مجله فرهنگ

بخش بین‌الملل سینما حقیقت جدی‌تر برگزار شود

محمد خزاعی، رئیس انجمن سینما در جلسه شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره «سینما هکوریت» گفت: بخش بین المللی جشنواره «سینما هکریت» باید به نحو احسن و با توجه به سینمای مستند در کشور برگزار شود. منطقه

به گزارش کندوج، به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اولین جلسه علنی شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما-قکریت» روز پنجشنبه برگزار شد. 19 شهریور ماه با حضور محمد خزایی رئیس سازمان در مرکز توسعه.

رئیس سازمان در این نشست گفت: جشنواره «سینما-غکریت» به عنوان مهمترین رویداد مستند ایران می تواند صدای همه سینماگران همه کشورها باشد. با توجه به ماهیت این نوع آثار، می توان چهره امروز ایران را از طریق فیلم های مستند به جهانیان عرضه کرد. پرتره ای رنگارنگ از اقلیم، فرهنگ، باورهای مذهبی و آیین های بومی، فیلمی که مخاطبان کمتر آن را دیده اند و با آن ناآشنا هستند. فیلم مستند ایران در سال‌های اخیر با مردم همراه بوده و در مهم‌ترین اتفاقات و نقاط عطف، اسنادی ماندگار از خود به جای گذاشته است.

خزایی تاکید کرد: بخش بین المللی این دوره از جشنواره بسیار حائز اهمیت است. در شرایط عادی می توان جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کرد و امیدوارم بخش بین المللی نیز با جدیت و جدیت بیشتری برگزار شود. تاکید بر ساخت فیلم مستند منطقه ای بخش مهمی از برنامه این بخش است. سینمای ایران در تمامی زیرمجموعه های خود از جمله مستند جایگاه ویژه ای در آسیا و منطقه دارد و برای ما مهم است که جشنواره «سینما حقیقت» صدای فیلمسازان درجه یک در عرصه مستند را بازتاب دهد. باید به سینمای کشورهایی که ریشه فرهنگی، مذهبی و مشترک با ما دارند توجه شود.

رئیس انجمن در قسمت دوم سخنان خود گفت: ارتباط با مستندسازان و فیلمسازان از برنامه ها و اولویت های انجمن سینمایی است. خوشبختانه توسعه این رابطه دو سویه دارد و در «سینما-قکریت» از این ثروت و همدلی استفاده می شود.

وی ادامه داد: توسعه عدالت فرهنگی و توجه به سینماگران منطقه یکی از اولویت های انجمن فیلم است که مطمئنا در شانزدهمین جشنواره «سینما-غکریت» تمرکز تیم برگزارکننده خواهد بود. کاری که ما باید در سازمان و زیر مجموعه های آن انجام دهیم افزایش آگاهی از اخلاق و امید است. در این زمینه یک فیلم مستند می تواند موثرتر از یک فیلم تخیلی باشد.

رئیس انجمن سینمایی گفت: احیای جشنواره های مستند منطقه ای می تواند راهی برای نمایش و عرضه آثاری باشد که بنا به دلایلی به جشنواره «سینما قکریت» راه پیدا نکردند اما در اکران دیگری قابل مشاهده و قدردانی هستند.

در بخش دیگر جلسه، هر یک از اعضا پیشنهادات و نکات خود را در مورد این دوره، ویژگی ها و تمرکز ارائه کردند. رضا خوشدل راد و امین قدمی، نمایندگان اصناف در شورا نیز به صورت ویژه به تشکیل تشکل های فیلم مستند در جشنواره «سینما – قکریت» اشاره کردند و نکاتی را در این زمینه تشریح کردند.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای شورا به اهمیت توجه به قابلیت های اکران آنلاین پرداخت و گفت: از این قابلیت می توان برای نمایش آثار در کشورهای دیگر استفاده کرد. توجه به حوزه فکری در بحث های مربوط به جشنواره و کارگاه ها ضروری است، بحث کیفی و فنی مهم است، اما باید به نوع تفکر توجه ویژه شود. در ساخت فیلم مستند می توانیم پیشنهاد جدیدی به دنیا داشته باشیم که در سینمای داستانی فرصت کمیاب است.

مهدی مسعودشاهی به ضرورت پژوهش در مستندسازی اشاره کرد و گفت: پژوهش در فیلم مستند بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. از سوی دیگر توجه به مناطق، نیروهای جوان و حمایت از تولید و نمایش آثار مرتبط با فرهنگ و ملیت های مختلف باید از اولویت های جشنواره باشد.

سید سلیم غفوری با تاکید بر اهمیت برگزاری کارگاه های آموزشی در جشنواره «سینما-غکریت» گفت: کارگاه هایی با موضوعات مختلف از جمله بررسی آسیب های مستند می تواند زمینه ساز انتقال دانش و تجربه باشد. از طرفی باید به این موضوع بپردازیم که گونه هایی که کمتر در آن زمینه کار شده اند، برجسته تر شوند. بهتر است به انتشار تصویر ایران در آثار بیشتر توجه شود. پیوست رسانه ای و پخش برنامه های تلویزیونی مرتبط با جشنواره «سینما-غکریت» زودتر از ایام جشنواره آغاز شود.

قدیر آشنا علاوه بر اهمیت توجه به هنرمندان منطقه و منطقه در هیات داوران و هیات انتخاب گفت: تعیین دبیر برای سه دوره متوالی در جشنواره باعث می شود زودتر به اهداف خود برسیم.

محسن یزدی از تولید آثار با معنا و مبتنی بر اندیشه گفت و گفت: مستندسازی از نظر فنی پیشرفت کرده است اما در تولید معنا و فکر مشکل داریم. هدف تولید ما باید تعریف معنا باشد و به جای تشویق جشنواره ها، بر باورها و بینش ما بنا شود. این یک نگرانی و الزام جدی است.

رضا خوشدل راد اهمیت و نقش تشکل های مستند را برجسته کرد و گفت: باید اعضای اصناف را جدی بگیریم و زمینه فعالیت و مشارکت عادلانه را برای همه فراهم کنیم. جشنواره «سینما-غکریت» نتایج خوبی به همراه داشت. امید است این تفاهم و رفاقت در جشنواره امسال محقق شود.

امین قدمی به اهمیت ایجاد فضای نقد و بحث در جشنواره «سینما حقیقت» اشاره کرد و گفت: انتخاب و هیئت داوران موضوعات مهمی هستند که بر آن تاکید زیادی می شود. چه خوب است که هنرمندان درجه یک و حرفه ای فرصت پیگیری جشنواره را داشته باشند، همدلی هنرمندان و متخصصان با جشنواره موضوع مهم و حیاتی است. تعداد نمایندگان در کمیته گزینش احتمال اشتباه را کاهش می دهد.

محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و رئیس مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در پایان این نشست ضمن تشکر از اعضای شورا و توجه رئیس سازمان. به جشنواره «سینما قکریت» گفت: بعد از تجربه موفق پانزدهمین جشنواره یکی از برنامه های ما این است که نمایشگاه و پخش مستند را به صورت جدی و حرفه ای در نظر بگیریم و جشنواره و نمایش آثار در آن را برگزار کنیم. تنها هدف نهایی ما نیست، از همکاری اعضای شورا تشکر می کنم و امیدوارم در جلسات آتی به بحث های تخصصی بپردازیم و از تخصص شما استفاده کنیم.

در پایان این جلسه محمدرضا اصلانی، قدیر آشنا، سید سلیم غفوری، مهدی مسعود شاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، رضا خوشدل راد و امین قدمی از اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره احکام خود را از این جشنواره دریافت کردند. رئیس سازمان.

ششمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۷ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۰۱ در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا