مجله علمی و سلامت

تاخت و تاز اعتیاد در سایه هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان

کندوج / اصفهان مدیرکل فرهنگی اجتماعی استان اصفهان گفت: میزان بروز اعتیاد در استان اصفهان 2.4 درصد است که در صورت ضرب در 5.5 میلیون نفر در استان اصفهان قطعا رقم قابل توجه و نگران کننده ای خواهد بود.

وی صبح روز شنبه 20 تیرماه در سومین همایش انتخاباتی پیشگیری از اعتیاد و سیاست شهری که در سالن سمینار کتابخانه اصلی اصفهان برگزار شد، از زحمات همگان قدردانی کرد. نهادهای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر با پدیده شوم مواد مخدر برای ایران اسلامی تاکنون بیش از 3800 شهید و 12000 جانباز به شهادت رسیده اند، بنابراین بررسی ابعاد مختلف این موضوع ضروری به نظر می رسد.

وی با مقایسه سیاست های مبارزه با مواد مخدر قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و متعاقب آن تأثیر برخی سیاست ها در شکل گیری فرهنگ اجتماعی، ادامه داد: ایران از سال 1364 که اولین بار بود، چندین نسل از سیاست های مبارزه با مواد مخدر را پشت سر گذاشته است. قوانین محدودیت کشت تریاک در کشور تصویب شد و حتی بعد از انقلاب هم سیاست های اصلی در حوزه زیرساخت ها بود، اما به ویژه قبل از انقلاب سیاست های متناقضی در مورد مواد مخدر وجود داشت تا جایی که حتی تریاک به صورت کوپنی نیز فروخته می شد. در کشور. توزیع شده است.

تلاش های ایران در مبارزه با مواد مخدر توسط دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ستایش شد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان که معتقد بود بخشی از فرهنگ پیشینه مردم همچنان تحت تاثیر سیاست های متناقض است، به اعتراضات پس از انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با مواد مخدر و برجام مبارزه کرده است. در مورد مواد مخدر و جرم).

مهدویان فر ادامه داد: اصولا نظام بین الملل بسیاری از اقدامات انجام شده در کشور ما را به رسمیت نمی شناسد و یا به شکل های مختلف بیان می کند، اما یکی از تلاش هایی که همواره مورد تاکید و تمجید جامعه جهانی بوده، تلاش ایران است: در مبارزه با مواد مخدر و مواد مخدر موضوعی که حتی در نشست اخیر سران کشورها از جمله رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت.

وی به موقعیت جغرافیایی شکننده ایران در پرتو مواجهه مکرر با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: 85 درصد تریاک جهان در ایران و اطراف آن تولید می‌شود و طبق آخرین گزارش دفتر مبارزه با جرایم سازمان ملل متحد. و مواد مخدر، تولید تریاک از سال 2010 تا 2020، 60 درصد از 4800 تن به 7600 تن افزایش یافته است، اما افغانستان تقریباً دو دهه است که با شعار و ادعای مبارزه با مواد مخدر توسط دولت ها کنترل می شود.

60 درصد تریاک افغانستان از ایران عبور می کند

مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان از عبور 50 تا 60 درصد تولیدات افغانستان از مسیر معروف بالکان و از طریق ایران خبر داد و ادامه داد: مسیر معروف بالکان مواد مخدر را از ایران به ترکیه و سپس به اروپا منتقل می کند و مواد مخدر را نیز حمل می کند. پلیس همچنین در بهترین سال کشف خود تنها یک هزار تن چهار هزار تن مواد مخدر وارداتی از افغانستان به ایران را به طرق مختلف پیدا کرده و بخشی از این مقدار نیز صادر و قطعات به کشور ارسال می شود. .

مهدویان فر با تاکید مجدد بر اینکه مبارزه، مقابله و تقویت زیرساخت ها بهترین راه مقابله با مواد مخدر است، مهدویان فر درباره شیوع انواع مواد مخدر در کشور توضیح داد: بر اساس آخرین آمار منتشر شده مربوط به سال 1394، شیوع اعتیاد در کشور این میزان 5.3% بوده است که مربوط به 5.4% در سراسر جهان برای گروه سنی 15 تا 64 سال است.

میزان بروز اعتیاد در کشور 2.4 درصد است

وی با اعلام اینکه شیوع اعتیاد در استان اصفهان 2.4 درصد است، هشدار داد: اگر این میزان در 5.5 میلیون نفر در استان اصفهان ضرب شود قطعا عدد قابل توجه و نگران کننده است، اما تحقیقات نشان داده است که برای اعتیاد درمان دارویی نه چندان پذیرا، اگرچه نباید تلاش های برخی سازمان های غیردولتی و گروه های مشابه برای مقابله با اعتیاد را نادیده گرفت.

مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان که معتقد بود تنها یک گزینه برای درمان مواد مخدر وجود دارد، ادامه داد: پیشگیری و تطبیق سیاست های عمومی تنها راه ممکن برای مبارزه با مواد مخدر است. سال‌های 1975 تا 1995 که در قالب یک رساله دکتری منتشر شد، نشان داد که بخشی از سیاست‌های کلان اقتصادی تا چه اندازه بر سرنوشت مبارزه با مواد مخدر تأثیرگذار بوده است.

بودجه اعتیاد تنها 11 درصد است!

مهدویان فر در عین حال با انتقاد از رویکرد پیشگیرانه در سیاست گذاری گفت: گاهی در کشور پیشگیری یک عبارت یا یک شعار تزیینی بیش نبود به طوری که مثلا در بهترین سال بودجه دولتی تخصیص می یافت. ستاد مبارزه با مواد مخدر 11 درصد در حوزه مواد مخدر بود، اما در مبارزه ریشه ای با مواد مخدر باید بر نیروی انسانی، تولید محتوا و گسترش محتوا نیز تاکید شود.

وی افزود: حتی دیده شده است که ستاد مبارزه با مواد مخدر ستاد در تابستان امسال به 4 درصد رسیده است، اما اگر به دنبال مبارزه معقولانه با موضوع هستیم باید به سایر ادارات این ستاد توجه کنیم. ستاد، بودجه معاونت بودجه با رشد 40 درصدی تا 50 درصد افزایش یافته است، زیرا صرف یک ریال در بخش پیشگیری بیش از 70 ریال برای مبارزه و درمان است.

قرار است شهرداری ها از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شوند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان اصفهان با یادآوری انتظارات از دولت محلی با طرح این سوال که نهاد یعنی چه و انجمن یعنی چه، گفت: وی در یکی از سخنان خود در خصوص شهرداری ها گفت: عالی عودویتی گفته شهرداری فقط ساخت و ساز نیست. پروژه و باید شهرداری ها را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل کند، حال سوال این است که نهاد یعنی چه و نهاد اجتماعی چیست؟

مهدویان فر ادامه داد: گرچه رسیدگی به خدمات، زیباسازی فضاهای شهری، فضای سبز، خیابان سازی و حمل و نقل بر عهده شهرداری هاست، اما رهبری می خواهند شهرداری در کنار رسیدگی به آن به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود. از این موارد، زیرا بر اساس ماده 85 قانون برنامه ششم توسعه، اعتیاد بالاتر از طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و آسیب به کودکان است.

انحلال امور اجتماعی شورای شهر یک اشتباه بود

وی با انتقاد از انحلال کمیته امور اجتماعی و ادغام آن در کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: کمیته اجتماعی می توانست با جدیت بیشتری به مشکلات و مسائل زندگی شهری نگاه کند که اکنون امیدواریم بتوانیم پاسخگوی این موضوع باشیم. خواسته رهبری این سیاست باید به چالش های اجتماعی و تبدیل حکومت شهری به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود.

مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به خطرات ناشی از آسیب پذیری محیط شهری در گسترش آسیب های اجتماعی در سطح شهر و منطقه، خاطرنشان کرد: با توجه به امنیت محیطی، شهر باید اقدامات ویژه ای را برای رفع این خطر انجام دهد. همان چیزی است که امروزه به آن فضای شهری بی دفاع می گویند، محیطی که بخش بزرگی از تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر نیز در این مکان ها صورت می گیرد. خواهد بود

وی مسئولیت برنامه ریزی مناطق بی دفاع شهری شهرداری ها را بر عهده دارد

مهدویان فر شناسایی، بهسازی و اصلاح فضاهای آسیب پذیر شهری را بر اساس قانون بر عهده شهرداری ها دانست و ادامه داد: طبق آمار هزاران نقطه آسیب پذیر شهری در استان اصفهان و در کل وزارت امور اجتماعی وجود دارد. . و امور فرهنگی استان اصفهان همچنین برای بهسازی این اماکن سامانه جامعی بازنگری شده است تا در راستای اقدامات شهرداری ها برای شهر، استانداری نیز برای تسریع این هدف در استان تلاش کند.

وی در عین حال به اهمیت حاشیه نشینی و همچنین احیای بافت های فرسوده شهری پرداخت و تاکید کرد: تقسیم بندی یکی از شش روش پیشگیری است، بنابراین اگر فردی را از کاری منع کنیم راه تفرقه در مورد اوست. همچنین با وی آشنا شده و ضمن غنی‌سازی اوقات فراغت، افزایش نشاط در مناطق شهری را با تفریحی سالم، ارزان و هیجان‌انگیز یکی از پروژه‌های شهرداری‌ها دانست.

مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با طرح این سوال که ظرفیت فعلی تا چه اندازه با نیازهای شهر تناسب دارد، خاطرنشان کرد: البته شهرداری ها برای رسیدن به شهر شاد گام برداشته اند اما باید تلاش کنند. شورای شهر سازمان، هیئت کل ورزش و امور جوانان و همچنین هیئت ورزش های همگانی باید تلاش کنند تا هر چه بیشتر بستری برای رسیدن به این هدف ایجاد کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا