کنترل دیپ فیک ها؛ سیاست جدید متا برای انتخابات استرالیا

شرکت متا مالک فیسبوک و اینستاگرام اعلام کرد که برنامه مستقل بررسی حقایق این شرکت در استرالیا به شناسایی و حذف محتوای جعلی و دیپ فیک ها کمک خواهد کرد. این اقدام در راستای کاهش انتشار اطلاعات نادرست پیش از انتخابات ملی استرالیا که قرار است تا ماه مه برگزار شود انجام می شود.
به گزارش رویترز بر اساس بیانیه منتشر شده در وبلاگ این شرکت هرگونه محتوایی که می تواند به خشونت و آسیب فیزیکی منجر شود یا در فرآیند رأی گیری اختلال ایجاد کند حذف خواهد شد. همچنین توزیع محتوای گمراه کننده در پلتفرم های این شرکت محدود خواهد شد.
چریل سیتو رئیس سیاست گذاری متا در استرالیا اعلام کرد: «هنگامی که محتوایی توسط بررسی کنندگان حقایق رد شود ما برچسب هشدار به آن اضافه کرده و توزیع آن را در بخش فید و اکسپلور کاهش می دهیم تا کمتر دیده شود.» وی افزود که خبرگزاری های فرانس پرس (AFP) و خبرگزاری ملی استرالیا (AAP) وظیفه بررسی محتوای منتشر شده در متا را بر عهده خواهند داشت.
متا در ماه ژانویه برنامه های بررسی حقایق خود را در ایالات متحده متوقف و محدودیت های مربوط به موضوعات بحث برانگیزی مانند مهاجرت و هویت جنسیتی را کاهش داد. این اقدام پس از فشار محافظه کاران برای تغییرات اساسی در سیاست های مدیریت محتوای سیاسی متا انجام شد.
مقابله با دیپ فیک ها در آستانه انتخابات
علاوه بر محتوای جعلی شرکت های رسانه های اجتماعی در تلاش هستند تا دیپ فیک ها – ویدئوها تصاویر یا فایل های صوتی فوق العاده واقعی که با الگوریتم های هوش مصنوعی تولید شده و به عنوان محتوای واقعی ارائه می شوند – را نیز کنترل کنند.
متا اعلام کرد که هرگونه محتوای دیپ فیکی که سیاست های این شرکت را نقض کند حذف خواهد شد. همچنین محتوا هایی که تغییر یافته اما ناقض قوانین نیستند برچسب «ویرایش شده» دریافت کرده و رتبه آنها در فید کاهش خواهد یافت تا توزیع کمتری داشته باشند. علاوه بر این کاربران هنگام انتشار یا اشتراک گذاری محتوای تولید شده با هوش مصنوعی ملزم به افشای ماهیت آن خواهند بود.
چریل سیتو در این باره گفت: «برای محتوایی که قوانین ما را نقض نمی کند همچنان معتقدیم که مهم است کاربران بدانند محتوای فوتورئالیستی که مشاهده می کنند با هوش مصنوعی ایجاد شده است.»
انتخابات نزدیک و چالش های نظارتی برای متا
نظرسنجی ها نشان می دهد که انتخابات پیش روی استرالیا رقابتی نزدیک خواهد داشت و ائتلاف لیبرال-ملی مخالف با اختلافی اندک از حزب حاکم کارگر (مرکز-چپ) پیشی گرفته است.
متا اعلام کرد که رویکرد این شرکت در استرالیا مطابق با تلاش های آن برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در انتخابات اخیر هند بریتانیا و ایالات متحده است.
این در حالی است که متا با چالش های نظارتی متعددی در استرالیا مواجه است. دولت این کشور قصد دارد مالیاتی بر شرکت های بزرگ فناوری وضع کند تا درآمد حاصل از تبلیغاتی که از طریق انتشار محتوای خبری محلی به دست می آورند جبران شود.
علاوه بر این شرکت های رسانه های اجتماعی از جمله متا باید تا پایان سال جاری محدودیت های سنی را برای کاربران زیر ۱۶ سال اعمال کنند. در حال حاضر این شرکت ها در حال مشاوره با دولت برای نحوه اجرای این محدودیت ها هستند.
انتهای پیام/