مجله عمومی

بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای مغز

مغز اندام پیچیده ای است و غذاهای مختلف بر روی آن تاثیر متفاوتی می گذارند.

به گزارش کندوج، فاراد مری آن لیلا، مدیر مؤسسه گیاهی برای سلامت انسان در دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: «مغز یک اندام پیچیده است و غذاهای مختلف به طور متفاوتی بر آن تأثیر می گذارند. برخی غذاها – مانند سبزیجات رنگارنگ، چربی های سالم و پروتئین – می توانند بافت مغز را بسازند و التهاب را کاهش دهند. در حالی که دیگران تأثیر کاملاً معکوس بر آن دارند. در این مقاله به بررسی چهار مورد از بهترین و بدترین غذاها برای مغز می پردازیم.

بهترین غذاها برای سلامت مغز

1. زغال اخته

برای تقویت مغز صبح زود، مقداری توت به سالاد یا اسموتی خود اضافه کنید. یک مطالعه اخیر نشان داد که مصرف روزانه 2.5 فنجان انواع توت های غنی از فلاونوئید به مدت شش ماه باعث کاهش التهاب در مغز شده و سرعت پردازش اطلاعات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. برای رسیدن به این نتایج لازم است هر روز زغال اخته مصرف کنید.

لیلا می گوید: فلاونوئیدها با کاهش التهاب و جلوگیری از اختلال استرس اکسیداتیو در عملکرد مغز، بافت مغز را تقویت می کنند، اما نکته اینجاست که فلاونوئیدها باید روزانه مصرف شوند. شما باید هر روز مقداری فلاونوئید در رژیم غذایی خود داشته باشید و نمی توانید همان مقدار را بسته بندی کنید و در آخر هفته یکباره مصرف کنید.

2. ماهی قزل آلا

ماهی آزاد صید شده و دیگر ماهی‌های چرب سرشار از امگا 3 هستند و طبق یک مطالعه در سال 2022، این ماده با افزایش حجم مغز، افزایش استدلال انتزاعی و تفکر منطقی مرتبط است. امگا 3 همچنین زوال شناختی را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. سه تکه سوشی حاوی مقدار کافی ماهی قزل آلا است که میزان امگا 3 مورد نیاز برای مغز سالم را تامین می کند.

3 عدد تخم مرغ

فرقی نمی کند که شما تخم مرغ آب پز، سفت یا آب پز دوست دارید. آنها سرشار از مواد مغذی مانند کولین و لوتئین هستند که به عملکرد مغز کمک می کنند. مصرف روزانه یک تخم مرغ می تواند میزان زوال شناختی را در افراد کاهش دهد.

4. قهوه

قهوه صبح یک تقویت کننده خوب برای تقویت مغز است. لیلا توضیح می‌دهد: «قهوه سلول‌های مغز را نمی‌سازد یا به انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز سوخت نمی‌رساند، اما به افرادی که از بیماری‌های عصبی رنج می‌برند کمک می‌کند. قهوه به هوشیاری و تمرکز بیشتر کمک می کند.”

مطالعات نشان داده است که این نوشیدنی محبوب می تواند زوال شناختی را کاهش دهد و مهارت های تصمیم گیری و سازمانی را بهبود بخشد. اما قهوه زیاد می تواند اثر معکوس داشته باشد. نوشیدن بیش از شش فنجان قهوه در روز با ۵۳ درصد افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است.

چهار غذایی که باید از آنها اجتناب کنید

1. فست فود

فست فود، که معمولاً می توانید هنگام نشستن در ماشین تهیه کرده و بخورید، سرشار از چربی و قند است و فاقد مواد مغذی مورد نیاز بدن است. کارشناسان می گویند مصرف این مواد را به یک روز یا کمتر در هفته کاهش دهید. مصرف زیاد این غذاها می تواند در دراز مدت بر سلامت شناختی تأثیر بگذارد.

مطالعه ای در سال 2022 توسط انجمن بین المللی آلزایمر نشان داد که بزرگسالانی که حداقل 20٪ کالری خود را از غذاهای بسیار فرآوری شده دریافت می کنند، 25٪ سریعتر در توانایی برنامه ریزی و انجام وظایف کاهش می یابند. افراد زیر 30 سال که بیش از سه بار در هفته فست فود مصرف کرده بودند نسبت به سایرین استرس روانی بیشتری داشتند.

2. شیرینی

کوکی ها، کیک ها، کلوچه ها و سایر شیرینی های خوشمزه مملو از چربی های ترانس هستند (معمولاً به عنوان روغن های هیدروژنه برچسب گذاری می شوند). چربی های ترانس علاوه بر افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی، اثرات مضری نیز بر مغز دارند.

بزرگسالان بالای 60 سال که بالاترین سطح چربی ترانس را در خون خود داشتند، 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و 39 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر بودند.

3. آسپارتام

از نوشابه های رژیمی اجتناب کنید. آسپارتام، یک شیرین کننده مصنوعی که در انواع غذاها و نوشیدنی ها یافت می شود، با عملکردهای ضروری مغز مانند ترشح دوپامین و سروتونین تداخل می کند و با افزایش خطر ناتوانی های یادگیری، تحریک پذیری و سایر مشکلات عصبی-رفتاری مرتبط است.

4. الکل

مصرف الکل می تواند حجم مغز را کاهش دهد و به طور غیر قابل برگشتی یادگیری و حافظه را مختل کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، حتی مقادیر نسبتاً کم الکل می تواند تأثیر منفی بر مغز داشته باشد. مطالعه ای روی 36000 بزرگسال نشان داد کسانی که نصف دیگران در روز آبجو می نوشند، پس از دو سال به همان اندازه افرادی که یک آبجو در روز می نوشند، دچار اختلال می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا