی می‌شوند. رنگ‌های یک جزئی به رنگ‌های آماده برای استفاده و حاوی تمام مواد تشکیل دهنده (خشک کن تینر سخت کننده و غیره) گفته می‌شوند. رنگ پلی اورتان مخصوص کابینت در دسته رنگ‌های دو جزئی قرار دارد. رنگ‌های پلی اورتان دو جزئی به آن دسته گفته می‌شود که قبل از شروع کار با آن نیاز به مخلوط کردن مواد اولیه دیگری دارید.

رنگ پلی اورتان دو جزئی ترکیبی از رزین و سخت کننده است. قبل از اعمال رنگ پلی اورتان دو جزئی مواد را با استفاده از همزن در ظرفی با اندازه مناسب مخلوط کنید تا توده‌ای غلیظ و همگن به دست آید. ترکیب نهایی باید ظرف 6 ساعت مصرف شود. قبل از مخلوط کردن توصیه می‌شود مقدار مورد نیاز را تا حد امکان دقیق محاسبه کنید در غیر این صورت باقی مانده استفاده نشده باید دور ریخته شود. کیفیت پوشش کابینت با رنگ پلی اورتان دو جزئی مستقیما به رعایت دقیق فناوری مخلوط کردن اجزای رنگ بستگی دارد.

ترکیبات پلی اورتان هنگام رنگ آمیزی کابینت پوشش یکنواخت با مقاومت بالا در برابر سایش و خواص محافظتی ایجاد می‌کنند. رنگ‌های پلی اورتان کابینت توسط اسیدها قلیاها و مواد شیمیایی پاک کننده از بین نمی‌روند. ترکیبات رنگ پلی اورتان در برابر خوردگی و اثرات قارچ‌ها و باکتری‌ها نیز مقاوم هستند.

مزایای کابینت پلی اورتان چیست؟

به گفته کارشناسان رنگ‌های پلی اورتان یک پیشرفت واقعی در صنعت رنگ برای کابینت آشپزخانه هستند. این رنگ‌ها ویژگی متمایزی دارند که آنها را نسبت به رنگ‌های دیگر برتری می‌دهد. مهم‌ترین مزایای رنگ‌های پلی اورتان برای کابینت عبارت هستند از:

  • مقاومت بالا در برابر خراش و استحکام پوشش: این نوع رنگ مقاومت بالایی در برابر خراش دارد که استفاده از آن را در محیط‌هایی مانند آشپزخانه عالی می‌کند.
  • مقاومت قابل قبول در برابر رطوبت: مقاومت این پوشش در برابر رطوبت به نسبت خوب است.
  • نگهداری آسان: کابینت‌های رنگ شده با پلی اورتان به‌راحتی تمیز می‌شوند. کابینت‌های پلی اورتان با گذشت زمان کمتر نشانه‌های سایش را نشان می‌دهند.
  • مقاوم در برابر ضربه: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کابینت پلی اورتان این است که در برابر ضربه مقاوم است. روکش‌های پلی اورتان در برابر ضربه ناگهانی افتادن یا ضربه خوردن توسط ابزاری مانند چاقو به نسبت مقاوم هستند.
  • مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش: بسیاری از وسایلی که برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند آسیب می‌بینند. مقاومت پوشش‌های پلی اورتان در برابر اشعه ماورای بنفش در سطح بسیار بالایی قرار دارد.
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی: مقاومت کابینت پلی اورتان در برابر مواد شیمیایی مختلف بسیار بالا است. مواد شیمیایی به وفور در مواد پاک کننده یافت می‌‍‌شوند که در آشپزخانه نیز زیاد از چنین موادی استفاده می‌کیم. انتظار می‌رود این مواد شیمیایی کمترین تاثیر را روی کابینت‌های پلی اورتان داشته باشند. کابینت‌های پلی اورتان به دلیل کیفیت سطحی خود عملکرد عالی در برابر مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهند اما باز هم توصیه می‌کنیم از مواد پاک کننده قوی استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که تقریبا هر رنگ کابینتی را می‌توانید با پلی اورتان بسازید. تمام موارد مثبت بیان شده در بالا این رنگ را به گزینه جذابی برای کابینت آشپزخانه به سبک کلاسیک نئوکلاسیک و حتی مدرن تبدیل کرده است.

انواع رنگ پلی اورتان کابینت آشپزخانه

رنگ‌های پلی اورتان به دو دسته رنگ‌های بر پایه آب و رنگ‌های پایه روغنی تقسیم می‌شوند. در زیر به مقایسه این دو مدل رنگ پرداخته‌ایم.

·       رنگ کابینت پلی اورتان بر پایه آب

رنگ پلی اورتان بر پایه آب را به دلیل قوام کمی که دارد به راحتی می‌توانید روی کابینت اعمال کنید. برای این منظور می‌توانید از یک برس مو یا برس فوم برای اعمال رنگ بر روی سطح کابینت استفاده کنید. این رنگ به سرعت خشک می شود و بوی خفیفی در مقایسه با رنگ‌های پایه روغنی دارد. شما باید کابینت‌های رنگ شده را کمی سنباده بزنید تا چوب را آماده کنید. سنباده زدن سطح کابینت قبل از اعمال رنگ پلی اورتان بر پایه آب اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا آب موجود در مواد می‌تواند سطح چوب را در حین اعمال رنگ بالا ببرد و روی کابینت‌ها را ناهموار کند. به دلیل قوام نازک‌تر و تمایل به سایش سریع‌تر باید حداقل سه لایه از رنگ پلی اورتان پایه آب را روی کابینت اعمال کنید.

·       رنگ کابینت پلی اورتان بر پایه روغن

رنگ پلی اورتان مبتنی بر روغن قوام بیشتری نسبت به پوشش‌های پایه آب دارد. هنگام اعمال این رنگ باید از تهویه مناسب در محیط اطمینان حاصل کنید زیرا بوی قوی دارد. رنگ کردن کابینت پلی اورتان با این ماده به راحتی با قلم مو یا فوم انجام می‌شود. این نوع رنگ برای چوب طبیعی بسیار عالی است و پس از خشک شدن رنگی کهربایی روی چوب ایجاد می‌کند. برای ساخت کابینت پلی اورتان با محصولات مبتنی بر روغن به دو لایه رنگ نیاز دارید تا به اندازه کافی پوشش چوب را بپوشانید و از آن محافظت کنید.

جمع‌بندی

از رنگ پلی اورتان در صنایع مختلف از جمله کابینت سازی به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. رنگ پلی اورتان برای کابینت آشپزخانه رنگی حاوی رزین سخت کننده و مواد خشک کننده است. کابینت پلی اورتان خاصیت ضد آب دارد و از مقاومت بالایی در برابر خراش رطوبت ضربه گرما و مواد شیمیایی برخوردار است.

دکمه بازگشت به بالا