برگزاری یک نشست در مورد تفکر افراط گرایی و تکفیر

برگزاری یک نشست در مورد تفکر افراط‌گرایی و تکفیر

با همکاری و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه(ص) در کابل نشست علمی «نقد تفکر افراط گرایی» با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد.

به گزارش کندوج در ابتدای این نشست روح الله روحانی دبیر علمی نشست گفت: جریان افراط گرایی پدیده ای نامبارک در جهان اسلام است که آسیب ها و پیامدهای جبران ناپذیری را به جوامع اسلامی و دین اسلام تحمیل کرده و شعله ور شدن آتش جنگ و خشونت در منطقه از پیامدهای این رویکرد است.

سید روح الله حسینی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل افراط را نتیجه نگاه نامتوازن به کلیت نظام خلقت دانست و گفت: در اندیشه های فلسفی و عرفانی اسلامی؛ نظام خلقت نظام احسن است و آنچه خداوند ایجاد کرده بهترین وضعیت ممکن است. هر گاه بشر در این نظام دست ببرد توازن آن را برهم می زند و منجر به افراط و تفریط می شود.

وی اعمال نگاه همه جانبه گرایانه را باعث جلوگیری از افراط و تفریط خواند و افزود: انسان فقط مادّیت یا معنویّت یا فردیّت و یا اجتماعی بودن نیست؛ بلکه همه اینها با هم است و یکی از دلایل رشد کاریکاتوری غرب؛ یعنی پیشرفت در مادّیات و ظواهر زندگی و غفلت از معنویّات و بعد روحانی انسان نگاه یک جانبه گرایانه به انسان است.

حسینی این تصور رایج که جوامع اسلامی و برخی از مسلمانان را افراط گرا معرفی می کند؛ به نقد کشید و اظهار کرد: هر نوع رویکرد تندروانه افراط گرایی است و این رویکرد در جوامع مسیحی غربی از گذشته وجود داشته و جنگ های سی ساله مذهبی در اروپا مصداق بارز افراط گرایی در غرب است.

وی ریشه های افراط گرایی را مجموعه ای از آمیزش عامل بیرونی استعمار با ضعف و فساد درونی برخی جوامع اسلامی معرفی کرد و از جدال سنّت گرایان اسلامی با دنیای غرب و غرب گرایانی که پیشرفت را منحصر در تقلید و پیروی از غرب می دانند به عنوان عاملی که به افراط گرایی دامن می زند نام برد.

رایزن فرهنگی ایران پیرامون تبیین پیامدهای افراط گرایی در جوامع اسلامی گفت: این پدیده دو بخش دارد؛ بخش اول وحدت اجتماعی را در بدنه ی یک جامعه و کل جوامع اسلامی هدف قرار می دهد و در بخش دوم؛ امنیت ملی کشورها را تهدید می کند.

حجت الاسلام علیزاده محقق و کارشناس مسائل دینی با تأیید نقطه نظرات ارائه شده توسط رایزن فرهنگی کشورمان؛ اجماع و اتفاق نظر امت و همه مذاهب اسلامی بر محبت و دوستی اهل بیت پیامبر(ص) و منحرف و خارج از دین دانستن نواصب و غلوکنندگان را به عنوان یک ظرفیت مهم برای همدلی و همگرایی بین مسلمانان مطرح کرد.

وی افزود: برای مبارزه با افراط گرایی ابتدا باید واقعیت وجود تکفیر و ریشه های آن در برخی متون و روایات و نیز در فتاوای برخی علمای اسلامی را بپذیریم و در گام بعدی عوارض و فتنه های ناشی از آن را در جامعه تبیین کنیم و در نهایت به دنبال چاره و راه حل باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا